Varmista, että brändisi näkyy suomalaisten kesässä – tutustu kesämainostajan tietopakettiin

KESÄ 2022

|

( PÄIVITETTY 24.09.2024 )

03.03.2022

Kesä on vaikuttavaa ja tehokasta aikaa mainostaa MTV:n TV- ja digikanavissa. Suurin osa suomalaisista viettää edelleen kesää koti-Suomessa tarkoittaen, että mainostajana saat tänäkin kesänä omalle viestillesi laajaa näkyvyyttä ja jätät vahvan muistijäljen kuluttajien mieliin.

Ota kaikki irti kesäajan mainonnasta: Huomioi suomalaisten tavat kuluttaa ja top-of-mindin tärkeys

Viime kesänä moni kuluttajista vietti kesänsä kotimaassa ja varsinaiseksi ilmiöksi osoittautuikin mökkeily. Kesän ruokapöydän kestosuosikkeja suomalaisille ovat jäätelö, marjat, grilliherkut sekä kotimaiset kasvikset. Perinteisten kesäherkkujen lisäksi erilaisten mökkihankintojen sup-laudoista rakennustarpeisiin odotetaan näkyvän myös tänä kesänä kulutuksessa. Kuluttajat ovat kuitenkin myös töissä osan kesästä, joten erilaiset niin arjen kuin lomankin kulutustarpeet moninaistuvat. [1]
Mikäli pandemia sallii, suuntaavat suomalaiset myös pitkästä aikaa ulkomaille. Tässä onkin oiva paikka niin vakuutusyhtiön, matkailutoimijan kuin lentoyhtiönkin viestiä asiakkailleen, että matkustaminen tapahtuu huoletta ja turvallisesti. Kotimaassa vietetty aika puolestaan tulee näkymään palveluiden kulutuksen nousuna, joiden osuus yksityisestä kulutuksesta on suuri. Säästäminen on ollut yksi pandemian seuraus, joten eritoten palveluiden, kestotavaroiden ja puolikestävien tavaroiden, kuten vaatteiden, kulutuksen ennustetaan purkautuvan. [2] [3]
Mainostajan kannalta kannattaakin olla kesäkuluttajan mielessä tänä kesänä erityisesti niillä toimialoilla, joihin mainittuja kulutustarpeita kohdistuu. Todellisuudessa moni kuluttaja tekee valinnan sen mukaan, mikä tuote tulee ensimmäisenä mieleen. On siis ensiarvoisen tärkeää jättää muistijälki kuluttajan mieleen sekä pysyä asiakkaiden top-of-mindissa, jotta hän tarttuu tuotteeseen valintatilanteessa. Vahvan muistijäljen saavuttamisessa ytimenä on mainostaa sellaisissa kanavissa, joissa mainonnan huomioarvot ovat korkeat ja sen vaikutus on pitkäaikainen. Liikkuva kuva on tutkitustikin tässä vahvin media. [4]
Lähteet:
[1] Tilastokeskus: kesä 2021 tilastollisesti
[2] Työn ja talouden tutkimus (Labore) syksy 2021: Talousennuste 2021-2023
[3] Tilastokeskus: Kuluttajien luottamusindikaattori 01/2022
[4] Dagmar Oy: Ekonometristen mallinnusten meta-analyysi 2021 (MTV:n tilauksesta)

MTV:n kesäratkaisuilla tavoitat kohderyhmäsi laajasti ja kustannustehokkaasti

On kyse sitten loma-aktiviteetista, matkailukohteesta, kesän ykkösherkusta tai mökin ja kodin rakennustarpeista, brändisi pysymisen kuluttajien mielissä takaat kustannustehokkaasti MTV:n kanavissa RBS-kelluvalla ohjelmayhteistyöllä. Näkyvyys toteutetaan MTV3-, AVA- ja Sub -kanavilla kohderyhmän tavoittavissa ohjelmissa yhteistyötunnistein, jotka ovat premium-paikalla kiinni ohjelmassa, joten huomioarvo on korkeampi kuin perinteisellä mainoksella. Kampanja voidaan suunnitella sopivaksi kaikenkokoisille budjeteille ja kampanja-ajoille. RBS-kelluvan ohjelmayhteistyön kontaktihinta on 20 % edullisempaa kuin katkomainoskampanjassa, joten top-of-mindin rakentaminen on myös kustannustehokasta.
Lapsiperheet tavoitat kohderyhmän arvostaman sisällön avulla leppoisan tunnelman Suurmestari-ohjelmasta. Ohjelma on myös todellinen Total TV -menestys: 3,2 miljoonaa eri suomalaista tavoitettiin toisella tuotantokaudella vuonna 2021. Lähde rakentamaan brändisi tunnettuus kymmenen viikon kestoisella Total TV -ohjelmayhteistyökampanjalla MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa huhtikuun puolivälistä juhannukseen.
Kesällä lomasää on monen kuluttajan mielessä ja MTV3 tarjoaakin ainoana tv-kanavana Suomessa sääyhteistyömahdollisuuden. 5-sekuntisilla yhteistyötunnisteilla voidaan rakentaa kampanja aina kahdesta viikosta vaikkapa koko kesän kattavaksi yhteistyöksi.
Kesän alkoholivirvokkeille on saatavilla räätälöity erikoismainospaikka juuri ennen Kymmenen uutisia. Alkoholimainoskatko on tutkitusti jopa 30 % keskimääräistä katkoa korkeamman katselun mainospaikka jopa 60 sekunnin spotille, joten kyseessä on siis suuren huomioarvon tilaisuus kesän alkoholivirvokkeille!
Lineaari-tv:n lisäksi tavoitat mtv-palvelusta kohderyhmäsi ajasta ja paikasta riippumatta, myös lomalla vaikkapa laiturinnokasta uutisnälkää sammuttamasta tai sadetta pitämästä mökin tuvasta. Mtv-palvelusta saat tunnistetut kontaktit kohdennetusti sekä takuun mainosten loppuunkatselusta, joten mtv-palvelun kampanja on erinomainen keino lisätä tv-mainoksen tavoittavuutta ja tehokkuutta.
Lue lisää mainosratkaisuistamme täältä. Hyödynnä myös kesämainostamisen alhaisemmat hintaindeksit tv- ja videomainontaan!

