MM-jääkiekon kisalähetysten kumppani Atria Wilhelm ei niin sanotusti jäänyt jäälle makaamaan kevään 2020 kisojen peruuntumisen vuoksi, vaan ideoi yhdessä mainostoimisto TBWA:n, mediatoimisto Vizeumin ja MTV:n kanssa lätkäfaneille Unelmien MM-kisat.
”Atria on ollut Wilhelm brändillään meidän MM-kisalähetysten kumppanina useana keväänä. Myös keväällä 2020 Wilhelmin vuoden isoin mainoskampanja oli suunniteltuna MM-kisojen yhteyteen. Kun kisojen peruuntuminen vahvistui, oli kisojen alkuun aikaa enää reilu kuukausi”, kertoo lähtötilanteesta Sanna Stude MTV:ltä.
Atrian ja heidän mainostoimistonsa TBWA:n aloitteesta järjestettiin palaveri ja aloitettiin ideointi.
Minkälaiset olisivat jääkiekon MM-kisat, jos fanit saisivat päättää?
Syntyi idea ihan uudesta sisältökokonaisuudesta MTV:n kanaville: Jääkiekon MM-kisaturnaus, jota ei tultaisiin koskaan pelaamaan. Faneja aktivoitiin unelmoimaan kisojen kampanjasivulla muun muassa, minkälaiset ottelut turnauksessa pelattaisiin ja miten ottelut päättyisivät. Kampanjasivulle unelmienmmkisat.fi ohjattiin monikanavaisesti TV:stä, netistä ja somesta, ja sivustolla kävi yli 20.000 kävijää ja tarinoita tuli lähes 1000.
”Toisaalta koettiin, että pelkästään kuluttajien luoma sisältö ei riittäisi houkuttelemaan riittävästi katsojia TV-ohjelmille, joten meidän urheilun sisältötiimi rakensi 10-jaksoisen Unelmien MM-kisat -ohjelmasarjan”, kertoo MTV:n vastaava kaupallinen tuottaja Marko Multisilta.
Mukaan projektiin valjastattiin MTV:n jääkiekon MM-asiantuntijatiimi. Ohjelmien huipennus oli ”Unelmien MM-kisat” -simulaattori, joka koostettiin kampanjasivujen kautta saaduista tarinoista. Tarinoista poimittiin hauskimpia ja niistä muotoutui ottelujen käsikirjoitus. Nämä tarinat herätettiin eloon Antero ”Anza” Mertarannan aidoilla edellisistä kisoista poimituista selostuksista.
”No en tiedä oliko yllätys, että Suomi voitti Unelmien MM-kisat 2020!”, naurahtaa Multisilta ja jatkaa: ”Ohjelmasarja oli menestys: Lähetykset olivat oman esityspaikkansa voittaja katsojakeskiarvon ollessa 200 000. Yhteensä Unelmien MM-kisat -ohjelmasarja tavoitti lähes 1,2 miljoonaa eli yli 20 % suomalaisista. Ansaitun ja sosiaalisen median näkyvyyden tavoittavuus oli lähes 9 500 000.”
Unelmien MM-kisat räjäytti Atria Wilhelmin myynnin, palkittiin vuoden tapahtumana ja sai kunniamaininnan Grand One -kilpailussa
Yhteistyön myötä Atria Wilhelmin myynti kasvoi huikeat 86 % verrattuna edellisvuoden toukokuuhun.
”Uusia avauksia kaivataan perinteisen tekemisen rinnalle. Yksinkertaisesti upea, elämyksellinen ja osallistava toteutus, jonka tulokset puhuvat puolestaan. Erittäin kohderyhmälähtöisesti mietitty kokonaisuus."
Huhtikuussa 2021 Unelmien MM-kisat palkittiin myös Telian TV/Median-yksikön Sales Awards -kilpailussa Sales Case of the Year -kategoriassa.
Lue lisää Unelmien MM-kisat -toteutuksesta Atrian tiedottamana
täältä.