MTV vahvisti ykkösasemaansa kaupallisessa katselussa vuonna 2022 – MTV Katsomo kovassa kasvussa

KATSELU

|

16.01.2023

Vuonna 2022 MTV vahvisti osuuttaan tv:n katselusta jo viidettä vuotta peräkkäin. MTV:n tv-kanavat vahvistivat ykkösasemaansa kaupallisessa katselussa, ja MTV Katsomon käyttö kasvoi tarjonnan laajentuessa. Vuoden 2022 katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-kisojen finaali, jota seurattiin MTV3 ja C More Sport 1 -kanavilla sekä suoratoistopalvelussa. Viihdeohjelmien katsotuimmat olivat Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa.

MTV:n ykkösasema kaupallisessa katselussa lujittuu ja MTV Katsomon käyttö kasvaa

MTV vahvisti osuuttaan tv:n katselusta jo viidettä vuotta peräkkäin. MTV3, MTV Sub ja MTV Ava -kanavien osuus koko tv:n katselusta oli 23,6 % ja korkein sitten 2015.
MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi niin ikään korkeimmaksi sitten vuoden 2015. Kaupallisten yhtiöiden osuudet (15—64-v. prime time):
  • MTV 46,4 %
  • Sanoma TV 34,9 %
  • Discovery 17,5 %
  • AlfaTV 1,1 % (*)
MTV:n (MTV3, MTV Sub, MTV Ava ja MTV Katsomo) parissa käytettiin keskimäärin 38 minuuttia päivässä sisältöjen parissa eri katselutavat huomioiden. Nämä mainosrahoitteiset kanavat tavoittavat keskimäärin neljä miljoonaa suomalaista viikossa.
MTV Katsomon parissa käytetty aika kasvoi 42 %:lla vuonna 2022. Tavoittavuus kasvoi merkittävästi etenkin syksyllä MTV Katsomossa ensijulkaistujen ohjelmien ansiosta. Parhaimmillaan MTV Katsomo tavoitti 1,5 miljoonaa suomalaista kuukaudessa.

Live-tapahtumat kokoavat kansan tv:n ääreen

Vuosi 2022 oli live-lähetysten juhlaa. Uutis- ja ajankohtaisohjelmien ja urheilun katselu kasvoi edellisvuoteen verrattuna.
Vuoden katsotuin ohjelma oli Suomen voittoon johtanut jääkiekon MM-finaali, jonka keskikatsojamäärä oli tv-kanavilla ja vod-palveluissa yhteensä yli 2,5 miljoonaa ja joka tavoitti kolme miljoonaa suomalaista. Syksyllä MTV:n katsotuin urheilutapahtuma oli MM-jalkapallon välieräottelu, joka tavoitti 1,6 miljoonaa katsojaa.
Yhteensä MTV:n kanavilla ja palveluissa MM-jääkiekkoa seurasi toukokuussa 4,35 miljoonaa ja MM-jalkapalloa marras-joulukuussa 3,5 miljoonaa suomalaista.

Uutisten katselua kasvattivat Venäjän hyökkäyssota ja Suomen Nato-prosessi

Venäjän hyökkäyssota ja Suomen Nato-prosessi vaikuttivat suomalaisten uutisnälkään ja nostivat uutis- ja ajankohtaisohjelmien katselua etenkin helmi-maalis- ja kesäkuussa. MTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmat tavoittavat viikossa lähes kolme miljoonaa katsojaa.

Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa viihteen ykköset

Viihdeohjelmista sekä Putous keväällä että Tanssii Tähtien Kanssa syksyllä tavoittivat jaksokohtaisesti parhaimmillaan kumpikin 1,7 miljoona suomalaista.
Näiden tuttujen suosikkien lisäksi MTV toi useita uusia ohjelmia katsottavaksi niin MTV Katsomoon kuin tv-kanavillekin. MTV:n uusista ohjelmista katsotuimpia olivat keväällä mm. LEGO Masters Suomi, Bachelor 2022 ja The Harlins.
Syksyllä suosittuja uutuuksia olivat mm. Kaaoksen kesyttäjät, Vuoroin vieraissa Maria Veitola, Sometähtien sinkkuelämää ja Ensitreffit alttarilla 2.0. Myös uutta kotimaista draamaa esitettiin ja katsottiin ahkerasti, esimerkkeinä Karuselli, Maria Kallio ja Hautalehto: Kylmä syli.
Katsotuimmat ohjelmat MTV Katsomossa vuonna 2022: The Harlins, Ensitreffit alttarilla, Sometähtien sinkkuelämää, Vuoroin vieraissa Maria Veitola, Maajussille morsian ja Salatut Elämät.
”Iloitsemme ykkösasemamme vahvistumisesta ja teemme vahvasti töitä sen eteen, että vuonna 2023 pystymme edelleen kasvattamaan katselua niin MTV:n kanavilla kuin MTV Katsomossakin. Kaiken perustana ovat vahvat sisällöt: vuotemme käynnistyy uudistuneella uutis- ja ajankohtaistarjonnalla, viihdesuosikki Putouksella ja monilla muilla katsojasuosikeilla. Live-urheilu näytti voimansa myös vuonna 2022, ja siksi on hienoa, että esimerkiksi Jääkiekon MM-kisat näkyvät jatkossakin MTV:n kanavilla ja suoratoistopalvelussa”, summaa Iina Eloranta, Channels & Digital Consumption -yksikön johtaja MTV:ltä. 
Lähteet:
Finnpanel TotalTV-mittaus, kaikki 3+ vuotiaat, kanavien ja vod-palvelujen katselu TV, PC, mobiililaitteilla; (*) merkityt kappaleet perustuvat Finnpanelin TV-mittaritutkimukseen (4+ vuotiaat, TV-ruudulta tapahtunut katselu)