Katselun menestysvuosi 2020: MTV oli katsotuin kaupallinen tv-yhtiö kaikkina kuukausina

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 05.02.2024 )

11.01.2021

MTV oli katsotuin kaupallinen yhtiö vuoden 2020 kaikkina kuukausina. MTV3-kanava tavoitti eniten suomalaisia viikossa, ja 15 ohjelman kokonaiskeskikatsojamäärä kohosi yli miljoonan.

MTV:n kaupallinen katseluosuus oli 43,3 % – huhtikuussa ja syyskuussa lähes 46 %*. MTV kasvatti siis merkittävästi eroa kaupallisen katseluosuuden kakkoseen, Nelonen Mediaan, jonka katseluosuus laski selvästi.
Vuonna 2020 MTV:n sisältöjen katselu eri kanavissa ja palveluissa kasvoi vuoteen 2019 nähden. Isot kanavat kasvattivat katseluaan – kärjessä MTV3, jonka katselu kasvoi kymmenen prosenttia.
Suomalaiset viettivät päivittäin keskimäärin 41 minuuttia MTV:n ohjelmien parissa. Katselu oli vahvimmillaan maalis–huhtikuussa sekä loka–marraskuussa, jolloin MTV:n tarjonnan parissa vietettiin 47–48 minuuttia vuorokaudessa. Isoin kasvu nähtiin C More -suoratoistopalvelussa, jossa sisältöjen striimausaika kasvoi lähes 70 % edellisvuoteen nähden.

MTV3 tavoittaa suomalaiset parhaiten

MTV3 tavoitti vuonna 2020 eniten suomalaisia viikossa – lähes 3,7 miljoonaa. Päivittäin kanavaa katsoi 2,1 miljoonaa suomalaista – siis 700 000 katsojaa enemmän kuin seuraavaksi suurinta kaupallista kanavaa Nelosta (1,4 miljoonaa katsojaa viikossa).
MTV3-kanavan katseluosuus nousi yli kahdella prosenttiyksiköllä 21,1 %:iin*. Myös kanavan päivä- ja viikkotavoittavuus kasvoivat, kun suomalaiset halusivat pysyä tietoisina päivän uutistapahtumista sekä rentoutua parhaan viihteen parissa.
Sub piti paikkansa kolmanneksi katsotuimpana kaupallisena tv-kanavana. Subin katseluosuus oli yli 6 %:ia muiden jäädessä alle viiden prosentin**.

Viihde- ja uutissisällöt koukuttivat katsojia

Suomen monipuolisin ohjelmisto vetosi katsojiin. MTV:n kanavilla ja palveluissa elokuvien katselu kasvoi yli 20 %:lla, viihde- ja lifestyleohjelmien 17 %:lla, uutis- ja ajankohtaisohjelmien 14 %:lla ja kotimaisen draaman 8 %:lla.
MTV3-kanavan uutislähetyksillä oli vuonna 2020 ennätysyleisöt. Kymmenen uutisten keskikatsojamäärä koko vuoden ajalta oli lähes 580 000, ja Seitsemän uutisten 519 000 – korkeimmat luvut sitten vuoden 2006.
MTV Uutiset Live oli viikottain yksi mtv-palvelun katsotuimmista ohjelmista ja toi vuoden aikana palveluun eniten käyttäjiä. mtv-palvelussa oli yli 12 miljoonaa ohjelmakäynnistystä keskimäärin kuukaudessa – maaliskuussa yli 15 miljoonaa.

Uudet viihdesisällöt ja rakastetut koko kansan ohjelmat menestyivät

MTV lanseerasi vuonna 2020 onnistuneesti uutta viihdeohjelmistoa. Kokonaiskeskikatsojamäärässä peräti 15 ohjelmaa pääsi yli miljoonan. Näistä viisi oli ensimmäisen kauden ohjelmia.

MTV 2020: TOP 20 -lista

(kaikki 3+ vuotiaiden katselu kaikilta päätelaitteilta ja kanavilta/palveluilta, vain paras jakso per ohjelma, kaikki esityskerrat)
Ohjelma
Kausi
Keskikatsojamäärä
Maajussille morsian
13
1 829 000
Masked Singer Suomi
1
1 611 000
Masked Singer Suomi
2
1 508 000
Suurmestari
1
1 496 000
Laulu Rakkaudelle
1
1 472 000
Stadi vs. Lande
4
1 470 000
Pitääkö olla huolissaan?
8
1 379 000
Putous
12
1 334 000
Tanssii Tähtien Kanssa
13
1 321 000
Jarkko Tamminen Show
1
1 254 000
Joonas Nordman Show
1
1 211 000
Jahti
3
1 160 000
Kaappaus keittiössä
6
1 133 000
Kotoisa
3
1 121 000
Päivän sää
jatkuva
1 059 000
Talent Suomi
1
998 000
Suomen kaunein koti
6
982 000
Kokkisota
4
966 000
Putous AllStars
1
952 000
Yökylässä Maria Veitola
6
934 000
“Suomen suosituimpien ohjelmien ja rakastetuimpien esiintyjien siivittämänä kasvatimme katseluosuuttamme vuonna 2020 ja tavoitamme nyt suomalaiset kaupallisista tv-yhtiöistä parhaiten. Olemme todella iloisia siitä, että viime vuoden uudet ohjelmalanseerauksemme nousivat koko kansan suosikeiksi. Haluamme myös vuonna 2021 tarjota katsojille Suomen monipuolisimman huippuohjelmiston”, kiteyttää MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta tunnelmat.
Lähteet: VOD-palvelut Adobe Analytics, TV- ja TotalTV Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus ja TotalTV-mittaus. Kokonaiskeskikatsojamäärä = katselu tv:n ja muiden laitteiden kautta sisältäen tallennekatselun ja eri tv-esityskertojen katselun. * 15–64-vuotiaiden keskuudessa parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00 ** 15–44-vuotiaiden keskuudessa parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00