MTV Kasvukeissit

MTV palkitsee laajan tavoittavuuden markkinointia, jolla on luotu vaikuttavaa kasvua. Katso Autoklinikan ja SPEKin Kasvukeissit!

Autoklinikka – Paras brändinrakentaja

Katso videolta, miten Autoklinikka kasvatti merkittävästi palveluidensa kysyntää:

Haastattelussa Autoklinikka:

”Brändin vahva tunnettuus on tärkeää digitaalisissa myyntikanavissa”

”Kun ikävä ja yllättävä autovaurio osuu omalle kohdalle, moni menee ensitöikseen verkkoon ja etsii lisätietoa vaurioiden korjaamisesta. Tämän vuoksi digitaalisen puolen näkyvyys on ollut meillä aina vahvaa. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että asiakas haluaa kääntyä verkkoasioinnissaan tutun yrityksen ja brändin puoleen. Tämän vuoksi näemme, että brändinrakennuksella on tärkeä rooli.

Brändin tunnettuuden kasvattaminen on näkynyt suoraan meillä verkkoasioinnin kasvuna. Perinteinen lineaarinen tv-mainonta rinnallaan tavoittava videomainonta on näkyvyydeltään ja vaikuttavuudeltaan tärkeä osa brändin tunnettuuden rakentamista. Korjaamoverkostomme laajeneminen valtakunnallisesti sekä kiitetty asiakaspalvelumme ovat varmasti myös siivittäneet kasvuamme.

Oppini tästä kampanjasta on: Jotta mainos huomataan ja muistetaan, on kampanjan oltava tarpeeksi vahva ja viestin on saatava asiakkaassa jonkinlainen tunne aikaan. Meillä toimii huumori hyvin. Spottikampanjan ensikertalaisina saimme MTV:ltä asiantuntevaa apua suunnitteluun, ja tavoitimmekin halutun kohderyhmän mahdollisimman laajasti ja vaikuttavasti, juuri oikeaan aikaan."

- Heli Avikainen, markkinointi ja viestintä, Autoklinikka-yhtiöt Oy

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö – Tuloksellinen tavoittaja

Katso videolta, miten yhteiskunnallinen mainostaja SPEK sai suomalaiset tekemään ennätysmäärän paloturvallisuustekoja:

Haastattelussa SPEK ja mainostoimisto Revoltti Experience:

”Yhteiskunnallisen toimijan on mahdollista saavuttaa tv:n avulla laajaa huomiota ja aitoja tekoja”

”Paloturvallisuusviikkoa on vietetty 11 vuotta. Pitkäjänteinen näkyvyys on tärkeää, koska paloturvallisuusasioilla on taipumus jäädä muiden arjen asioiden varjoon. Noin kahdessa kolmasosassa kuolemaan johtaneista tulipaloista asunnossa ei ole ollut toimivaa palovaroitinta. Näkyvä turvallisuusviestintä muistuttaa suurta yleisöä tehokkaasti kodin paloturvallisuudesta.

SPEK koordinoi laajasti valtakunnallista paloturvallisuuskampanjointia, joten MTV on tässä meille erinomainen kumppani. Yhteiskunnallisen mainostajan alennus on tärkeä. Suhteellisen pienellä budjetilla on mahdollista saavuttaa tv:n avulla laajaa huomiota ja aitoja tekoja. MTV:n asiantuntijoiden kanssa suunnittelimme tehokkaan kokonaisuuden paloturvallisemman Suomen puolesta."

-Juha Hassila, turvallisuusviestinnän asiantuntija, SPEK

”Paloturvallisuusviikon viestinnästä löytyy kokemusta ja oppeja useammalta vuodelta, ja vuoden 2022 kampanja toimi aikaisempiin tuloksiin verrattuna selvästi paremmin. Meillä oli aktivoiva ja rohkea kampanjaidea. Vakavan aiheen mainonnassa voisi synkistellä ja pelotella, mutta me valitsimme iloisen ja hauskan toteutuksen, joka yllättää. Tanssihaasteessa mukana olleet vaikuttajat ja some-tekeminen olivat tärkeässä roolissa kokonaisuudessa. TV-mainonta taas toimi kuin turbonappula, jonka avulla nostettiin tärkeä viestimme nopeasti ja laajasti suomalaisten tietoisuuteen.

- Mika Haikonen, luova johtaja, Revoltti Experience

Tutustu myös aikaisempiin Kasvukeissi-tunnustuksen voittaneisiin kampanjoihin:

BookBeat – Paras brändinrakentaja

BookBeat: ”Panostamme vielä enemmän brändiin nyt, kun palvelu on suomalaisille tuttu”

"Brändin rakentamisella on merkittävä rooli kilpailulla toimialla. Olemme alusta lähtien olleet selkeä markkinajohtaja Suomessa ja luoneet kysyntää tämänkaltaiselle uudelle palvelulle. Meillä on kovia kilpailijoita, joten markkinajohtajuus ei tietenkään ole itsestäänselvyys. Teemme paljon työtä sen eteen, jotta asema säilyisi ja laajan tavoittavuuden kampanjoilla on tärkeä rooli siinä.

