MTV Katsomon tavoittavuus on kasvanut syksyllä viikko viikolta – tavoitti syyskuussa 1,9 miljoonaa suomalaista

KATSELU

|

14.10.2025

Suomen johtava kaupallinen tv- ja suoratoistopalveluyhtiö MTV Oy panostaa entisestään MTV Katsomo -suoratoistopalveluun sekä MTV:n aseman ylläpitoon Suomen johtavana kaupallisena Total TV -talona. MTV Katsomon kasvua vauhditti syyskuussa monipuolinen ohjelmisto – MTV:n rakastetuista ohjelmasuosikeista uusiin viihdeohjelmalanseerauksiin.
Suomalaiset viettivät syyskuussa MTV:n sisältöjen parissa viisi tuntia viikossa (42,4 min/vrk) – MTV Katsomossa ja tv-kanavilla MTV:n sisällöt tavoittivat 86 % väestöstä eli 4,7 miljoonaa suomalaista.
MTV:n kaupallinen katseluosuus oli syyskuussa reilu 45 %, ja Disneyn kanavat* mukaan lukien 52,5 % (15-64-vuotiaat, prime time). Nelonen Media sai kaupallisesta katselusta reilu 29 % ja WBD hieman yli 17 % (15-64-vuotiaat, prime time) syyskuussa.

MTV Katsomon tavoittavuus kasvoi jopa 33 % viime vuoden syyskuuhun verrattuna

Viime vuodet MTV on panostanut MTV Katsomon uudistamiseen, kehittämiseen ja kasvattamiseen aina sisältöstrategiasta ohjelmahankintoihin ja ohjelmamarkkinoinnista asiakasviestintään. Kehittämistyöstä hyötyvät sekä MTV:n katsojat että mainostajat. MTV:n kaikki sisällöt yhteen koostava MTV Katsomo -suoratoistopalvelu täytti juuri kaksi vuotta.
Nyt syksyllä MTV Katsomon tavoittavuus on kasvanut viikko viikolta. Syyskuussa MTV Katsomon pariin löysi yli 1,9 miljoonaa suomalaista – lähes puoli miljoonaa enemmän (+33 %) kuin edellisvuonna syyskuussa.
Kasvun ja menestyksekkäiden katselulukujen taustalla vaikuttaa MTV:n monipuolinen syksyn ohjelmisto. MTV:n katsotuimpien ohjelmien lista koostuu kestosuosikeista ja uutisista, mutta myös uudet viihdeohjelmat ovat löytäneet yleisönsä.

MTV:n syyskuun katsotuimmat ohjelmat 1.9.– 8.10.2025

keskikatsojamäärän mukaan (koko väestö 3+ vuotiaat)
Ohjelma (paras jakso)
Keskikatsojamäärä
Tavoittavuus
Tanssii Tähtien Kanssa
1 086 000
1 619 000
Masked Singer Suomi
987 000
1 563 000
Alone Suomi
849 000
1 398 000
Maajussille morsian
811 000
1 085 000
Pirunpeli
748 000
1 336 000
Kymmenen Uutiset
711 000
842 000
Ensitreffit alttarilla
671 000
967 000
Salatut elämät
664 000
792 000
Suomen kaunein koti
612 000
969 000
Sunnuntailounas
608 000
948 000
Huomionarvoista on, että vuosia suomalaisten suosiota nauttineiden kestosuosikkien (esim. Tanssii Tähtien Kanssa, Maajussille morsian) lisäksi MTV:n katsotuimpien ohjelmien viiden kärkeen ovat ampaisseet ohjelmauutuudet Alone Suomi ja Pirunpeli, joiden katselusta huomattava osa kertyy MTV Katsomon kautta. MTV Katsomosta kulutetaan aktiivisesti myös Salatut elämät- ja Ensitreffit alttarilla -ohjelmia.
“Suomalaiset viettivät syyskuussa MTV:n sisältöjen parissa viisi tuntia viikossa (42,4 min/vrk) – MTV Katsomossa ja tv-kanavillamme sisältömme tavoittivat 86 % väestöstä eli 4,7 miljoonaa suomalaista. Tämä on hieno uutinen mainostajillemme ja meille. Nämä luvut kertovat, että sisältömme kiinnostavat ja että sisältöstrategiamme toimii. Erityisen iloisia olemme MTV Katsomon hienosta kasvusta, sillä tavoitteemme on, että MTV Katsomo on koko Suomen kokoinen katsomo. Ohjelmistostamme löytyy monipuolisesti katsottavaa, ja loppusyksyä kohti mentäessä on vielä uutuuksiakin luvassa”, kiteyttää MTV:n sisältö- ja kanavajohtaja Iina Eloranta.
Lähteet:
Finnpanel TotalTV-mittaus, katselu TV-kanavilta ja MTV Katsomosta kaikilta ruuduilta yhteismitallisesti 1.9.–8.10.2025. Keskikatsojamäärä = kaikki katselu jaettuna ohjelman kestolla. Tavoittavuus = katsonut väh. 1 minuutin yhtäjaksoisesti.
Finnpanel TV-mittaritutkimus syyskuu 2025
*Vuoden 2025 alusta alkaen Disneyn tv-kanavat STAR Channel ja National Geographic sekä suoratoistopalvelu Disney+ ovat osa MTV:n mainostarjontaa.