Strategi vinkkaa: Näin mainonnan luova toimii lyhyen aikavälin myynnin ajurina – CASE Eleplant
VINKIT
|
30.05.2025
Mitä elementtejä tulee huomioida Total TV -mainoksen luovassa, jotta mainonnalla voidaan saada aikaan lyhyen aikavälin myyntivaikutuksia? Tähän kysymykseen tarjoaa vastauksia MTV:n ja Kantarin Luovan vaikuttavuus -tutkimus, joka on suurin Pohjoismaissa tekoälyllä toteutettu tutkimus Total TV -mainonnan luovan vaikuttavuudesta. MTV:n strategi Veera Uotinen käy läpi, miten mainonnan luovalla vaikutetaan lyhyen aikavälin myyntiin ja kasvatetaan ostokiinnostusta – esimerkkinä Eleplant-brändin tv-mainos.
Luovan vaikuttavuus -tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea avainkysymystä Total TV -mainonnan liiketoiminnallisen vaikuttavuuden näkökulmasta:
Herättääkö mainonta huomion ja jääkö se mieleen?
Lisääkö mainonta ostokiinnostusta ja synnyttääkö se lyhyen aikavälin myyntiä?
Rakentaako mainonta brändin pitkäaikaista kasvua?
Paneudutaan seuraavaksi case-esimerkin avulla nimenomaan niihin keinoihin, joilla mainonnalla väräytetään entistä paremmin liiketoiminnallisia mittareita kuten ostokiinnostusta ja lyhyen aikavälin myyntiä. Suomen tutkimusaineistossa erityisen hyvin näissä liiketoiminnan mittareissa (ostokiinnostus ja lyhyen aikavälin myynti) menestyi Bunge Finlandin Eleplant-brändin mainos.
Miksi näen tämän?
Et ole antanut lupaa evästeille joita tarvitaan etsimäsi sisällön esittämiseen.
Hyväksy Sosiaalinen media, jotta näet sisällön.
Ehkä huomasitkin, että mainoksessa mainitaan jopa seitsemän kertaa ”Eleplant”. Pakkaus on esillä selkeästi ja täyttäen koko ruudun ison ajan mainoksessa. Tuote saa merkittävän ruutuajan ja tuote löytyy näin helpommin kuluttajan silmiin kaupan hyllystä. Tuotteen monipuoliset käyttötarkoitukset tuodaan esille selkeästi, visuaalisesti viettelevästi sekä arjen käyttötilanteisiin sidottuna. Brändielementit ovat vahvasti läsnä läpi mainoksen, millä varmistetaan, että mainos laskeutuu oikealle brändille.
Huomioi nämä seikat mainonnan luovassa ostokiinnostuksen ja lyhyen aikavälin myynnin kasvattamiseksi:
1. Toiminnallisuus ja brändi käsikädessä. Tuote-esittelyt ja -edut ovat avainasemassa, mutta brändin on oltava kertomassasi tarinassa keskeisessä roolissa. Varsinkin palvelualalla on tärkeää tuoda brändi todella vahvasti esille, sillä fyysistä tuotetta ei ole olemassa.
2. Tuotteen runsas ruutuaika. Mainokset, joissa tuote näkyy vähintään 30 % ajasta herättävät muita useammin ostokiinnostuksen. Nykypäivän kuluttaja tarvitsee kaiken kiireen ja hälyn keskellä mahdollisimman paljon konkretiaa. Niin sanottu “rautalangasta väännetty” mainos, jossa tuotetta näytetään runsaalla kädellä, auttaa muistamaan tuotteen arjessa. Pelkästään tuotteen näyttäminen alussa ja lopussa ei yksin riitä kotiuttamaan myyntiä, vaan tuote tulee olla tarjolla pitkin mainosta ja mieluiten eri käyttötilanteisiin sidottuna.
Tutkimus osoitti myös, että parhaat lyhyen aikavälin myynnin tulokset toteutuvat, kun tuote on esillä ensimmäisen viiden sekunnin aikana. Näin kuluttaja saa mainoksen ensihetkistä lähtien kiinni, mitä tässä mainostetaan.
3. Yksinkertaisuus kunniaan. Tutkimuksessa hyvät tulokset saaneet mainokset olivat viestiltään yksinkertaisia. Jos tavoitteena on saada aikaan lyhyen aikavälin myyntiä, tulee myös luovan viestiä selkeästi. Ei ole kannattavaa yrittää osua moneen eri tavoitteeseen yhdellä mainoksella.
Yhteenvetona: Jos haluat Total TV -mainonnan luovalla myös liiketoiminnallisia vaikutuksia, herätetään tuotteen tai palvelun näkyvyydellä ja esilläololla mainoksessa eniten ostokiinnostusta. Lyhyen aikavälin myyntiin taas vaikuttaa se, että tuote tai palvelu on esillä sekä mainosfilmin alussa että lopussa.
Veera Uotinen
Strategist, MTV
Lähde: Luovan vaikuttavuus -tutkimus 2025. Tutkimus toteutettu Kantar LINK AI -tekoälytyökalulla. Toteuttaja: Kantar MTV, TV4, TV2 & Kantar Norja toimeksiannosta. Sisältää +550 pohjoismaalaista Total TV -mainosta, +100 eri kategoriasta. Suomen tutkimuksessa yhteensä 200 mainosta.