KATSELU
|
11.01.2021
MTV:n kaupallinen katseluosuus oli 43,3 % – huhtikuussa ja syyskuussa lähes 46 %*. MTV kasvatti siis merkittävästi eroa kaupallisen katseluosuuden kakkoseen, Nelonen Mediaan, jonka katseluosuus laski selvästi.
Vuonna 2020 MTV:n sisältöjen katselu eri kanavissa ja palveluissa kasvoi vuoteen 2019 nähden. Isot kanavat kasvattivat katseluaan – kärjessä MTV3, jonka katselu kasvoi kymmenen prosenttia.
Suomalaiset viettivät päivittäin keskimäärin 41 minuuttia MTV:n ohjelmien parissa. Katselu oli vahvimmillaan maalis–huhtikuussa sekä loka–marraskuussa, jolloin MTV:n tarjonnan parissa vietettiin 47–48 minuuttia vuorokaudessa. Isoin kasvu nähtiin C More -suoratoistopalvelussa, jossa sisältöjen striimausaika kasvoi lähes 70 % edellisvuoteen nähden.
MTV3 tavoitti vuonna 2020 eniten suomalaisia viikossa – lähes 3,7 miljoonaa. Päivittäin kanavaa katsoi 2,1 miljoonaa suomalaista – siis 700 000 katsojaa enemmän kuin seuraavaksi suurinta kaupallista kanavaa Nelosta (1,4 miljoonaa katsojaa viikossa).
MTV3-kanavan katseluosuus nousi yli kahdella prosenttiyksiköllä 21,1 %:iin*. Myös kanavan päivä- ja viikkotavoittavuus kasvoivat, kun suomalaiset halusivat pysyä tietoisina päivän uutistapahtumista sekä rentoutua parhaan viihteen parissa.
Sub piti paikkansa kolmanneksi katsotuimpana kaupallisena tv-kanavana. Subin katseluosuus oli yli 6 %:ia muiden jäädessä alle viiden prosentin**.
Suomen monipuolisin ohjelmisto vetosi katsojiin. MTV:n kanavilla ja palveluissa elokuvien katselu kasvoi yli 20 %:lla, viihde- ja lifestyleohjelmien 17 %:lla, uutis- ja ajankohtaisohjelmien 14 %:lla ja kotimaisen draaman 8 %:lla.
MTV3-kanavan uutislähetyksillä oli vuonna 2020 ennätysyleisöt. Kymmenen uutisten keskikatsojamäärä koko vuoden ajalta oli lähes 580 000, ja Seitsemän uutisten 519 000 – korkeimmat luvut sitten vuoden 2006.
MTV Uutiset Live oli viikottain yksi mtv-palvelun katsotuimmista ohjelmista ja toi vuoden aikana palveluun eniten käyttäjiä. mtv-palvelussa oli yli 12 miljoonaa ohjelmakäynnistystä keskimäärin kuukaudessa – maaliskuussa yli 15 miljoonaa.
MTV lanseerasi vuonna 2020 onnistuneesti uutta viihdeohjelmistoa. Kokonaiskeskikatsojamäärässä peräti 15 ohjelmaa pääsi yli miljoonan. Näistä viisi oli ensimmäisen kauden ohjelmia.
(kaikki 3+ vuotiaiden katselu kaikilta päätelaitteilta ja kanavilta/palveluilta, vain paras jakso per ohjelma, kaikki esityskerrat)
“Suomen suosituimpien ohjelmien ja rakastetuimpien esiintyjien siivittämänä kasvatimme katseluosuuttamme vuonna 2020 ja tavoitamme nyt suomalaiset kaupallisista tv-yhtiöistä parhaiten. Olemme todella iloisia siitä, että viime vuoden uudet ohjelmalanseerauksemme nousivat koko kansan suosikeiksi. Haluamme myös vuonna 2021 tarjota katsojille Suomen monipuolisimman huippuohjelmiston”, kiteyttää MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta tunnelmat.
Lähteet: VOD-palvelut Adobe Analytics, TV- ja TotalTV Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus ja TotalTV-mittaus. Kokonaiskeskikatsojamäärä = katselu tv:n ja muiden laitteiden kautta sisältäen tallennekatselun ja eri tv-esityskertojen katselun. * 15–64-vuotiaiden keskuudessa parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00 ** 15–44-vuotiaiden keskuudessa parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00