MTV:n kesäohjelmistossa sisustetaan, kisataan, ruoditaan ajankohtaisia aiheita, selvitetään rikoksia, viihdytään ja rakastutaan

Rantabaarin 4. kausi nähdään Subilla.
MTV3:lla päästään seuraamaan poliisien elämää, kun Roban 5. kauden jaksot alkavat kesäkuun alussa. Rikoksia selvitellään myös kahdessa kansainvälisessä sarjassa, Midsomerin murhissa sekä Harry Wildissa.
Salatut elämät jatkuu pitkälle kesäkuuhun, ja Salkkareiden kesätauolla alkuiltaisin uppoudutaan asiaohjelma Kesäterassin monipuolisiin keskusteluihin. Laadukas uutistarjonta pitää suomalaiset ajan hermolla lomakuukausinakin, ja mielenkiintoisimmat yhteiskunnalliset aiheet puidaan heinäkuussa SuomiAreenassa, jota voi seurata sekä MTV3-kanavalta että tietenkin myös mtv-palvelusta.
Kesäiltojen viihdykkeenä esitetään niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin suosikkisarjoja. Kotimaisista suosikeista kesäkuukausille jatkavat Suomen kaunein koti: kesämökit, seikkailureality Myyrä, mielenkiintoisia elämäntarinoita avaava Sukuni salat ja parhaat naurut takaava Suurmestari. Uutena kotimaisena ohjelmana nähdään kesäkuun alusta alkaen tutun suosikin Kotoisan uusi versio, Kotoisa 48 h, jossa kohteet remontoidaan tai sisustetaan nimensä mukaisesti kahdessa vuorokaudessa. Ulkomaisista huippurealityista kesällä seurataan Selviytyjät- ja Amazing Race -sarjoja.
Mtv-palvelussa hemmotellaan kv-sarjojen ystäviä, kun uusi sarjaensi-ilta tulee joka viikko läpi kesän! Draamasarjoina mm. Bump, Hidden Assets sekä Flack. Romantiikan nälkäisille on luvassa kissanpäivät, kun päästään seuraamaan uusia kausia Bachelor Australiasta (kausi 8) ja Love Island UK:sta (kausi 8) brittitahdissa. Dokumenttien faneille on tarjolla mm. Murhaajan jalanjäljissä uusi kausi sekä Searching for Jacko’s Zoo.
Sub tykittää leffoja joka ilta myös kesällä ja C Moren alkuperäissarja Rantabaarin 4. kauden tapahtumiakin voi seurata läpi kesän. Lisäksi nähdään Wipeout USA, jossa osanottajat suorittavat toistaan hullunkurisempia tehtäviä erilaisilla esteradoilla - mitään pelkäämättä. Simpsoneista nähdään uusin 33. kausi ja Masked Singer USA valloittaa 6. kaudellaan. Keväällä mtv-palvelussa esitettävä kotimainen realityuutuus The Harlins nähdään Subilla kesäsunnuntaisin.
AVAlla seurataan läpi kesän australialaista remppakilpailua suositussa Remontilla rahoiksi -sarjassa. Upeita asuntoja ja majapaikkoja päästään ihastelemaan myös Unelma-asunto auringon alta -sarjan 11. kauden jaksoissa sekä uudessa Huippuhotellien pyörteissä -ohjelmassa. AVAn kesässä ei unohdeta myöskään romantiikkaa kaipaavia, sillä he pääsevät seuraamaan Ensitreffit alttarilla Australiassa -sarjan 7. kauden ja Ensitreffit alttarilla UK:n 6. kauden jaksoja. Ruoan alkulähteillä -ohjelma alkaa elokuussa ja sen ensimmäisen kauden 9. jakso on Suomi-jakso, joten silloin kaikki ruuasta kiinnostuneet ruudun ääreen!