MTV:n ohjelmien parissa viihdyttiin myös maaliskuussa – MTV:n kaupallinen katseluosuus oli lähes 44 %

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 13.04.2021 )

12.04.2021

MTV:n kaupallinen katseluosuus oli maaliskuussa korkea, lähes 44 %. Samalla mtv-palvelun (mtv.fi, mtv-sovellus) tavoittavuus on noussut selvästi: maaliskuussa mtv-palvelua käytti yhteensä lähes 1,3 miljoonaa suomalaista. Poikkeusaikana perheet ovat viettäneet enemmän aikaa yhdessä niin tv:tä kuin suoratoistopalvelujakin katsoen. MTV:n kanavien yhdessäkatselu kasvoi peräti 12,5 %.

MTV:n kaupallinen katseluosuus pysyi maaliskuussa korkeana ja oli 43,7 % (15–64-vuotiaiden kohderyhmässä, parhaaseen katseluaikaan 18.00–24.00). Nelonen Median kaupallinen katseluosuus oli 31,7 %, Discoveryn 16,2 % ja FOX NG:n 7,7 %.

MTV:n maksutonta suoratoistopalvelua, mtv-palvelua (mtv.fi, mtv-sovellus), katsoi maaliskuussa yhteensä lähes 1,3 miljoonaa suomalaista. Kasvu on 44 % edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Eniten palvelun tavoittavuus kasvoi 25–44-vuotiaissa (+88 %).

Tämän vuoden maaliskuussa tv:tä katsottiin hieman vähemmän kuin poikkeusajan alussa maaliskuussa 2020, jolloin ensimmäiset isot korona-aallot saivat suomalaiset sulkeutumaan koteihinsa ja uutisnälkä kasvoi silmin nähden. Tv:tä katsottiin kuitenkin enemmän kuin maaliskuussa 2016–2019.

Ohjelmia on katsottu poikkeusaikana aiempaa enemmän yhdessä

Suomalaiset ovat katsoneet poikkeusaikana (maaliskuu/2020–maaliskuu/2021) tv:tä enemmän kuin aikaisemmin ja yhdessä katselu on kasvanut. MTV:n kanavien yhdessä katselu kasvoi peräti 12,5 %. MTV:n ohjelmista eniten yhdessä on katsottu viikonlopun viihdeohjelmia (Putous, Joonas Nordman Show ja Talent Suomi), draamasarjoja (Iloisia aikoja Mielensäpahoittaja, Sunnuntailounas, Nyrkki ja Wallander) sekä Kymmenen uutisia. Kaikilla mainituilla ohjelmilla yli 75 % katselusta tapahtui yhdessä*.

MTV:n maaliskuussa teetättämän kyselytutkimuksen tulokset tukevat havaintoa yhdessä katselun kasvusta: 43 % kyselyyn vastanneista perheistä sanoi viettäneensä enemmän aikaa yhdessä tv:tä katsoen. Erityisesti pariskunnat vastasivat viettäneensä aikaa tv:n äärellä enemmän yhdessä mutta niin myös kolmannes lapsiperheistä.

Samaan aikaan talouksien ostoaikeissa on selvää nousua. Pariskunnat ja perheet päättävät isoista hankinnoista yhdessä ja suunnitelmia on tehty mm. lomamatkojen, kodin kunnostuksen ja sisustamisen, auton tai veneen hankinnan ja harrastusten suhteen. Yhdessä päätettävien hankintojen osalta tv-mainontaa kannattaakin kohdentaa ohjelmiin, jossa perhe tavoitetaan yhdessä. MTV:n kaupallinen katseluosuus on parhaaseen katseluaikaan (18.00–24.00) lähes 50 % talouksissa, joissa on vähintään kaksi henkilöä.

Lähteet:

*yhdessä katselu talouksissa, joissa asuu vähintään kaksi henkilöä Finnpanel TV-mittaritutkimus (TV-katselu) ja TotalTV-mittaus (TV ja onlinekatselu). MTV:n online-luvut Adobe Video Analytics.

Nepa Oy, kyselytutkimus väestöä edustavasti Cintin internetpaneeleissa, maaliskuussa 2021, n=1016.