Alussa kyse oli paljon siitä, että meidän piti näyttää asiakkaille, minkälaisissa arkitilanteissa meidän palveluamme voi käyttää ja mitä palvelu pitää sisällään. Fokusoimme alussa myynnin kasvattamiseen. Nyt kun palvelumme on tuttu suomalaisille, on bränditekemisen osuus kasvanut. Olemme viime aikoina panostaneet vielä enemmän brändiimme esimerkiksi uudella konseptilla ja sloganilla Nothing Beats a Good Book.

TV on ollut yksi tärkeä osa meidän markkinointistrategiaamme alusta alkaen. TV:n tavoittavuuden avulla päästään kiinni koko maahan, ja video ylipäätään on vahva formaatti. TV-kampanjointi on tuonut meille erittäin hyvin myyntejä.

Vahvan brändin ja korkean tunnettuuden lisäksi on tietenkin tärkeää, että tuote on hyvä, se on arvostettu käyttäjiemme keskuudessa ja että voimme tarjota markkinan parhaita tarjouksia." - Rosa Bergheim, Marketing Director, BookBeat

Dressmann – Sisältöyhteistyön supertähti

Dressmann: ”Työtekijöillemme oli suuri ylpeyden aihe olla puvustamassa asiantuntijoita”

”Dressmann on ollut läsnä suomalaisissa olohuoneissa tv:n välityksellä jo vuodesta 2000, ja näin ollen Dressmann-miehet ovat tulleet hyvin tutuiksi. Yhteistyöllä jääkiekon MM-kisalähetyksissä halusimme tuoda tosielämän Dressmann-miehen lähemmäksi kuluttajaa ja rakentaa brändille uudenlaista uskottavuutta.

Ohjelmayhteistyö jääkiekon MM-kisalähetyksissä tarjosi meille vaikuttavan ratkaisun, jonka vahvuus oli ehdottomasti siinä, että brändi tuotiin juuri oikeaan aikaan, juuri oikeaan sisältöympäristöön.

Näkyvyys koko Suomen kansaa kiinnostavassa ilmiössä jalkautettiin vahvasti myös myymälöiden arkeen. Kaikki tuotannossa mukana olleet puvustettavat kävivät henkilökohtaisesti sovituksessa ja saivat palvelua meidän omilta ammattilaisiltamme. Kaikille meille Dressmannin työntekijöille oli suuri ilon ja ylpeyden aihe olla puvustamassa kisojen asiantuntijoita.

Meille pääasia on se, että niin asiantuntijat kuin kaikki asiakkaamme näyttävät hyviltä istuvissa puvuissaan ja että he saavat osakseen loistavaa palvelua myymälöissämme.”

- Sanna Mäkynen, Country Manager, Dressmann Oy

Souvenaid – Tuloksellinen tavoittaja

Nutricia Medical Oy: ”Tietoisuuden lisääminen ja brändin rakentaminen ovat kestävyyslajeja”

”Kun väestö ikääntyy, lisääntyvät myös muistisairaudet Suomessa. Varhaisen Alzheimerin taudin ruokavaliohoitoon tarkoitettu kliininen ravintovalmiste Souvenaid on ollut kategoriassaan ensimmäinen, ja sitä on tutkittu lähes 20 vuotta. Tuotteesta on useita kliinisiä tutkimuksia. Alzheimerin tautia ei voi parantaa, mutta varhainen diagnoosi kannattaa, koska taudin etenemistä voidaan hidastaa .

Loppuvuonna 2020 saimme tuoreita tutkimustuloksia. Terveydenhuollon ammattilaisten kannustamana päätimme lähteä kommunikoimaan Souvenaidista isoille yleisöille tv:ssä. Osasimme odottaa myynnin kehitystä, mutta silti kasvu yllätti.

Tietoisuuden lisääminen ja brändin rakentaminen ovat kestävyyslajeja, jotka vaativat toistuvaa ja pitkäkestoista panostusta. Kun puhutaan tietoisuuden lisäämisestä ja massojen tavoittamisesta, on tv:n merkitys todella merkittävä. TV-mainonta on tuonut näkyvyyttä ja lisännyt tuotteen tunnettuutta.”

