Hieno katselukevät – MTV kasvatti ainoana tv-yhtiönä katseluaan koko väestössä tammi–toukokuussa

KATSELU

|

11.06.2021

MTV kasvatti ainoana tv-yhtiönä katseluaan koko väestössä tammi–toukokuussa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. MTV onkin tv-yhtiöistä ainoa, jolla on ollut nyt kolme vuotta peräkkäin kasvava katseluosuus. Kasvun siivittäjänä on MTV:n monipuolinen ohjelmisto eli vahvat ohjelmat eri ohjelmagenreissä.

Tv:n katselu pysyi tammi–toukokuussa lähes ennallaan edellisvuoteen verrattuna. MTV oli tv-yhtiöistä ainoa, joka kasvatti katseluaan koko väestössä edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden, ja MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi korkeimmaksi tammi–toukokuu-jaksolla sitten kevään 2017.

Toukokuussa MTV teki tämän vuoden kuukausiennätyksen, kun sen kaupallinen katseluosuus oli 47,3 %.

Myös MTV:n maksuttoman suoratoistopalvelun, mtv-palvelun (mtv.fi, mtv-sovellus), tavoittavuus on kasvanut edelliseen kevääseen nähden yli 40 %.

Tammi–toukokuun 2021 kaupalliset katseluosuudet:

  • MTV 44,7 %

  • Nelonen Media 31,0 %

  • Discovery Finland 15,8 %

  • FOX NG 7,8 %

  • Paramount 0,7 %

MTV kaupallisten tv-yhtiöiden ykkönen kaikissa ohjelmagenreissä

MTV3-kanavan ohjelmat ovat olleet kaupallisten kanavien puolella ykkösenä kaikissa ohjelmagenreissä tammi–toukokuussa. MTV:n vahva asema on monipuolisen ja vetovoimaisen ohjelmiston ansiota.

Katsotuimmat ohjelmat eri ohjelmagenreissä tammi–toukokuussa 2021 kaupallisilla kanavilla:

Genre
Ohjelma
Päivä
Keskikatsojamäärä
Urheilu
Jääkiekon MM, Suomi-Latvia 3. erä
30.5.
1 313 000
Uutiset
Kymmenen uutiset
30.5.
1 249 000
Viihde
Putous, kauden 1. jakso
16.1.
992 000
Elokuvat
Iloisia aikoja, Mielensäpahoittaja
2.1.
763 000
Asia ja lifestyle
Masterchef VIP, Suuri finaalikokkaus
4.5.
622 000
Ajankohtaisohjelmat
Missä olit, kun WTC-tornit romahtivat?
25.4.
560 000
Kotimaiset draamasarjat
Salatut elämät, jakso 3916
2.2.
547 000
Ulkomaiset draamasarjat
Emmerdale, jakso Hylkiöt
15.1.
352 000
Lasten ohjelmat
Muumilaakso, jakso Maalataan talo
20.3.
77 000

(Ohjelmien katselu, lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus, kaikki 4+ vuotiaat, esityskerran keskikatsojamäärä.)

Suoratoistopalvelujen käyttö kasvaa

Myös suoratoistopalvelujen – sekä maksullisten että maksuttomien – käyttö kasvaa edelleen viime vuoden kevääseen verrattuna. Vuonna 2021 MTV:n maksuton suoratoistopalvelu, mtv-palvelu (mtv.fi, mtv-sovellus), on tavoittanut 1,2–1,3 miljoonaa suomalaista joka kuukausi ja kasvua tavoittavuudessa on edelliseen kevääseen yli 40 %.

mtv-palvelun suosituinta sisältöä Salattujen elämien ja muiden päivittäisdraamojen ohella ovat olleet muun muassa huumorintäyteinen, Kultaisen Venla -palkinnon vuoden 2020 parhaasta Game Show -ohjelmasta voittanut Suurmestari, päivän polttavat uutiset esiin nostava MTV Uutiset Live, draamasuosikki Salatut elämät ja jännittävä Myyrä.

”Takana on hieno katselukevät. Olemme panostaneet MTV:n ohjelmiston monipuolisuuteen ja vahvuuteen pitkäjänteisesti ja on hienoa nähdä, että ohjelmamme kiinnostavat suomalaisia sekä tv:n että suoratoistopalvelun puolella. Julkistimme juuri syksyn ohjelmiston ja edessä on loistava ohjelmasyksy – sekä katsojien että mainostajien hyväksi”, kiittelee MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta.

Lähteet: Finnpanel TV-mittaritutkimus (TV-katselu) ja TotalTV-tutkimus (TV ja onlinekatselu). Kaupallinen katseluosuus: 15–64-vuotiaiden kohderyhmässä, parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00.