Suomen johtavan kaupallisen tv-yhtiön MTV Oy:n sisältöjen katselu jatkoi vahvaa kasvuaan keväällä 2025. Katselun huippu nähtiin toukokuussa, jolloin jääkiekon MM-kilpailut keräsivät miljoonayleisöt ja MTV Katsomon katselu kasvoi yli 70 % edellisvuodesta.
MTV:n kevätkauden ohjelmisto on tarjonnut runsaasti katsottavaa sekä kiinnostavien uutuussarjojen että tuttujen suosikkien parissa. Ohjelmatarjonnan monipuolisuus näkyy myös katseluluvuissa.
MTV:n osuus koko väestön television katselusta 15–64-vuotiaiden kohderyhmässä oli tammi–toukokuussa 27,8 %, mikä on korkein vastaava lukema kymmeneen vuoteen. Katseluosuus kasvoi tasaisesti koko kevään ajan.
Myös MTV:n kaupallinen katseluosuus on ollut korkea koko kevään: tammi-toukokuussa MTV:n kaupallinen katseluosuus oli 46 %, ja Disneyn kanavat* mukaan lukien reilu 54 % (15-64-vuotiaat, prime time). Nelonen Media sai kaupallisesta katselusta reilu 25 % ja WBD hieman yli 20 % (15-64-vuotiaat, prime time).
Kaupallinen katseluosuus huipentui toukokuussa
Suomalaiset viettivät MTV:n sisältöjen parissa toukokuussa keskimäärin 48 minuuttia päivässä, mikä on 9 % enemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Katselu kasvoi hieman tv-kanavilla, mutta erityisen merkittävä kasvu nähtiin MTV Katsomossa, jossa katseluun käytetty aika kasvoi yli 70 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Parhaimmillaan MTV Katsomo tavoitti keväällä 1,3–1,4 miljoonaa suomalaista viikossa.
MTV:n kevään kaupallinen katseluosuus huipentui toukokuussa jääkiekon MM-otteluiden nosteessa ja oli jopa 52 %, Disneyn kanavat mukaan lukien yli 60 % (15-64-vuotiaat, prime time).
Toukokuussa MTV:n sisällöt tavoittivat keskimäärin 4 miljoonaa suomalaista viikossa. MTV Katsomon viikkotavoittavuus nousi 1,2 miljoonaan. Tavoittavuus nousi eniten nuorten naisten keskuudessa, joita veti puoleensa etenkin Love Island Suomen koukuttavat käänteet.
Ennätyskevään takana tutut suosikit ja onnistuneet uutuudet
MTV:n kevään ohjelmatarjonnan korkeimmat katsojaluvut keräsivät suuret live-ohjelmat. Jääkiekon MM-kilpailut tavoittivat MTV:n kanavilla ja MTV Katsomossa yhteensä 3,6 miljoonaa katsojaa. Katsotuimmiksi otteluiksi nousivat Suomen kohtaamiset Ruotsia, Kanadaa ja Yhdysvaltoja vastaan. Nämä ottelut nousivat myös MTV3-kanavan alkuvuoden katsotuimmiksi ohjelmiksi yhdessä niiden erätauoilla esitettyjen uutislähetysten kanssa.
Love Island Suomen 5. kautta seurasi MTV:n tv-kanavilta ja MTV Katsomosta kaikkiaan 3,33 miljoonaa suomalaista – puoli miljoonaa enemmän kuin edellisellä kaudella. Ohjelman katselusta peräti 62 % tuli MTV Katsomon kautta, ja se oli suoratoistopalvelun katsotuin ohjelma kahdeksan viikon ajan.
MTV3-kanavalla kevään 2025 katsotuimmat viihdeohjelmat olivat jo 17. kauden saavuttanut Putous ja hienosti aloittaneet uutuudet The Floor Suomi ja The Summit Suomi. MasterChef Suomi uudistui hienosti ja piti yleisönsä myös pidemmällä esitysajalla. Unelmia Italiassa -sarjan toinen kausi lähes tuplasi yleisönsä ensimmäisestä kaudesta. Salatut elämät säilytti paikkansa katsotuimpana kotimaisena draamasarjana.
Urheilutarjonnassa Liiga sai aiempaa isompia yleisöjä vakiinnutettuaan paikkansa MTV3:n perjantai-illoissa. Katsojat seurasivat tiiviisti finaalisarjaa, jonka ottelut tavoittivat yli 2,1 miljoonaa suomalaista MTV:n kanavilla ja MTV Katsomossa. Yhteensä Liigan ottelulähetykset ja Hockey Night -ohjelmat tavoittivat kauden aikana 4,2 miljoonaa suomalaista.
Kymmenen uutiset oli jälleen MTV Uutisten katsotuin uutislähetys, keräten keskimäärin noin puoli miljoonaa katsojaa. Huomenta Suomi kasvatti yleisöään erityisesti viikonlopuissa ja vahvisti asemaansa tärkeänä osana suomalaisten päivänalkua. MTV Uutisten tuottamat Asian ytimessä.doc -dokumenttisarjat ja Rikospaikka-dokumentti: Pyörävarkaiden helvetti keräsivät hienosti katselua eritysesti MTV Katsomossa.
”Kevätkausi oli menestys – monipuolinen sisältömme puhutteli yleisöä tv-kanavilla ja MTV Katsomossa. Olemme iloisia, että MTV Katsomon katselun rinnalla käyttäjätyytyväisyys pysyi vahvana koko kevään. Se kertoo, että MTV Katsomo tavoittaa yleisön ja onnistuu myös tarjoamaan käyttäjilleen hyvän katselukokemuksen, jota katsojat ovat valmiita suosittelemaan myös muille. MTV Katsomo tarjoaa kesälläkin monipuolisesti katsottavaa", sanoo Iina Eloranta, VP, Content, Channels and Digital Consumption.
Lähteet: Finnpanel Oy, TV-mittaritutkimus (kanavien osuudet, tv-ruudun käyttö, ohjelmavertailut), TotalTV-mittaus (MTV minuutit ja tavoittavuus)
*Vuoden 2025 alusta alkaen Disneyn tv-kanavat STAR Channel ja National Geographic sekä suoratoistopalvelu Disney+ ovat osa MTV:n mainostarjontaa.