MTV:n katselu kasvoi alkuvuonna niin suoratoistopalveluissa kuin tv-kanavillakin

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 09.05.2023 )

13.03.2023

MTV on kasvattanut tv-katseluaan kuusi prosenttia edellisvuoden alkuun nähden ja MTV:n ero kaupallisiin kilpailijoihin kasvoi selvästi. MTV:n suoratoistopalvelujen, MTV Katsomon ja C Moren, katselu kasvoi tammi-helmikuussa yli 50 %:lla edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden. Kaikkiaan MTV:n sisältöjen parissa viihdyttiin keskimäärin yli kolme varttia päivässä. Viikoittain sisällöt tavoittavat yli neljä miljoonaa suomalaista.

MTV ui vastavirtaan tv-katselussa

Samalla kun tv:n katselu kokonaisuudessaan on pienessä laskussa, MTV on pystynyt jopa kasvattamaan katseluaan, kuusi prosenttia edellisvuoden alkuun nähden. MTV:n ero kaupallisiin kilpailijoihin kasvoi selvästi ja kaupallinen katseluosuus oli jälleen ennätyskorkea: 15-64 -vuotiaissa 48 % (prime time). Sanoma TV menetti osuutta ja päätyi noin 32 %:iin, Discovery pysyi ennallaan vajaassa 20 %:ssa.
Kaupallisten kanavien katsotuin ohjelma 15-64 -vuotiaissa on MTV3:n lauantai-iltojen hauskuuttaja Putous, joka pitää hallussaan kolmea kärkisijaa, ja kaikki Putous-jaksot mahtuvat kaupallisten kanavien kymmenen katsotuimman joukkoon.

MTV:n sisältöjen monipuolisuus kasvattaa katselua

C More -suoratoistopalvelu siirtyi Telia Finlandilta MTV:lle helmikuun alusta lukien, eli MTV:n suoratoistopalvelut ovat nyt MTV Katsomo ja C More. MTV Katsomon ja C Moren katselu kasvoi tammi-helmikuussa yli 50 %:lla edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden. Katselu kasvoi niin nuorissa kuin varttuneemmissa, uudemmissa suoratoistopalvelujen käyttäjäryhmissä.
Kotimainen draama on suosittua katsottavaa suoratoistopalveluissa: rikosdraamauutuus Poromafia on rikkonut C Moren alkuperäissarjojen starttiviikon katseluennätyksen ja on alkuvuoden ylivoimaisesti katsotuin alkuperäissarja ohittaen Hautalehto: Kylmä syli -sarjan, joka piti hallussaan edellistä katseluennätystä. Kevyemmästä draamasta C Moren katselumagneetteja ovat olleet Salatut elämät ja Rantabaari. C Moren urheilun alkuvuoden katsotuimmat lajit ovat Liiga, MM-ralli ja jalkapallon Mestarien liiga.
Viihteessä suoratoistokatselu korostuu etenkin rakkaudentäyteisissä realitysarjoissa: Ensitreffit alttarilla 2.0 ja Bachelor Suomi saavat huomattavan osan (30-35%) katselustaan suoratoistopalvelujen C Moren ja MTV Katsomon kautta.
Lisäksi Love Island UK ja Love Island Australia ovat etenkin nuorten naisten katsotuimpien ohjelmien kärjessä. MTV Katsomon katsotuimpia ohjelmia alkuvuonna olivat Veitola.doc, Salatut elämät, Yökylässä Maria Veitola, Laulu Rakkaudelle, Putous, Ensitreffit alttarilla 2.0 ja Bachelor Suomi.
Iina Eloranta, VP, Channels & Digital Consumption MTV:ltä kertoo, että MTV:n suoratoistopalvelujen ja tv-kanavien kasvun pohjalla ovat monipuoliset sisällöt:
”Sekä suoratoistopalveluissa että tv-kanavillamme ytimessä ovat suomalaisia kiinnostavat laadukkaat ja monipuoliset sisällöt. Tv-katselussa olemme olleet vahvoja jo pitkään, suoratoistopalveluita olemme kehittäneet pitkäjänteisesti ja kehitystyö jatkuu. Kasvavat katseluluvut kertovat, että suuntamme on oikea."

Uutiset ja ajankohtaisohjelmat kiinnostavat - Huomenta Suomi tavoittaa aiempaa laajemman yleisön

MTV Uutiset aloitti uutisten ja ajankohtaisohjelmien lähetystoiminnan uusissa, upeissa studioissaan tammikuussa. Huomenta Suomi palasi uudistuneena Uutisaamun tilalle muutaman vuoden tauon jälkeen ja ohjelma aloitti myös viikonlopuissa. Lähetysaika piteni arkiaamuina kello kymmeneen asti ja viikonloppuaamupäiviä on vietetty uusien juontajien ja viikonloppuaamuihin sopivan sisällön kera. Huomenta Suomi tavoittaa nyt aiempaa laajemman yleisön, viikoittain jo lähes 1,2 miljoonaa suomalaista.
Lähteet:
Finnpanel TotalTV-mittaus ja TV-mittaritutkimus (tv-katselu ja kanavien katseluosuudet)