- Karoliina Tuomi, Brand and Channel Manager, Nutricia Medical Oy

Saka – Voitokas korona-ajan kasvaja

Saka: ”Rohkeutemme markkinoida haastavina aikoina kannatti”

"Jos haastavina aikoina muut vähentävät näkyvyyttä, tuo vaikuttavalla markkinoinnilla oma brändi rohkeasti esiin. Sakan rohkeus markkinoida haastavina aikoina kannatti. Se kasvatti markkinaosuutta ja toi kasvua.

Brändikampanjat ovat näkyneet suoraan myynnin kasvussa. Brändikampanjaa ei koskaan tule tehdä yksin vaan on varmistettava, että digikanavat kotiuttavat brändikampanjan herättämän kiinnostuksen. Laajan tavoittavuuden brändikampanjat TV:ssä tehostivat merkittävästi digitaalisen markkinoinnin tuloksia ja sitä kautta myyntiä. Kampanjoiden vaikutukset ovat näkyneet pitkään ja myös sesonkien ulkopuolella.

Luovaan mainontaan kannattaa panostaa, ja luottamus toimiston ja asiakkaan välillä on tärkeää etenkin, kun haetaan kasvua. Sakalla vaikuttavan markkinoinnin resepti on seuraavanlainen: Tehdään asioita rohkeasti eri tavalla kuin kilpailijat ja erotutaan positiivisesti massasta. Huomioidaan kohderyhmä niin kampanjan sisältöjen osalta luovissa ratkaisuissa kuin myös mediavalinnoissa."

- Saara Rimpiläinen, markkinointipäällikkö, Saka Finland Oy

Alentaja – Tuloksellinen tavoittaja

Alentaja: ”Jos haluaa kasvaa markkinoinnilla, tuotteen pitää olla kunnossa”

”Olemme olleet Alentaja-brändillämme kolesterolia alentavien levitteiden markkinalla Suomessa jo vuodesta 2012 lähtien. Olikin aika uskomatonta, miten massamedian ja laajan tavoittavuuden avulla Alentajan tunnettuus ja myynti ampaisivat aivan uudelle tasolle, ihan markkinajohtajaksi asti.

Vaikuttavalla massamedialla tehtiin brändi tutuksi isommalle yleisölle ja kasvatettiin myyntivolyymia. Kysynnän kasvaessa Alentajaa valmistettiin tehtaalla jopa ylitöinä.

Jos haluaa kasvaa markkinoinnilla, niin kyllä sen tuotteen pitää olla ennen kaikkea kunnossa. Muuten markkinointi ei kanna. Kun tuote on kunnossa, sille löytyy selkeät tuote-edut, joista viestiä. Tietysti pitää myös erottautua, jotta viesti ja markkinoinnin vaikutukset eivät päädy kilpailijan laariin.

Kun tuote, viesti, oikea kohderyhmä ja oikeat mediavalinnat ovat kunnossa, syntyy markkinoinnilla kasvua.”

- Anri Saarinen, Marketing Director Nordic, Bunge Finland Oy

Lääkärikeskus Aava – Paras brändinrakentaja

Aava: ”Bränditekemisen keskiössä on ostopotentiaalin kasvattaminen”

”Matala tunnettuus on oston este. Kun halutaan nostaa top-of-mind -tunnettuutta pitkällä aikavälillä, se vaatii tunnesiteen luomista. Tähän liikkuva kuva on erinomainen keino. Bränditekemisen keskiössä on ostopotentiaalin kasvattaminen, ei oston kasvattaminen. Eli sitten kun lääkäripalveluja tarvitaan, niin meidät muistetaan.

Mainonnan lisäksi pitää panostaa muun muassa nettisivujen kehitykseen, hakusanamarkkinointiin, digimainontaan, jotta ollaan läsnä ja tavoitettavissa, kun asiakkaat etsivät tietoa ja tekevät valintansa.

Markkinoinnilla ja kampanjoinnilla ollut merkitystä: Aava kasvaa toimialan keskivauhtia nopeammin.

Yhteistyö on vahvistanut sitä, että telkkari on edelleen erittäin relevantti media. Se on nopea ja kustannustehokas ratkaisu tehdä vaikuttavaa tunnettuuden nostamista. Tämä toimii!”

- Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava

Billys – Onnistunut paluumuuttaja

Billys: ”Kasvua tuova markkinointi puhuttelee laajaa ostajakuntaa, oikeassa hetkessä ja sopivaan tarpeeseen”

"Mainostamisen vaikutus oli selkeä. Olemme saaneet uusia kokeilijoita, jotka ovat selvästikin tehneet myös uusintaostoja. Ohjelmayhteistyön aikana emme tehneet muita aiemmasta poikkeavia markkinointitoimenpiteitä, joten yhteistyöllä MTV:n kanssa on ollut selkeä vaikutus myyntiin.

