Lanseeraus: Uusi yritys, tuote tai palvelu pitää saada ihmisten tietoon
Lanseeraukseen kannattaa laittaa panostuksia, jotta mahdollisimman iso joukko mahdollisia asiakkaita kuulisi sinun uutuudestasi. Lanseerauskampanja on yksi tapa rakentaa brändiä eli kertoa, minkälainen yrityksesi on, mitä se tarjoaa ja miksi kuluttajan kannattaa tutustua siihen. TV- ja videokampanja herättää yrityksesi tarinan eloon liikkuvalla kuvalla, jättäen muistijäljen ja ohjaten esimerkiksi verkkosivulle.
Myynnin kasvattaminen: Ovipumppu tai verkkokauppa laulamaan
Yleisin tavoite mainonnalle on myynnin kasvattaminen. Sitä kannattaa kuitenkin miettiä tarkemmin: onko tarkoitus nostaa lyhyen aikavälin myyntiä esimerkiksi tarjouskampanjalla vai pitkäkestoisemmin, jatkuvalla näkyvyydellä ja erilaisilla viestikulmilla? Kasvaako myyntisi, jos nykyset asiakkaat ostavat enemmän vai olisiko myynnin kasvun avaimena asiakasmäärän kasvattaminen? Miten esimerkiksi yrityksesi asiakaspalvelu muuten tukee myynnin kasvua?
Uusien asiakkaiden hankinta: Ajattele asiakaskuntaa laajemmin
Suurin osa kuluttajista ei vielä osta tuotettasi tai käytä palveluasi, koska ostopäätökset tehdään usein tottumuksesta. Mutta ihmiset haluavat myös kokeilla uutta, joskus kyllästyessään tai pettyessään nykyiseen valintaan, joskus (markkinoinnin aikaansaamasta!) mielenkiinnosta, ystävien suosituksista tai ihan vaan sen takia, että oma suosikkituote on loppu kaupasta tai palvelupisteen ovi on lukossa. Omaa asiakaskuntaa kannattaakin miettiä mahdollisimman laajasti ja mainonnassa heitä kannattaa myös tavoitella mahdollisimman laajasti. Uudet asiakkaat nimittäin tuovat kasvua.
Aktivointi: Tavoita oikeassa hetkessä, oikeassa paikassa
Markkinointi ja mainostaminen tähtää yleensä jonkinlaiseen kuluttajien aktivointiin. Osallistu kisaan! Tilaa uutiskirje! Osta wc-paperia! Kokeile kampaamoa! Lahjoita rahaa keräykseen! Aktivoinnissa on hyvä huomioida mainonnan ajoitus ja mainospaikka, jossa kuluttaja kohtaa viestisi. Illalla omalla kotisohvalla ehtii perehtyä tv-mainoksessa esiin nostettuun verkkosivustoon. Bussissa uutisia lukiessa voi olla juuri sopiva hetki klikata mainoksesta lähimarketin ruokatarjouksiin.
Asiantuntijuuden nostaminen: Tuo esiin yrityksesi arvoja tai suhdetta maailmaan
Joskus yritykset ja brändit haluavat nostaa omaa asiantuntijuuttaan erityisestä alasta tai ajankohtaisesta teemasta. Paikallinen putkiliike voi jakaa vinkkejä, miten putket saa pidettyä puhtaina, iso kansainvälinen yritys taas viestiä hyväntekeväisyyshankkeistaan. Brändikampanjoiden lisäksi esimerkiksi natiivimainontaan nostettavat kolumnisarjat tai blogit johdattavat kuluttajia heitä kiinnostavien aiheiden ja vinkkien pariin.