Samsung toi markkinoille syksyllä 2020 uuden taittuvanäyttöisen puhelinmallin. Tuotteelle haluttiin saada lanseerausvaiheessa mahdollisimman korkea tietoisuus, joten tähän haasteeseen tartuttiin ilmiöohjelmayhteistyön keinoin.
Tavoite
Lanseerata uusi Samsung Galaxy Z Fold2 -puhelin, joka on täysin uudenlainen tuote markkinalla. Mahdollisimman suuren tietoisuuden saavuttaminen tuotteelle.
Ratkaisu
Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmayhteistyö kaudella 13 sekä luonteva tuotesijoittelu taittuvanäyttöiselle puhelimelle: 10-sekuntiset ohjelmayhteistyötunnisteet jaksojen alussa ja lopussa sekä 5-sekuntiset katkotunnisteet, tuotesijoittelu, 10-sekuntinen spotti mtv-palvelussa, kulissien takana -materiaalia Samsungin omiin somekanaviin sekä ohjelman nimen ja logon käyttöoikeus ohjelmakauden ajan.
Tulokset
Lanseerauskokonaisuudella saavutettiin selkeä piikki tuotetietoisuudessa. Samsungilla oli ollut puhelinten osalta taukoa ohjelmayhteistöissä, ja tällä kertaa tuloksissa oli selviä eroja aikaisempiin lanseerauksiin verrattuna. Google-hakujen määrässä oli merkittävä nousu niiden ohjelmien aikana, joissa puhelin oli ollut vahvasti esillä.
Monipuolinen ohjelmayhteistyö uuden puhelinmallin menestyksekkään lanseerauksen ytimessä
Samsungin tuotemarkkinointipäällikkö Jouni Immonen valottaa onnistuneen lanseerauksen osatekijöitä. ”Ohjelman suuren yleisön avulla tiesimme saavamme mahdollisimman laajan joukon asiakkaita kiinni kerralla. Toimialallamme on liiketoiminnallisesti tärkeää tulla juuri oikeaan aikaan ulos tuotteen kanssa. Kotimainen livetuotanto mahdollistikin nopean hyppäämisen mukaan tuotantoon sekä varsin ihanteellisen brand matchin: premium-tuote arvokkaassa ja tyylikkäässä mediaympäristössä ripauksella glamouria.”
”Yllätyimme erityisesti siitä, miten sujuvaa yhteistyö oli”, Immonen jatkaa. ”Tuotesijoittelun lopputulosta ei todellakaan voi luonnehtia päälle liimatuksi, vaan tuote näkyi formaatissa todella luontevasti. MTV:n ja tuotannon kanssa toteutunut joustavuus ja vuoropuhelu ansaitsee erillisen noston, ja meille jäi tunne, että toiveemme todella otettiin huomioon”.
Immosen mielestä ohjelmayhteistyö sopii ratkaisuksi loistavasti silloin, kun kyseessä on lanseeraus ja täytyy saada vaikutusta funnelin yläpäähän. Sillä saadaan tavanomaisen spottitekemisen rinnalle lisää muskelia, ja erityisesti ilmiöohjelmien etuna on tavoittavuuden ylivoimaisuus: ilmiö valuu myös ohjelman ulkopuolelle, jolloin todella tavoitetaan suomalaiset.
Immonen mainitsee myös, että yhteistyö koettiin erittäin mielenkiintoisena ja onnistuneena yrityksen pääkonttorissa saakka. Ohjelmayhteistyönäkyvyyden lisäksi TTK-ohjelmaa hyödynnettiin Samsungin omissa somekanavissa, vaikuttajatoiminnassa sekä sisäisesti.