MTV kuunteli katsojiaan – mtv-palvelu on nyt MTV Katsomo

AJANKOHTAISTA

|

( PÄIVITETTY 28.11.2023 )

31.05.2022

MTV:n mainosrahoitteinen suoratoistopalvelu on uudistunut. 31.5.2022 alkaen mtv-palvelun nimi on MTV Katsomo. Nimenmuutoksen ohella myös palvelun ulkoasu uudistui. MTV Katsomo löytyy jatkossakin osoitteesta mtv.fi sekä MTV Katsomo -sovelluksena.
Suomalaiset viihtyvät tv:n ääressä tv-kanavia, suoratoistopalveluita ja muuta sisältöä katsellen. MTV Oy on kirkkaasti Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö katseluosuuksia tarkastellessa. Tv-kanaviensa katselun kasvattamisen rinnalla MTV on viime vuodet panostanut maksuttoman suoratoistopalvelunsa kehittämiseen. Palvelun käyttö onkin kasvanut merkittävästi – esimerkiksi viime kuussa palvelu tavoitti kaikkiaan joka neljännen suomalaisen eli 1,33 miljoonaa*.
MTV kehittää tv-kanaviaan ja maksutonta suoratoistopalveluaan tiiviisti suomalaisten toiveita kuunnellen, sillä MTV haluaa tuoda monipuolisesti sisältöjä suomalaisten elämään ja tarjota vaikuttavia tv- ja videomainontaa yhdistäviä Total TV -mainosratkaisuja mainostajien tarpeisiin.
Osana tätä kehitystyötä MTV toteutti laadullisen ja määrällisen bränditutkimuksen**. Uusilla bränditutkimuksilla, jatkuvan brändiseurannan rinnalla, syvennettiin ymmärrystä muun muassa suomalaisten suhteesta MTV:n maksuttomaan suoratoistopalveluun.

MTV Katsomo on piirtynyt suomalaisten mieliin – erottuva ja tunnistettava suoratoistopalvelubrändi

Bränditutkimukset vahvistivat, että suomalaiskatsojat puhuvat Katsomosta mtv-palvelun sijaan – brändi on piirtynyt vahvasti suomalaisten mieliin. Moni myös luuli mtv-palvelun nimen olevan MTV Katsomo. Lisäksi MTV Katsomo koettiin tutkimuksessa esitetyistä palvelun nimivaihtoehdoista ylivoimaisesti parhaaksi. MTV Katsomo -brändi on siis vetovoimainen eri katsojaryhmissä.
Nimenmuutoksen myötä MTV:n maksuton suoratoistopalvelu MTV Katsomo erottuu jatkossa helpommin MTV:n tv-kanavasta MTV3:sta. Tämä hyödyttää katsojia, sillä MTV Katsomossa nähdään jatkossa yhä enemmän sisältöjä, jotka on hankittu juuri suoratoistopalvelua ajatellen. Yksi esimerkki tästä on kevään katselumenestys The Harlins, joka saa jatkoa. Ohjelman toisella tuotantokaudella seurataan pariskunnan odotusaikaa, elämää Amerikassa ja leffakuvauksia.
MTV Katsomo löytyy jatkossakin osoitteesta mtv.fi sekä maksuttomana MTV Katsomo -sovelluksena. MTV Katsomosta löytyy innostavaa sisältöä jokaiseen päivän hetkeen: uutisia, ajankohtaisohjelmia, isoja live-lähetyksiä, dokkareita, kotimaisia ja ulkomaisia draamasarjoja, reality- ja lifestyle-ohjelmien parhaimmistoa sekä Suomen suosituimmat viihdeohjelmat.
“Haluamme rakentaa MTV Katsomosta parhaan mahdollisen mainosrahoitteisen suoratoistopalvelun sekä katsojille että mainostajille. Uuden MTV Katsomon avulla varmistamme sisältöjemme laajan tavoittavuuden myös tulevaisuudessa. Panostamme sisältöjen lisäksi muun muassa palvelun käyttökokemuksen kehittämiseen, ulkoasuun ja tekniseen toimivuuteen“, kertoo MTV:n Channels & Digital Consumption -yksikön johtaja Iina Eloranta tulevaisuuden suunnitelmista.
Nimenmuutoksen myötä MTV Katsomossa käynnistyi mehukas sarjakesä: minisarjoja, realityä, draamasarjojen kokonaisia tuotantokausia ja dokumentteja. MTV Katsomossa julkaistaan uutta katsottavaa joka tiistai läpi kesän.
Lähteet:
*Finnpanel Oy TotalTV-mittaus, huhtikuu 2022 (tavoittavuus 1 min katselua)
** Tutkimukset: Inspirans Oy: kvalitatiivinen tutkimus MTV brändistä (verkkokeskustelut ja parihaastattelut), tammikuu 2022. Nepa Oy: onlinekyselytutkimus ilmaisista suoratoistopalveluista, n=608, tammikuu 2022.