Yhteistyö Huippumalli haussa -ohjelmassa vahvisti muodin verkkokauppa Zalandon vakiintunutta brändiä

TOTAL TV

|

( PÄIVITETTY 06.02.2024 )

02.02.2024

Muodin verkkokauppa Zalando oli yhteistyökumppanina Huippumalli haussa -ohjelmassa syksyllä 2022. Ohjelman esittäminen painottui MTV Katsomoon, josta tavoitettiin erityisen hyvin nuorten naisten kohderyhmä. Yhteistyö vahvisti vakiintunutta verkkokauppabrändiä entisestään.
MTV:n Huippumalli haussa -ohjelmassa haettiin mallia, jolla on potentiaalia menestyä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Kilpailu oli avoin kaikille hakijoille ja haussa oli karismaattinen, persoonallinen ja muuntautumiskykyinen tulevaisuuden huippumalli. 14 kilpailijan joukosta voittajaksi valittiin 25-vuotias espoolainen Jarrah Kollei.
”Huippumalli haussa -ohjelman esittäminen MTV:llä suunniteltiin uudenlaisella mallilla huomioiden nuoremmat kohderyhmät. Uusi jakso esitettiin aina ensimmäisenä MTV Katsomossa maanantaista torstaihin, ja torstai-iltana nähtiin koostejakso lineaarissa eli MTV3-kanavalla”, kertoo ohjelman kaupallinen tuottaja Ulla Grönfors-Sarkalahti MTV:ltä.

Yhteistyön tavoitteena oli ylläpitää vahvaa tunnettuutta

Ennen kuin Zalando päätti lähteä yhteistyöhön, oli heille tärkeää selvittää, minkälaisia arvoja ohjelmaformaatti edustaa.
”Tällä kaudella ohjelmassa korostettiin osallistujien diversiteettiä eli moninaisuutta, minkä koimme vastaavan brändimme arvoja”, taustoitetaan Zalandon markkinoinnista.
Zalando asetti yhteistyölle kolme tavoitetta: vahvistaa brändin tunnettuutta, kasvattaa kategoriatietoisuutta ja luoda tunnesidettä.
”Yhteistyön tuoma brändinäkyvyys tarjosi mahdollisuuden ylläpitää vahvaa tunnettuutta ja top-of-mindia laajan yleisön keskuudessa. Sisältönäkyvyys mahdollisti eri kategorioiden ja suomalaisille relevantin valikoimamme esittelyn inspiroivalla tavalla. Näimme myös suosittuun Suomessa tuotettuun formaattiin linkittymisen keinona luoda vahvempaa tunnesidettä suomalaisen yleisömme kanssa”, kerrotaan Zalandolta.

Sisältöjä hyödynnettiin myös Zalandon omissa kanavissa

Zalandolla oli laaja näkyvyys läpi ohjelmakauden mediaelementeillä ja ohjelman sisällössä. Huippumalli haussa -ohjelman catwalkeilla nähtiin Zalandosta hankituilla asusteilla ja vaatteilla tyyliteltyjä kokonaisuuksia. Kilpailijoiden vaatehuone oli brändätty Zalandolle, ja yhdet ohjelman kampanjakuvaustehtävän kuvaukset tehtiin Zalandolle.
Katso kooste Zalandon näkyvyydestä ohjelmassa:
Kuvauksista syntyneitä kuvia oli esillä Zalandon verkkosivuilla, josta tuotteita pystyi ostamaan. Kilpailun voittaja Jarrah Kollei pääsi myös tähdittämään Zalandon kampanjaa, joka toteutettiin yhteistyössä Vogue Scandinavian kanssa.
”Meille oli alusta asti selvää, että saadaksemme kaiken irti yhteistyöstä meidän tulee hyödyntää ja kaupallistaa sisältöä myös omissa kanavissamme. Tämä tapahtui luontevasti ohjelman kampanjakuvauksen kautta, jonka kuvia hyödynsimme omissa kanavissamme: verkkosivuille luoduilla kampanja- ja valikoimasivuilla sekä suoramarkkinoinnissa. Katsojien mielenkiinnon ylläpitämiseksi jatkoimme ohjelman tarinankerrontaa esittelemällä kilpailijoiden yksilöllisiä tyylejä, jotka olivat myynnissä verkkokaupassamme”, Zalandolta kommentoidaan.

