Vahva startti vuoteen 2025 – MTV on kaupallisen katselun ykkönen ja MTV Katsomon katselu rikkoo ennätyksiä

KATSELU

|

( PÄIVITETTY 11.04.2025 )

10.03.2025

MTV aloitti vuoden 2025 vahvalla ja monipuolisella ohjelmistolla, joka on tarjonnut runsaasti katsottavaa sekä tuttujen suosikkisarjojen että kiinnostavien uutuuksien parissa. MTV Katsomon katselu on kasvussa, ja sen sisällöt tavoittavat yhä laajemmin suomalaiset. MTV on katsotuin kaupallinen tv-yhtiö, joka tavoitti alkuvuonna parhaimmillaan jopa 2,7 miljoonaa suomalaista päivässä.

MTV on kaupallisen katselun ykkönen

Suomalaiset viettivät MTV:n sisältöjen parissa tammi–helmikuussa keskimäärin 45 minuuttia per vuorokausi. MTV tavoitti keskimäärin vajaa neljä miljoonaa suomalaista viikossa ja 2,5 miljoonaa päivässä.
MTV3 piti alkuvuonna paikkansa selvästi katsotuimpana kaupallisena kanavana. MTV3-kanavalle suuntautui kaupallisten kanavien katselusta 34 %. MTV Sub vahvisti asemaansa kolmanneksi katsotuimpana kaupallisena kanavana 8 % osuudellaan ja MTV Ava oli katsotuin naisten kanava 5 % osuudella.
Erityisesti live-TV:n suosikkeja ovat suuren suosion viihdeohjelmat, kuten Putous, sekä MTV Uutiset ja urheilutapahtumat, joita katsotaan pääosin tv-kanavilta niiden lähetysaikaan.

MTV:n ja Disneyn kaupallinen katseluosuus on yhdessä peräti 57 %

Vuoden alusta alkaen Disneyn tv-kanavat STAR Channel ja National Geographic sekä suoratoistopalvelu Disney+ ovat osa MTV:n mainostarjontaa.
Suomalaiset viettivät MTV:n ja Disneyn mainontaa sisältävien sisältöjen parissa tammi–helmikuussa lähes 50 minuuttia per vuorokausi. Yhdessä mainosrahoitteinen MTV ja Disney tavoittavat noin 4 miljoonaa suomalaista viikossa ja 2,5 miljoonaa päivässä.
MTV:n ja Disneyn kaupallinen katseluosuus on yhdessä peräti 57 % (A3+ koko vrk).

Kehitystyö tuottaa tulosta: 36 % suomalaisista talouksista käyttää MTV Katsomoa kuukausittain

MTV:n alkuvuoden katsotuin ohjelma on ollut seikkailusarja The Summit Suomi, joka on toiminut veturina myös MTV Katsomon puolella. The Summit Suomi on Finnpanelin Top-listauksen mukaan tällä hetkellä Suomen katsotuin ohjelma suoratoistopalvelussa.
Finnpanelin TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen mukaan 36 % suomalaisista talouksista käyttää MTV Katsomoa kuukausittain. Tämä on MTV Katsomon ennätys ja kertoo siitä, että palvelun pitkäjänteinen kehitystyö tuottaa tulosta.
Tammi-helmikuussa alle 45-vuotiaiden keskuudessa 22 % MTV:n kaikesta katselusta tuli MTV Katsomosta, kun vuonna 2022 vastaava osuus oli 15 %. Etenkin seurantarealityt, kuten Unelmia Italiassa, Iholla ja Bachelor Suomi, katsotaan jo pääosin MTV Katsomosta.
Myös draamasarjat ovat suosittua katsottavaa MTV Katsomossa. Uutta draamaa oli alkuvuonna tarjolla paljon, ja suomalaisnäyttelijöillä maustettu ruotsalainen jännityssarja Surman Susi sai hienosti yleisöä. Salatut elämät on säilyttänyt paikkansa draamasuosikkina, ja helmikuussa startannut rikossarja Harjunpää on onnistunut kasvattamaan suosiotaan ensimmäiseltä kaudelta. Harjunpää onkin kivunnut viime viikkoina hienosti MTV Katsomon viiden katsotuimman ohjelman joukkoon.
”Menestyvää ohjelmistoa suunnitellessa on tärkeää huomioida katselutottumuksen siirtyminen tv-kanavilta suoratoistopalveluihin ja reagoida tähän oikea-aikaisesti. MTV Katsomon eteen tehty pitkäjänteinen työ näkyy MTV:n tuloksissa. Ohjelmistoon on lisätty ohjelmatyyppejä ja loistavia ohjelmauutuuksia, joissa suoratoistokatselu korostuu. Suomen monipuolisimman ohjelmiston ansiosta pystymme säilyttämään vahvan katselun tv-kanavilla ja samalla kasvamaan MTV Katsomossa,” sanoo Iina Eloranta, VP, Content, Channels and Digital Consumption.
Lähteet: Finnpanel TotalTV-mittaus (katseluminuutit, tavoittavuus ja top-listat) sekä katsotuimmat ohjelmat suoratoistopalveluissa 14 vrk:n aikana (5.3. asti) ja TV-mittaritutkimus (kaupalliset katseluosuudet, kaikki 3+v. koko vrk)

MTV:n katsotuimmat ohjelmat tammi-helmikuussa (tv-kanavat ja MTV Katsomo yhteensä)

Ohjelma
Jakso
Keskikatsojamäärä A3+
The Summit Suomi
Matkalla huipulle
1 198 000
Putous
8.3. ensimmäinen jakso
960 000
Levyraati
1.2. erikoispitkä jakso
754 000
Salatut elämät
Kangastus
736 000
Unelmia Italiassa
Uusi vuosi
735 000
Pitääkö olla huolissaan?
Elias Salonen
705 000
Kymmenen uutiset
28.2. lähetys
703 000
Konflikti
Hyökkäys
698 000
Surman Susi
Karmaiseva löytö
675 000
MasterChef Suomi
Jääkaapista pinssiksi
609 000
Lähde: Finnpanel TotalTV-mittaus tammi-helmikuu 2025, MTV:n sisällöt eri laitteilla ja TV-kanavilla & MTV Katsomossa, vain paras jakso ja uutislähetys.