MTV:llä ennätyksellisen korkea katseluosuus

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 10.05.2022 )

12.04.2022

Maaliskuu oli MTV Oy:lle menestyksekäs: tv-kanavien katseluosuus oli maaliskuita verrattaessa korkein sitten vuoden 2017. Lisäksi mtv-palvelu jatkoi vahvaa kasvuaan: palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime vuoden maaliskuusta. MTV:n mainosrahoitteiset kanavat (MTV3, Sub, AVA ja mtv-palvelu) tavoittivat maaliskuussa päivittäin puolet suomalaisista.

MTV:n ero kilpailijoihin kasvoi merkittävästi kaupallisessa katseluosuudessa

Runsasta katselua selittää MTV:n monipuolinen ohjelmisto – rakastetut uudet viihdeohjelmat ja viihdeohjelmien uudet kaudet, informatiiviset ajankohtaisohjelmat ja uutiset sekä koukuttavat reality-suosikit ja päivittäisdraamat.
MTV Oy otti maaliskuussa osuutta tv-katselusta: koko väestössä MTV3:n, Subin ja AVAn osuus oli 23,5 %. Kyseessä on MTV:n korkein maaliskuun katseluosuus sitten vuoden 2017.
MTV:n ero kilpailijoihin kasvoi vielä merkittävämmin kaupallisessa katseluosuudessa:
15–64-vuotiaissa parhaaseen katseluaikaan MTV:n osuus kasvoi 3,5 %-yksikköä edellisvuoden maaliskuusta ja oli 47,1 %. Kyseessä on paras maaliskuu sitten vuoden 2015.
MTV otti osuutta pääosin Sanoman kanavilta. Erityisen paljon MTV:n osuus kasvoi nuoremmissa kohderyhmissä: 15–34- ja 15–44-vuotiaissa.

MTV:n laaja ohjelmisto tavoittaa miljoonat suomalaiset päivittäin

MTV:n mainosrahoitteiset kanavat (MTV3, Sub, AVA ja mtv-palvelu) tavoittivat maaliskuussa päivittäin puolet suomalaisista. MTV:n viihde- ja lifestyle-ohjelmat tavoittivat maaliskuussa 4,3 miljoonaa, draamasarjat ja elokuvat 4,0 miljoonaa ja uutis- ja ajankohtaisohjelmat 3,8 miljoonaa suomalaista. Ei ihme, sillä MTV on tuonut kevään aikana paljon uutta katsottavaa suomalaisille: uusia isoja viihdeohjelmia, uusia kausia suosikkisarjoista ja uudistanut olemassa olevia ohjelmiaan.
Huomionarvoista on, että MTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmat tavoittivat joka viikko maaliskuussa 3,0–3,2 miljoonaa suomalaista.
Katso artikkelin lopusta listaus eniten suomalaisia maaliskuussa tavoittaneista MTV:n yksittäisistä ohjelmajaksoista.*

mtv-palvelun käyttö kasvaa tavoittaen yhä paremmin nuoret kohderyhmät

mtv-palvelun parissa vietetty aika lähes kaksinkertaistui viime maaliskuusta. mtv-palvelu tavoittaa yhä paremmin 15–24- ja 15–34-vuotiaat: viikkotasolla nämä kohderyhmät tuovat jopa viidenneksen lisää tavoittavuutta MTV:n tv-kanavien rinnalle.
mtv-palvelun käyttö on myös lisääntynyt 25–44-vuotiaissa: Heidät tavoitetaan useammin ja he käyttävät enemmän aikaa palvelun parissa. Parhaiten kohderyhmän tavoittaa Salatut elämät ja Rantabaari-sarjojen sekä Bachelor 2022- ja MasterChef Suomi -ohjelmien parista. Kärkiohjelmien katselusta 20–25 % tapahtuu jo mtv-palvelun kautta – Rantabaari-ohjelman osalta jopa lähes 60 %.
mtv-palvelussa katsotuimmat ohjelmat eri käyttäjätunnusten määrällä mitattuna olivat maaliskuussa: MTV Uutiset Live, Salatut elämät, Bachelor 2022 ja Bachelor: Ruusun jälkeen, Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi, Kotoisa ja MasterChef Suomi.

Uusi Channels & Digital Consumption -yksikkö perustettu takaamaan mahdollisimman laajaa tavoittavuutta MTV:n sisällöille jatkossakin

MTV:n kanavajohtajana aiemmin toiminut Iina Eloranta on nimitetty maaliskuun alusta alkaen uuteen VP, Channels & Digital Consumption -tehtävään johtamaan uutta yksikköä, jossa yhdistyvät tv-kanavien ja mtv-palvelun tiimit sekä strateginen osaaminen. Yksikön tehtävä on rakentaa mielenkiintoisia ohjelmistokokonaisuuksia, maksimoida MTV:n ohjelmien katselu ja taata sen myötä mahdollisimman laaja tavoittavuus MTV:n mainostajien hyväksi.
”Monipuolisen ja ajassa kiinni olevan ohjelmiston kautta haluamme tarjota mahtavia katseluelämyksiä – sisältöjen kulutus- ja katselutavasta riippumatta – sekä rakentaa laajaa tavoittavuutta mainostajiemme hyödyksi. Nämä luvut kertovat, että olemme maaliskuussa onnistuneet molemmissa”, kertoo Eloranta.

*MTV:n yksittäisistä ohjelmajaksoista eniten suomalaisia tavoitti maaliskuussa:

1. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: LEGO Masters Suomi -ohjelma – jakso: Unelmien kaupunki
  • 1,29 miljoonaa (keskikatsojamäärä 695 000)
2. Putous – jakso 5
  • 1,23 miljoonaa (keskikatsojamäärä 848 000)
3. KEVÄÄN UUTUUSOHJELMA: Olen Julkkis... Päästäkää Minut Pois! – jakso: Käärmeitä kainalossa
  • 1,15 miljoonaa (keskikatsojamäärä 650 000)
4. Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi – jakso: Pysyn tässä
  • 1,14 miljoonaa (keskikatsojamäärä 715 000)
5. Maajussille morsian – jakso: Kauden 15 esittely
  • 1,06 miljoonaa (keskikatsojamäärä 789 000)
6. Kotoisa – jakso: Tuijan ja Eeron kakkoskoti
  • 1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 713 000)
7. UUSI OHJELMAPAIKKA: Asian ytimessä – jakso: 2.3.
  • 1,04 miljoonaa (keskikatsojamäärä 639 000)
8. Kymmenen Uutiset – jakso: 1.3.
  • 1,02 miljoonaa (keskikatsojamäärä 770 000)
9. Pitääkö olla huolissaan? – jakso: Lauri Reuter
  • 1,0 miljoonaa (keskikatsojamäärä 623 000)
10. Koko Suomi leipoo – jakso: Kevättä rinnassa
  • 0,98 miljoonaa (keskikatsojamäärä 629 000)
Lähteet:
Finnpanel Oy TV-mittaritutkimus, katseluosuus: 4+ vuotiaat -kohderyhmässä, koko vuorokauden aikana. Finnpanel Oy TotalTV-mittaus, 3+ vuotiaat, katselu tv:n ja muiden laitteiden kautta yhteismitallisesti, tavoittavuus yhteensä tv- kanavilla ja mtv-palvelussa 7.4. asti (vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua). Adobe Analytics mtv:n eri käyttäjätunnukset.