Viihdettä ja uutisia kulutetaan yhä enemmän digitaalisessa muodossa, yhä useammalla eri alustalla. Tämän vuoksi myös mtv-palvelussa on otettu askelia eteenpäin tavoittamaan suomalaiset ajasta ja paikasta riippumatta. Tällä samalla linjalla tulemme jatkamaan myös vuonna 2021, kirjoittaa MTV AVOD-liiketoiminnasta vastaava Sanna Reunanen.
Vuonna 2021 mainosrahoitteinen
mtv-palvelu tulee ottamaan uuden vaihteen käyttöön. Luvassa on enemmän uusia sisältöjä, jotka ovat katsottavissa vain mtv-palvelussa, mutta suuret ilmiöohjelmat tulevat edelleen olemaan tärkeässä roolissa palvelun kokonaisuutta ajatellen.
Haluamme katsojiemme pysyvän myös ajan tasalla päivän polttavista puheenaiheista, joihin uutis- ja ajankohtaisohjelmamme vastaavat. Katsoja voi saada käsiinsä tärkeimmät uutisaiheet liikkuvan kuvan muodossa milloin tahansa, sillä uutislähetyksiä tehdään käytännössä läpi vuorokauden.
Myös sisällön persoonalliseen suositteluun tullaan panostamaan. Tällöin pystymme hyödyntämään palvelun laajaa sisältökatalogia tehokkaasti, kun saamme lisää ymmärrystä, mitä sisältöä katsojamme voisi alkaa seuraavaksi katsomaan. Pyrimme siihen, että edellisen ohjelman päätyttyä katsoja saisi aina eteensä jotain, jota hän aidosti voisi alkaa katsomaan.
Lähiaikoina myös Smart-TV -sovelluksemme kokevat muutoksen, joka näkyy selkeästi myös katsojille asti.
Syksyllä lanseerattu
C More TV on Suomessa uudenlainen tuote, jossa katsoja pääsee käyttämään palvelua pienellä kuukausimaksulla, sekä nähden muutamia mainoksia ohjelmiin sijoitetuilla katkoilla. Tällainen hybridimalli palvelee sekä kuluttajaa alhaisella hintapisteellä, mutta myös mainostajaa, kun kampanja voidaan tuoda laadukkaan sisällön ääreen.
Näillä toimenpiteillä uskomme, että mtv-palvelulle vuosi 2021 tulee näyttämään kasvun suhteen hienolta. Haluamme nyt ja jatkossakin olla kääntämässä suomalaisten katseita tärkeisiin sisältöihin, asioihin, ilmiöihin ja puheenaiheisiin.
Miten 2020 on mennyt mtv-palvelun näkökulmasta?
Ymmärrettävästi tänä korona-vuonna uutisilla ollut todella tärkeä rooli myös mtv-palvelun kulutuksessa. MTV Uutiset Live on noussut vuosien 2019 ja 2020 aikana koko palvelun tavoittavimmaksi sisällöksi. Korona-aikana hallituksen infot sekä viranomaisten tiedotukset ovat nostaneet kulutusta merkittävästi. Vuonna 2020 MTV Uutiset Liven kulutus onkin kasvanut viime vuoteen verrattuna lähes 14 %, tavoittaen koronaepidemian aikana puoli miljoonaa ihmistä pelkästään mtv-palvelussa.
Mtv-palvelusta on myös tullut yhä useamman suomalaisen paikka päivittäiseen viihtymiseen. Useat draamasarjat, kuten Salatut elämät sekä Emmerdale kuuluvat jo monen katsojan päivittäisiin rutiineihin ja ovatkin yksi mtv-palvelun sisällön kivijaloista. Myös suurimpien tv-ilmiöiden kohdalla mtv-palvelulla on ollut tärkeä rooli, ja olemme nähneet, kuinka viihdeohjelmien katselumäärät ovat kasvaneet digitaalisesti.
Palvelun ulkoasua on saatu vuoden aikana yhä paremmaksi tarjoamaan sisältöä eri genreistä. Myös katsojien toiveita ja palautteita kuunnellaan tarkasti. Tässä esimerkiksi asiakaspalvelumme on erittäin tärkeässä roolissa viemässä katsojien sanaa eteenpäin, pienistä korjauksista aina suurempaa kehitystä vaativiin projekteihin.