MTV:llä vahva alkuvuosi 2024 – monipuolinen ohjelmisto tavoittaa suomalaiset

KATSELU

|

29.02.2024

MTV:n tv-kanavat (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) keräsivät lähes puolet viidentoista kaupallisen tv-kanavan katselusta alkuvuonna. Parhaaseen katseluaikaan (18.00–24.00) MTV:n kaupallinen katseluosuus oli 15–64-vuotiaissa 48 %.
MTV:n alkuvuoden menestyksekästä katselua ovat siivittäneet tv-kanavilla ja MTV Katsomossa muun muassa uusi Levyraati, kestosuosikki Putous ja presidentinvaalien informatiivinen sisältökokonaisuus, joka tavoitti yhteensä 3,35 miljoonaa suomalaista.

Suomalaiset viihtyivät MTV:n sisältöjen parissa keskimäärin 45 minuuttia päivässä

Suomalaiset viihtyivät alkuvuonna MTV:n sisältöjen parissa päivittäin tiiviisti – keskimäärin 45 min päivässä. MTV:n uutiset, urheilu-, draama- ja viihdesisällöt keräsivät suuria yleisöjä. Yksittäisistä ohjelmista suurimmat yleisöt saivat:
  • ohjelma / keskikatsojamäärä / tavoittavuus
  • Levyraati (1. jakso / 1 230 000 / 1 710 000)
  • Putous (1. jakso / 1 160 000 / 1 600 000)
  • Kymmenen uutiset (7.2. / 860 000 / 970 000)
  • Presidenttitentti (24.1. / 840 000 / 1 410 000)
  • Presidentinvaalit: Tulosilta -lähetykset, jotka tavoittivat 1,6–1,7 miljoonaa katsojaa.

MTV:n presidentinvaalisisällöt tavoittivat yhteensä 62 % suomalaisista

Kaikkineen MTV:n presidentinvaalisisällöt kiinnostivat katsojia nyt selvästi enemmän kuin vuoden 2018 vaaleissa. MTV:n presidentinvaalien uusi ohjelmakokonaisuus – presidenttitentit, Vaaleihin Tommolan kanssa, Ehdokkaat vs. Google ja tulosillat – tavoitti yhteensä 3,35 miljoonaa (62 %) suomalaista, kun vuoden 2018 MTV:n vaaliohjelmisto tavoitti 2,7 miljoonaa (50 %) suomalaisista.
MTV:n alkuvuoden katseluosuutta nostivat myös mm. Viiden jälkeen- ja Huomenta Suomi -ohjelmat, perjantai-iltojen Liiga-ottelut, MM-ralli ja NHL, Hudson & Rex, Unelma-asunto auringon alta sekä Agatha Christie -elokuvat.
MTV Katsomossa aikaa vietettiin useiden eri ohjelmagenrejen parissa. Kolmen kotimaisen draaman kärkeä pitävät rikossarjan Hautalehto: Rakennus 31 tuore kausi, 25 vuotta täyttänyt Salatut elämät ja kestosuosikki Aallonmurtaja.
Katsojaennätyksiä ensimmäisellä kaudellaan rikkonut Hautalehto on säilyttänyt suosionsa, sillä sen toisen kauden avausviikko ylitti selvästi ensimmäisen kauden starttiviikon luvut. Urheilusisällöistä katsojia koukuttivat eniten Liiga ja MM-ralli, viihde- ja lifestyle-ohjelmista eniten Yökylässä Maria Veitola ja MasterChef Suomi.
”Alkuvuoden hienosti suorittanut ohjelmatarjontamme täydentyy entisestään, kun muun muassa kiinnostavat uutuudet Race Across the World Suomi ja rakkausreality Kolmiodraama sekä suositun Suurmestarin uusi kausi alkavat maaliskuussa. Katseluluvut vakuuttavat kaikilla kanavillamme ja alkuvuodesta MTV Katsomossa ohjelmia on käynnistetty neljännes viime vuotta enemmän – tämä osoittaa, että ohjelmistomme kiinnostaa katsojia laajasti”, sanoo Iina Eloranta, VP, Content, Channels and Digital Consumption.
Lähteet:
Finnpanel TotalTV-mittaus 1.1.–18.2.2024, tavoittavuus = väh. 3 min yhtäjaksoista katselua.
Finnpanel TV-mittaritutkimus 1.1.–18.2.2024, osuudet TV:n katselusta 7 vrk:n aikana lähetyksestä.
MTV Wire-mittaus (MTV Katsomo ohjelmakäynnistykset)