Yhteistyö vastasi brändillisiin tavoitteisiin ja ylläpiti tunnettuutta laajassa kohderyhmässä

Zalandolla on muodin verkkokaupoista vahva ja vakiintunut brändiasema Suomessa. Kampanjan jälkimittaustutkimus* todensi yhteistyön vaikutuksen brändillisiin tavoitteisiin – tunnettuus, kategoriatietoisuus ja tunneside – ja vahvisti entisestään vakiintunutta brändiä.
Tietoisuus Zalando-brändistä kasvoi ohjelmaa/yhteistyön nähneillä, kuten myös brändin harkinta ja brändistä pitäminen verrattuna verrokkiryhmään, joka ei ollut seurannut ohjelmaa/yhteistyötä.
”Huippumalli haussa -ohjelman ja Zalandon välillä oli täydellinen ’brand match’. Luontevalla näkyvyydellä ohjelmassa ja sen ympäristössä tavoitettiin oikea kohderyhmä oikeassa kanavassa ja oikealla sisällöllä”, iloitsee Grönfors-Sarkalahti MTV:ltä.
Kampanjan jälkimittaustutkimuksen mukaan Zalandon viesti huomattiin ja ymmärrettiin keskiarvoja paremmin, eli se puhutteli kohderyhmää. Yhteistyötä pidettiin inspiroivana, kiinnostavana, hyvin toteutettuna ja sopivan ohjelmaan.
”Yksi selkeistä yhteistyön eduista oli näkyvyytemme kasvattaminen tärkeissä mediakanavissa. Yhteistyö oli tärkeä elementti syksyn mainonnassamme, jonka avulla pystyimme kustannustehokkaasti nostamaan näkyvyyttämme ja ylläpitämään tunnettuutta laajan kohderyhmän keskuudessa.”
Myös yhteistyö ohjelmatuotannon kanssa tarjosi Zalandolle positiivisen kokemuksen.
”Positiivinen yllätys yhteistyössä oli saumaton työskentely tuotantoyhtiön kanssa. Meille yksi kynnyskysymyksistä yhteistyöhön lähtemisessä oli ohjelman formaatti, ja miten monimuotoisuus ja inklusiivisuus huomioitiin tuotannoissa. Tuotantoyhtiön ammattimaisuus ja yhteensopivuus omien arvojemme kanssa vakuuttivat meidät. Ohjelmaformaatti mahdollisti brändillemme oikeanlaiset sisältönäkyvyydet. Molemminpuolinen luottamus mahdollisti sisällön, joka palveli brändiä ja ohjelmaa parhain tavoin”, Zalandolta kommentoidaan.

Kansainvälinen brändi hyötyy myös lokaaleista kampanjoista

Muodin verkkokauppa Zalando on kansainvälinen yritys ja brändi, mutta myös lokaaleilla eli maakohtaisilla kampanjoilla ja yhteistyöratkaisuilla on tärkeä merkitys kasvattaa brändin roolia paikallisesti.
”Lokaalit kampanjat ja yhteistyöt ovat erinomainen keino päästä lähemmäksi kuluttajaa. Niiden avulla kansainvälinen brändi pystyy kasvattamaan rooliaan paikallisten asiakkaiden elämässä ja esittelemään lokaalisti relevanttia tarjontaansa inspiroivalla tavalla”, summataan Zalandolta.
*Lähde: Nepa Consumer Science, online-kampanjatutkimus 18.11.-24.11.2022, tutkimusryhmä 15-74-vuotiaat suomalaiset, vastaajien määrä 316.