Luovan vaikuttavuus -tutkimus on yksi suurimmista Pohjoismaissa toteutetuista mainonnan vaikuttavuuden tekoälytutkimuksista. Markkinatutkimusyhtiö Kantar tutki yhdessä MTV:n ja muiden pohjoismaisten kaupallisten tv-yhtiöiden toimeksiannosta, miten Total TV -mainosten luova toteutus vaikuttaa mainonnan vaikuttavuuteen liiketoiminnan näkökulmasta.
Uuden tutkimuksen* mukaan mainonnan luovalla toteutuksella herätetään hyvin huomiota ja jätetään tehokkaasti muistijälki, mutta mainonnan liiketoiminnallisissa vaikutuksissa olisi vielä enemmän potentiaalia. Tutkimuksessa analysoitiin yli 550 liikkuvan kuvan mainosta – näistä 200 mainosta oli Suomen markkinalta.
Voit ladata maksuttoman yhteenvedon tutkimuksen Suomen tuloksista sivun alalaidan lomakkeella.
Suomen johtavana kaupallisena tv-yhtiönä ja tavoittavimpana Total TV -mainosmediana MTV haluaa tarjota markkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville tutkimusta ja tietoa siitä, millainen Total TV -mainonta saa aikaan liiketoiminnallisia vaikutuksia.
”On mainostajan, toimistokumppaneiden ja median etu, että myös mainonnan luovan suunnittelussa huomioidaan erilaiset näkökulmat, miten varmistaa liiketoiminnalliset vaikutukset. Kokosimme yhteen ja maksutta ladattavaksi Suomen markkinan tutkimustuloksia siitä, minkälaisilla konkreettisilla tavoilla mainonnan luovassa vaikutetaan liiketoiminnan mittareihin. Toivon, että tutkimuksen löydökset toimivat inspiraationa entistä vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun”, kertoo MTV:n Insight & Strategist Lead Nina Eriksson.
Luovan vaikuttavuus -tutkimuksessa selvitettiin, miten Total TV -mainonnan, eli tv- ja videomainonnan, luovalla toteutuksella voidaan vaikuttaa liiketoiminnan näkökulmasta eri osa-alueiden mittareihin:
Miten mainonta herättää huomion ja jättää muistijäljen?
Miten mainonta edistää lyhyen aikavälin myyntiä ja herättää ostokiinnostusta?
Miten mainonta rakentaa brändin pitkäaikaista kasvua?
”Mainosmediana MTV tarjoaa laajasti tavoittavia ja vaikuttavia mediaratkaisuja kasvun vauhdittamiseksi, mutta niiden lisäksi haluamme tarjota markkinointipäättäjille heidän työnsä tueksi tietoa, tutkimusta ja näkemystä siitä, miten markkinoinnilla ja mainonnalla luodaan kasvua. Tämä uusi tutkimus on mielestämme mielenkiintoinen. Se ottaa kantaa siihen, mitä kaupallisesta näkökulmasta katsottuna tulee ottaa huomioon mainonnan luovassa toteutuksessa”, avaa Eriksson.
Total TV -mainonnan luovassa toteutuksessa on potentiaalia vastata kattavasti liiketoiminnallisiin tavoitteisiin
Yli 550 mainoksen pohjoismainen aineisto todentaa, että Total TV -mainonnalla kiinnitetään hyvin kuluttajien huomiota ja jätetään vahva muistijälki (kuva 1).
Välittömän myynnin näkökulmasta vain harvat mainokset yltävät kuitenkaan huipputasolle – suurin osa saavuttaa keskinkertaisia tuloksia, mikä tarjoaakin suurimman kasvupotentiaalin pohjoismaisille mainostajille. Pitkän aikavälin brändinrakennuksessa tulokset ovat rohkaisevia, ja pohjoismaiset mainokset pärjäävät hyvin.
Kuva 1: Pohjoismaisissa mainoksissa on kasvupotentiaalia etenkin lyhyen aikavälin mittareissa.
Huomion herättämisen taitoa löytyy meiltä Suomessa – nyt katseet kiinnittyvät liiketoiminnallisiin vaikutuksiin
Verrattuna pohjoismaiseen mainosaineistoon, onnistuvat suomalaiset mainokset herättämään jopa paremmin huomiota ja jäämään kuluttajien mieleen (kuva 2). Suurin kasvupotentiaali löytyy kuitenkin mainonnan kyvystä kasvattaa liiketoiminnallisia vaikutuksia. Vaikka suomalainen mainosaineisto ei jää merkittävästi jälkeen, se ei myöskään erotu edukseen.
Suomalaisilla mainostajilla onkin mahdollisuus panostaa entistä vaikuttavampaan luovaan – sekä lyhyen aikavälin myynnin että brändin pitkäaikaisen kasvun näkökulmasta.
Kuva 2: Suomessa ollaan hyviä herättämään huomio, mutta potentiaalia löytyy liiketoiminnallisten vaikutusten parantamisessa.
"Voimme olla ylpeitä siitä, että suomalainen tv-mainonta herättää huomiota ja jää kuluttajien mieleen – se on kaiken vaikuttavan mainonnan perusta. Laajan tavoittavuuden mediastrategialla on iso rooli tässä kohdin. Voimme kuitenkin vielä kehittää mainonnan liiketoiminnallista tuloksellisuutta myös luovan keinoin: miten herättää ostokiinnostus, kasvattaa lyhyen aikavälin myyntiä ja rakentaa brändiä pitkäjänteisesti", Eriksson kommentoi.
*Luovan vaikuttavuus -tutkimus 2025. Tutkimus toteutettu Kantar LINK AI -tekoälytyökalulla. Toteuttaja: Kantar. Toimeksiantajat: MTV (Suomi), TV4 (Ruotsi), TV2 (Tanska), Kantar (Norja). Sisältää +550 pohjoismaalaista Total TV -mainosta, +100 eri kategoriasta. Suomen tutkimuksessa yhteensä 200 mainosta.
Lataa yhteenveto Suomen tuloksista: