Marraskuussa MTV kasvatti etumatkaansa muihin kaupallisiin tv-yhtiöihin

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 02.06.2022 )

13.12.2021

MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi marraskuussa merkittävästi viime vuoden marraskuusta. MTV tavoitti kaupallisista tv-yhtiöistä suomalaiset laajimmin. Monipuolinen ja vahva sisältötarjonta, koko kansan suuret ilmiöohjelmat ja perheiden katselu vauhdittivat katselua.
Päivässä MTV tavoitti 2,6 miljoonaa ja viikossa 4,13 miljoonaa katsojaa. MTV:n osuus kaupallisten kanavien katselusta nousi marraskuussa parhaaseen katseluaikaan 44,2 %:iin kun se vuosi sitten oli 41,8 %*.
Koko väestössä koko vuorokauden osalta MTV:n asema on vieläkin vahvempi: kaupallinen katseluosuus oli 46,4 % – yli 20 %-yksikön erolla perässään tulevaan Nelonen Mediaan.
Kaupalliset katseluosuudet marraskuussa parhaaseen katseluaikaan 15–64-vuotiassa:  
  • 1. MTV 44,2 % (2020: 41,8 %)
  • 2. Nelonen Media 31,3 % (2020: 35,7 %) 
  • 3. Discovery Network Finland 16,7 % (2020: 15,3 %) 
  • 4. FOX Network Group 7,3 % (2020: 6,6 %) 
  • 5. Paramount Network 0,5 % (2020: 0,6 %)
Katsotuimmat ohjelmat kaupallisten tv-yhtiöiden tarjonnasta olivat Suomessa jo ilmiöiksi muodostuneet MTV:n ohjelmat: Tanssii Tähtien Kanssa ja Masked Singer Suomi. Maajussille morsian -ohjelma oli kolmanneksi katsotuin.
Lisäksi MTV:n uutuusohjelmat Aarrepaja ja Game of Games Suomi pääsivät heti ensimmäisenä kuukautenaan kaupallisten kanavien TOP 10 -katsotuimmat ohjelmat listalle.

Perheet viihtyvät yhdessä MTV:n ohjelmien parissa – siitä hyötyy mainostajakin

Tanssii Tähtien Kanssa ja Masked Singer Suomi keräsivät suurimmat yleisöt lähetysaikana ja myös yhdessä katsovaa yleisöä oli eniten: peräti 80 % Masked Singer Suomi -jaksojen lauantai-iltaisten lähetysten yleisöstä katsoi ohjelmaa yhdessä jonkun toisen perheenjäsenensä kanssa ja sunnuntain Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelman yleisöstä 74 %. MTV:n mainostajat tavoittivat siis useamman henkilön kotitaloudesta kerrallaan.
”Kehitämme MTV:n ohjelmatarjontaa jatkuvasti ja valitsemme parhaat, suomalaiskatsojia kiinnostavat sisällöt – monipuolisesti erilaisia ohjelmagenrejä arvostaen. Uskomme, että katsojille kiinnostava ohjelmisto takaa myös mainostaja-asiakkaillemme parhaat lähtökohdat Total TV -mainontaan”, kiteyttää MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta.
Lähteet: Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus (katseluosuudet) ja TotalTV-mittaus (tavoittavuus ja top-listat), *15–64-v. klo 18.00–24.00, yhdessä katselu-% laskettu talouksissa, joissa asuu 2 tai useampi henkilö.