Ohjelmayhteistyössä viestin, brändin ja sisällön tulee toimia yhteen. Suurmestari-yhteistyössä halusimme korostaa Billysin valmistuksen helppoutta ja nopeutta: Kun Suurmestari antaa sinulle 2 minuuttia aikaa, kestää Billysin valmistus sen 2 minuuttia. Luova idea syntyi loppujen lopuksi helposti yhdessä tuottajan kanssa.

Kasvua tuova markkinointi puhuttelee laajaa ostajakuntaa, oikeassa hetkessä ja sopivaan tarpeeseen. Päivittäistavarakaupassa on tärkeää, että tuote on saatavilla mahdollisimman monesta kaupasta. Tuotteen hyvä jakelupeitto yhdistettynä laajasti tavoittavaan tv-mainontaan voi tehdä merkittävän kasvun myös tuotteelle, joka on ollut Suomen markkinoilla jo 30 vuotta!"

- Kimmo Loppi, maajohtaja, Dafgårds

Moi Mobiili – Rohkea ROMI:n ravistelija

Moi Mobiili: "Mittaamme markkinoinnin tehokkuutta ja palkintona saavutamme parhaan myynnin”

"Ilman pitkäjänteisyyttä ei voi odottaa saavansa mitään kestävää aikaan. Tämä pätee myös markkinointiin. Jatkuvat, pitkäjänteiset toimenpiteet tuovat jatkuvia, pitkäjänteisiä vaikutuksia. Seuraamme ja mittaamme markkinoinnin tehokkuutta jatkuvasti mahdollisten kuluttajakäyttäytymismuutosten ja muiden välillisesti tai välittömästi vaikuttavien ilmiöiden ymmärtämiseksi.

Tämän avulla pystymme valitsemaan tehokkaimmat mediat ja reagoimaan samalla ketterästi muutoksiin tarvittaessa. Palkintona saavutamme parhaan lopputuloksen, sekä median tuoman lisämyynnin että kokonaismyynnin näkökulmasta.

Vaikuttavaa markkinointia tehdään “datalla ja rakkaudella”. Vaikka liittymämme myydään vain verkkokaupasta, niin pelkällä digimarkkinoinnilla ei pystytä luomaan kysyntää tai muovaamaan mieltymyksiä ja mielikuvia kuten televisiolla - näiden yhteispeli on kaiken A ja O."

- Ulla Koivula, myynti- ja markkinointijohtaja, Moi Mobiili

Oomi – Paras brändinrakentaja

Oomi: ”Monikanavaisessa markkinoinnissa ei saa unohtaa brändin ja viestin ydintä"

”Vaikuttavan markkinoinnin keskiössä on ymmärtää asiakasta ja asiakkaan todellisia tarpeita. On rakennettava tarvittavia segmenttejä, jotta viestit voidaan yksilöidä ja tuotteet puhuttelevat heitä. Luota dataan ja perustele päätökset sillä, mutta älä unohda kuitenkaan intuitiota, ja mikä tärkeintä, empatiaa.

Sisäisesti markkinoinnin on hyvä pitää tiiviisti yhteyttä liiketoiminnan ja myynnin kanssa sekä yhdistää kumppaniverkosto yhteneväiseksi tiimiksi. Ole avoin uusille ideoille ja ratkaisuille ja tee asiat hiukan toisin kuin muut.

Tämän päivän markkinoinnissa asiat tehdään monikanavaisesti, mutta läpi linjan on muistettava brändin ja viestin ydin. TV-mainonnan rooli brändimielikuvan rakentamisessa yksi tärkeimmistä. ”Heilunta” brändimittareissa on tasoittunut, ja Oomi on vakiinnuttanut hyvän tason. TV-mainonta tukee todella hyvin myös digitaalista myyntiä.”

- Isko Lappalainen, Head of Brand, Oomi

Katso Kasvukeissi-tunnustuksen voittajien haastatteluja

Miten markkinoinnilla luodaan vaikuttavaa kasvua? Katso haastattelut!

Haastattelussa Rosa Bergheim, BookBeat ja Heta Maunula, MTV

Haastattelussa Sanna Mäkynen, Dressmann ja Freja Rekola, MTV.

Haastattelussa Karoliina Tuomi, Nutricia Medical Oy ja Jari Jauhiainen, MTV.

Haastattelussa Pauli Waroma, Aava

Haastattelussa Ulla Koivula, Moi Mobiili

Haastattelussa Kimmo Loppi, Billys/Dafgårds

Haastattelussa Anri Saarinen, Alentaja/Bunge Finland Oy

Haastattelussa Isko Lappalainen, Oomi ja Anni Isotalo, OMG

Haastattelussa Eero Poukkula ja Saara Rimpiläinen, Saka Finland sekä Jussi Snicker, Avidly.