MTV:n tv-kanavien katseluosuus nousi ennätyslukemiin monipuolisen ohjelmiston ansiosta huhtikuussa. Myös MTV Katsomo on yhä suositumpi suoratoistopalvelu suomalaisten keskuudessa. Huhtikuussa MTV Katsomon parissa vietetty aika kasvoi ja tavoitti erityisen paljon myös nuorempia katsojia Love Island Suomi -sarjan uuden kauden myötä.
MTV:n katseluosuus ennätyskorkealla ja kaupallinen katseluosuus yli 43 %
Suomen johtavan kaupallisen tv-yhtiön MTV:n kaikkien tv-kanavien katseluosuus oli huhtikuussa ennätyksellisen korkea, 31,2 % 15–64-vuotiaiden keskuudessa. Näin korkea osuus huhtikuussa MTV:llä oli viimeksi vuonna 2014, ja nyt myös Yleisradio jäi selvästi taakse 26,8 %:n osuudella.
Sanoman osuus oli 15,6 %, Warner Bros. Discoveryn 15,2 %, Disneyn 6 % ja loput 5,2 % jakautuivat muille yhtiöille. MTV3 oli kohderyhmässä katsotuin kanava lähes 20 % osuudella.
MTV:n kaupallinen katseluosuus (15–64 koko vrk) oli myös huippukorkea: MTV3, MTV Sub ja MTV Ava yhteensä 43,2 % (korkeampi kuin 2016-2024 huhtikuussa) ja Disneyn kanavien kanssa 52,4 %. Nelonen Media ja WBD saivat molemmat noin 24 % katselusta.
Suomalaiset viettivät huhtikuussa MTV:n sisältöjen parissa keskimäärin 45 minuuttia päivässä, mikä on korkein huhtikuun keskiarvo sitten koronakevään 2020. Kaiken kaikkiaan MTV tavoitti huhtikuussa 4,7 miljoonaa suomalaista, ja MTV Katsomo yksinään yli kaksi miljoonaa.
MTV Katsomo jatkaa vahvaa kasvuaan
MTV:n suoratoistopalvelu MTV Katsomon parissa vietetty aika kasvoi kolmanneksella vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna.
MTV Katsomo houkutti huhtikuussa erityisen paljon nuorempia, 15–34-vuotiaita katsojia. Love Island Suomen uuden 5. kauden myötä MTV Katsomon tavoittavuus ja sen parissa käytetty aika kasvoivat tässä kohderyhmässä yli 60 %:lla.
Kasvua MTV Katsomoon toivat huhtikuussa myös seikkailurealityt The Summit Suomi ja Race Across The World Suomi sekä perheiden yhteisessä katselussa suosioon noussut The Floor Suomi. Myös Emmerdale ja Golden Boy tavoittivat aiempaa paremmin katsojia, kun päivittäisdraamojen fanit ovat omaksuneet lineaaritelevision rinnalle myös MTV Katsomon käytön.
Liiga-kevät huipentui upeisiin finaalilukuihin
Kotimainen Liiga on kasvattanut suosiotaan urheilutarjonnassa vuosi vuodelta ja kaudella 2024–2025 Liiga tavoitti MTV:n kanavilla ja MTV Katsomossa 4,2 miljoonaa suomalaista, mikä on noin 200 000 suomalaista enemmän kuin edellisellä kaudella!
Katsojat seurasivat tiiviisti finaalisarjaa, ja kauden katsotuin ottelu oli perjantaina 2.5. pelattu viides finaaliottelu, joka sai MTV:n kanavilla ja MTV Katsomossa ennätysyleisön: ottelu tavoitti 1,5 miljoonaa suomalaista ja sen keskikatsojamäärä oli 634 000.
MTV on uudistanut menestyksekkäästi ohjelmistoaan
MTV:n huhtikuun katsotuimpien ohjelmien listalla on runsaasti ensimmäisen tai toisen tuotantokauden ohjelmia.
MTV:n Top 5 ohjelmat jakson tavoittavuuden mukaan (A3+ tavoittavuus/ keskikatsojamäärä)
Ohjelma
Jakso
Tavoittavuus/keskikatsojamäärä A3+
1. Race Across The World
Aasiasta Eurooppaan
1 399 000 / 834 000
2. Kunta- ja aluevaalit: Tulosilta
Tulosilta
1 318 000 (koko illan lähetys) / 332 000 (ennen Kymmenen uutisia)
3. The Summit Suomi
Jäätävät terveiset
1 311 000 / 696 000
4. Liiga: Kalpa – Saipa
25.4. ottelu
1 303 000 / 465 000
5. The Floor Suomi
16.4. jakso
1 293 000 / 781 000
”MTV:n katselukevät on edennyt hienosti, sillä katsojat viihtyvät tutkitusti sisältöjemme parissa niin tv-kanavilla kuin MTV Katsomossa. Kaiken perustana ovat vahvat ja monipuoliset sisällöt: uutis- ja ajankohtaistarjonta, viihdeohjelmat, draamasarjat sekä urheilusisällöt. Olemme kevään ajan saaneet nauttia Liigan huippukiekosta, ja nyt toukokuussa jatkamme kiekkohuumaa miesten jääkiekon MM-kisoilla. Lisäksi odotamme innolla, että pääsemme kesäkuussa julkistamaan syksyn upean ohjelmiston”, sanoo Iina Eloranta, VP, Content, Channels and Digital Consumption.
Finnpanel TotalTV-mittaus (tavoittavuus 1 min yhtäjaksoista katselua, TV:ssä huhtikuussa ensiesitetty jakso, katselua Katsomossa 4.5. asti) ja Finnpanel TV-mittaritutkimus (katseluosuudet).