KATSELU
|
( PÄIVITETTY 11.06.2021 )
10.05.2021
MTV on parhaaseen katseluaikaan (18.00–24.00) selvästi katsotuin kaupallinen tv-yhtiö. MTV on myös kovasti taistellussa huhtikuussa kasvattanut osuuttaan vuosien mittaan. Nyt MTV:n kaupallinen katseluosuus oli huhtikuussa (15–64-vuotiaat, 18.00–24.00) 42,2 %. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden osuudet olivat: Nelonen Media 34,1 %, Discovery NWF 15,5 %, FOX NG 7,4 % ja MusicTV/Paramount 0,8 %.
MTV3-kanava on Suomen tavoittavin kaupallinen tv-kanava, mutta sen rinnalla MTV:n maksuton suoratoistopalvelu, mtv-palvelu (mtv.fi, mtv.sovellus), tavoittaa jo neljänneksen suomalaista ja on kaupallisista mainosrahoitteisista suoratoistopalveluista tavoittavin.
mtv-palvelua käytti huhtikuussa 1,3 miljoonaa suomalaista. Suoratoistopalvelun katsotuimpia ohjelmia olivat Salatut elämät, Suurmestari, MasterChef VIP, Maajussille morsian maailmalla ja Myyrä.
MTV:llä oli huhtikuussa kaikkiaan 11 eri ohjelmaa, joiden keskikatsojamäärä ylsi yli 700 000. Katsottujen ohjelmien kärjessä oli niin viihdettä, kotimaista draamaa, asiaohjelmia kuin myös uutisia:
Suurmestarin toisen kauden jakso ”Älä räpäytä silmiä” kiilasi kaupallisten kanavien katsotuimmaksi ohjelmaksi 1 069 000 keskikatsojamäärällä. Myös Pitääkö olla huolissaan?- ja Pöllötöllö-ohjelmat saivat huikeat yli 900 000 keskikatsojamäärät.
Viihdeohjelmien lisäksi tv:stä katsottiin huhtikuussa – elokuvateattereiden ollessa kiinni – paljon elokuvia, ja huhtikuun katsotuin elokuva oli MTV:n Teräsleidit 632 000 keskikatsojamäärällä.
Myös urheilu tavoitti suomalaiset hyvin huhtikuussa: F1-kisaviikonloppujen tavoittavuus oli noin 1,3 miljoonaa katsojaa, ja Liiga Playoffs-ottelut tavoittivat yli 800 000 katsojaa.
“MTV:n vahvat katseluluvut kertovat, että mainosrahoitteisella tv:llä ja mainosrahoitteisella suoratoistopalvelulla on tärkeä rooli suomalaisten arjessa. Monipuoliset, erilaisia kohderyhmiä puhuttelevat ohjelmat tarjoavat myös mainostajille monia mahdollisuuksia sekä brändin rakentamiseen että myynnin aktivoimiseen, erilaisten luovien ratkaisujen kautta”, kiteyttää MTV:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Susa Valvio.
MTV panostaa jatkossakin tv-kanavien ja sisältöjen kehittämiseen sekä maksuttoman mtv-palvelun ja Total TV -mainosratkaisujen kehittämiseen. Kesän ohjelmisto on julkaistu, ja syksyllä luvassa on jälleen monipuolinen ohjelmisto, joka koostuu suomalaisten rakastamista ohjelmasuosikeista sekä viihdyttävistä ohjelmauutuuksista. Lähteet: Finnpanel TV-mittaritutkimus (katseluosuudet). Finnpanel TotalTV-mittaus (TV ja onlinekatselu) 3+v. kohderyhmässä, parhaan jakson keskikatsojamäärä huhtikuussa 2021 (6.5.2021 asti).