Suomalainen tutkimus paljastaa huomattavat erot mainonnan hyödyissä, eri mediaryhmissä – Total TV -mainonta vauhdittaa yritysten kasvua eniten

TUTKIMUS

|

( PÄIVITETTY 24.09.2024 )

08.09.2021

*TUTKIMUS PÄIVITETTY 2024, LATAA YHTEENVETO LOMAKKEELLA*
MTV Oy ja Dagmar selvittivät laajalla tutkimuksella, miten nykypäivän mainosmediat vauhdittavat suomalaisyritysten kasvua. Todennäköisin tilastollinen yhteys liiketoiminnan mittareihin havaittiin liikkuvalla kuvalla eli television ja videomainonnan yhdistelmällä (Total TV). Tutkimus toteutettiin MTV:n toimeksiannosta, ja se on laajin koskaan Suomessa toteutettu markkinointi-investointien vaikutuksia eri mediaryhmissä tarkasteleva tutkimus.
Markkinoinnin ja mainonnan mitattavuus ja eri mittarit ovat arkipäivää jokaisen markkinointipäättäjän työpöydällä. Miten valitut markkinointitoimenpiteet tai mainonnan kanavat vaikuttavat? MTV halusi ymmärtää paremmin mainonnan vaikutuksia yritysten kasvuun ja selvittää, miten eri mainosmediat liittyvät suomalaisyritysten kasvun vauhdittamiseen ja liiketoiminnallisiin mittareihin kuten vaikutuksiin myynnissä tai asiakasmäärissä. Tutkimusta lähti toteuttamaan MTV:n tilauksesta Suomen suurin markkinointitoimisto Dagmar Oy.
Lopputuloksena on Suomen mittakaavassa ennennäkemättömän laaja meta-analyysi mainonnan tehokkuudesta ja vaikutuksista Suomen markkinalla. Tutkimus mm. selvitti, että Suomessa mainonnalla tuotettu, lyhyen aikavälin (0-3 kk) lisämyynti käsittää myynnin kokonaisuudesta 19 % osuuden. Valtaosa, 81 % myynnistä, on niin sanottua baseline-myyntiä tai ”myynnin perustaa”.
Tutkimus todensi, että mainonta yleisesti ottaen on Suomessa kannattavaa, sillä useimmiten mainonnasta rakentui yhteys liiketoiminnallisiin mittareihin kuten myyntiin ja asiakasvirtoihin. Erityisesti Total TV on aina kannattavaa ottaa mukaan kampanjaan, mikäli tavoitteena on saada aikaan myyntiä. Tutkimuksen mukaan Total TV:llä on käytännössä aina (97 %:ssa tapauksissa) yhteys liiketoiminnan mittareihin, kun se on mukana kampanjassa.
Tutkimusaineiston pohjalta Total TV mainosmediana tuo eniten lisämyyntiä; neljänneksen. Seuraavaksi eniten lisämyyntiä tuovat ostoputken loppupäässä olevat mainosmediat kuten hakusanamainonta ja display-mainonta.
Tutustu tutkimukseen, lataa ilmainen yhteenveto!
Lähde:
  • Ekonometristen mallinnusten meta-analyysi Suomessa
  • Toteuttaja: Dagmar Oy
  • Tilaaja: MTV Oy
  • Mallinnuksessa mukana 69 brändiä, 121 mallinnusta, 260 miljoonaa mediaeuroa, v. 2016–2023
  • Tutkimuksessa olivat mukana seuraavat mediat: TV, sanomalehdet, aikakausilehdet, radio, display-mainonta, webTV, Meta, SEA, OOH (ulkomainonta) ja elokuva
  • Pääasiassa mallinuksessa suureena on käytetty liikevaihtoa, myyntikappaleita tai asiakasvirtaa
  • Liiketoiminnallisia vaikutuksia selvitettiin eri toimialoilla – päivittäistavarakaupassa, erikoistavaroiden puolella ja palveluliiketoiminnassa

Lataa yhteenveto tutkimuksesta (PDF):