MTV Kasvukeissit

MTV palkitsee laajan tavoittavuuden markkinointia, jolla on luotu vaikuttavaa kasvua. Katso Kasvukeissi minuutissa, opi enemmän kuin tunnissa.

Lääkärikeskus Aava – Paras brändinrakentaja

Aava: ”Bränditekemisen keskiössä on ostopotentiaalin kasvattaminen”

”Matala tunnettuus on oston este. Kun halutaan nostaa top-of-mind -tunnettuutta pitkällä aikavälillä, se vaatii tunnesiteen luomista. Tähän liikkuva kuva on erinomainen keino. Bränditekemisen keskiössä on ostopotentiaalin kasvattaminen, ei oston kasvattaminen. Eli sitten kun lääkäripalveluja tarvitaan, niin meidät muistetaan.

Mainonnan lisäksi pitää panostaa muun muassa nettisivujen kehitykseen, hakusanamarkkinointiin, digimainontaan, jotta ollaan läsnä ja tavoitettavissa, kun asiakkaat etsivät tietoa ja tekevät valintansa.

Markkinoinnilla ja kampanjoinnilla ollut merkitystä: Aava kasvaa toimialan keskivauhtia nopeammin.

Yhteistyö on vahvistanut sitä, että telkkari on edelleen erittäin relevantti media. Se on nopea ja kustannustehokas ratkaisu tehdä vaikuttavaa tunnettuuden nostamista. Tämä toimii!”

- Pauli Waroma, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Lääkärikeskus Aava

Alentaja – Tuloksellinen tavoittaja

Alentaja: ”Jos haluaa kasvaa markkinoinnilla, tuotteen pitää olla kunnossa”

”Olemme olleet Alentaja-brändillämme kolesterolia alentavien levitteiden markkinalla Suomessa jo vuodesta 2012 lähtien. Olikin aika uskomatonta, miten massamedian ja laajan tavoittavuuden avulla Alentajan tunnettuus ja myynti ampaisivat aivan uudelle tasolle, ihan markkinajohtajaksi asti.

Vaikuttavalla massamedialla tehtiin brändi tutuksi isommalle yleisölle ja kasvatettiin myyntivolyymia. Kysynnän kasvaessa Alentajaa valmistettiin tehtaalla jopa ylitöinä.

Jos haluaa kasvaa markkinoinnilla, niin kyllä sen tuotteen pitää olla ennen kaikkea kunnossa. Muuten markkinointi ei kanna. Kun tuote on kunnossa, sille löytyy selkeät tuote-edut, joista viestiä. Tietysti pitää myös erottautua, jotta viesti ja markkinoinnin vaikutukset eivät päädy kilpailijan laariin.

Kun tuote, viesti, oikea kohderyhmä ja oikeat mediavalinnat ovat kunnossa, syntyy markkinoinnilla kasvua.”

- Anri Saarinen, Marketing Director Nordic, Bunge Finland Oy

Billys – Onnistunut paluumuuttaja

Billys: ”Kasvua tuova markkinointi puhuttelee laajaa ostajakuntaa, oikeassa hetkessä ja sopivaan tarpeeseen”

"Mainostamisen vaikutus oli selkeä. Olemme saaneet uusia kokeilijoita, jotka ovat selvästikin tehneet myös uusintaostoja. Ohjelmayhteistyön aikana emme tehneet muita aiemmasta poikkeavia markkinointitoimenpiteitä, joten yhteistyöllä MTV:n kanssa on ollut selkeä vaikutus myyntiin.

Ohjelmayhteistyössä viestin, brändin ja sisällön tulee toimia yhteen. Suurmestari-yhteistyössä halusimme korostaa Billysin valmistuksen helppoutta ja nopeutta: Kun Suurmestari antaa sinulle 2 minuuttia aikaa, kestää Billysin valmistus sen 2 minuuttia. Luova idea syntyi loppujen lopuksi helposti yhdessä tuottajan kanssa.

Kasvua tuova markkinointi puhuttelee laajaa ostajakuntaa, oikeassa hetkessä ja sopivaan tarpeeseen. Päivittäistavarakaupassa on tärkeää, että tuote on saatavilla mahdollisimman monesta kaupasta. Tuotteen hyvä jakelupeitto yhdistettynä laajasti tavoittavaan tv-mainontaan voi tehdä merkittävän kasvun myös tuotteelle, joka on ollut Suomen markkinoilla jo 30 vuotta!"

- Kimmo Loppi, maajohtaja, Dafgårds

Moi Mobiili – Rohkea ROMI:n ravistelija

Moi Mobiili: "Mittaamme markkinoinnin tehokkuutta ja palkintona saavutamme parhaan myynnin”

"Ilman pitkäjänteisyyttä ei voi odottaa saavansa mitään kestävää aikaan. Tämä pätee myös markkinointiin. Jatkuvat, pitkäjänteiset toimenpiteet tuovat jatkuvia, pitkäjänteisiä vaikutuksia. Seuraamme ja mittaamme markkinoinnin tehokkuutta jatkuvasti mahdollisten kuluttajakäyttäytymismuutosten ja muiden välillisesti tai välittömästi vaikuttavien ilmiöiden ymmärtämiseksi.

Tämän avulla pystymme valitsemaan tehokkaimmat mediat ja reagoimaan samalla ketterästi muutoksiin tarvittaessa. Palkintona saavutamme parhaan lopputuloksen, sekä median tuoman lisämyynnin että kokonaismyynnin näkökulmasta.

Vaikuttavaa markkinointia tehdään “datalla ja rakkaudella”. Vaikka liittymämme myydään vain verkkokaupasta, niin pelkällä digimarkkinoinnilla ei pystytä luomaan kysyntää tai muovaamaan mieltymyksiä ja mielikuvia kuten televisiolla - näiden yhteispeli on kaiken A ja O."

- Ulla Koivula, myynti- ja markkinointijohtaja, Moi Mobiili

Oomi – Paras brändinrakentaja

Oomi: ”Monikanavaisessa markkinoinnissa ei saa unohtaa brändin ja viestin ydintä"

”Vaikuttavan markkinoinnin keskiössä on ymmärtää asiakasta ja asiakkaan todellisia tarpeita. On rakennettava tarvittavia segmenttejä, jotta viestit voidaan yksilöidä ja tuotteet puhuttelevat heitä. Luota dataan ja perustele päätökset sillä, mutta älä unohda kuitenkaan intuitiota, ja mikä tärkeintä, empatiaa.

Sisäisesti markkinoinnin on hyvä pitää tiiviisti yhteyttä liiketoiminnan ja myynnin kanssa sekä yhdistää kumppaniverkosto yhteneväiseksi tiimiksi. Ole avoin uusille ideoille ja ratkaisuille ja tee asiat hiukan toisin kuin muut.

Tämän päivän markkinoinnissa asiat tehdään monikanavaisesti, mutta läpi linjan on muistettava brändin ja viestin ydin. TV-mainonnan rooli brändimielikuvan rakentamisessa yksi tärkeimmistä. ”Heilunta” brändimittareissa on tasoittunut, ja Oomi on vakiinnuttanut hyvän tason. TV-mainonta tukee todella hyvin myös digitaalista myyntiä.”

- Isko Lappalainen, Head of Brand, Oomi

Saka – Voitokas korona-ajan kasvaja

Saka: ”Rohkeutemme markkinoida haastavina aikoina kannatti”

"Jos haastavina aikoina muut vähentävät näkyvyyttä, tuo vaikuttavalla markkinoinnilla oma brändi rohkeasti esiin. Sakan rohkeus markkinoida haastavina aikoina kannatti. Se kasvatti markkinaosuutta ja toi kasvua.

Brändikampanjat ovat näkyneet suoraan myynnin kasvussa. Brändikampanjaa ei koskaan tule tehdä yksin vaan on varmistettava, että digikanavat kotiuttavat brändikampanjan herättämän kiinnostuksen. Laajan tavoittavuuden brändikampanjat TV:ssä tehostivat merkittävästi digitaalisen markkinoinnin tuloksia ja sitä kautta myyntiä. Kampanjoiden vaikutukset ovat näkyneet pitkään ja myös sesonkien ulkopuolella.

Luovaan mainontaan kannattaa panostaa, ja luottamus toimiston ja asiakkaan välillä on tärkeää etenkin, kun haetaan kasvua. Sakalla vaikuttavan markkinoinnin resepti on seuraavanlainen: Tehdään asioita rohkeasti eri tavalla kuin kilpailijat ja erotutaan positiivisesti massasta. Huomioidaan kohderyhmä niin kampanjan sisältöjen osalta luovissa ratkaisuissa kuin myös mediavalinnoissa."

- Saara Rimpiläinen, markkinointipäällikkö, Saka Finland Oy

Katso Kasvukeissi-tunnustuksen voittajien haastattelut

Miten markkinoinnilla luodaan vaikuttavaa kasvua? Marja Hintikka haastatteli Kasvukeissi-tunnustuksen voittajia MTV:n Kasvua ja keissejä -virtuaalitilaisuudessa helmikuussa 2022.

Haastattelussa Pauli Waroma, Aava

Haastattelussa Ulla Koivula, Moi Mobiili

Haastattelussa Kimmo Loppi, Billys/Dafgårds

Haastattelussa Anri Saarinen, Alentaja/Bunge Finland Oy

Haastattelussa Isko Lappalainen, Oomi ja Anni Isotalo, OMG

Haastattelussa Eero Poukkula ja Saara Rimpiläinen, Saka Finland sekä Jussi Snicker, Avidly