Suomen mediamarkkinalla on tehty historiaa: Mediatoimisto Muru Agency osti ensimmäisenä Suomessa ohjelmallisesti kampanjan MTV3-kanavan digitaalisille mainoskatkoille. Kyseessä oli PNM-Chipstersin uutuustuotteen lanseerauskampanja, jossa hyödynnettiin laajan tavoittavuuden näkyvyyttä digikatkoilla.
MTV3-kanavan digitalisoidut mainoskatkot eli digikatkot ovat ostettavissa ohjelmallisesti omana kampanjanaan. Tämän lisäksi digikatkot kuuluvat osana syksyllä lanseerattua
MTV Video CTV -ratkaisua, johon sisältyy ison ruudun näkyvyyttä myös suoratoistopalveluissa
MTV Katsomo,
Disney+ sekä
SkyShowtime.”Digitaalisissa mainoskatkoissa on potentiaalia monenlaisiin mainostajien ja digitoimistojen tarpeisiin, etenkin ohjelmallisen oston avulla. Näkisin ratkaisun sopivan sekä pidempikestoiseen mainontaan että lyhyempiin lähtöihin”, kommentoi Strategist Sami Karpinski Muru Agency Oy:sta.
Sami Karpinski, mikä sai teidät kokeilemaan MTV3:n digikatkoja asiakkaanne kampanjassa?
”Kuulimme aivan uusista MTV3-kanavan digikatkoista juuri sopivaan aikaan suunnitellessamme asiakkaan uutuustuotteen lanseerausta. Totesimme formaatin sopivan hyvin pöydällä olleeseen kampanjaan. Meillä on Muru Agencylla myös vahva kokeilemisen kulttuuri ja testaamme matalalla kynnyksellä asiakkaan tarpeisiin sopivia uusia ratkaisuja.”
”Laajan tavoittavuuden videomainonta oli nappivalinta uutuustuotteen lanseeraukseen”
Kuvassa: Sami Karpinski, Muru Agency
Mikä oli ohjelmallisesti ostamanne kampanjan tavoitteena?
”Kampanjan tavoitteena oli lanseerata PNM-Chipstersin uudet kypsät fileesuikaleet, jotka olivat tuotteena uutuus, mutta myös täysin uusi tuotekategoria asiakkaan valikoimassa. Näimme, että laajan tavoittavuuden videomainonta isolla tv-ruudulla olisi nappivalinta tuotteen mainontaan. Kampanjassa oli mukana myös näkyvyyttä MTV Katsomossa, ja nämä kanavat tukivat toisiaan. Mainonnan konseptista ja mainoksista vastasi NORD DDB HEL.”
Miten digikatkon ostaminen sujui ohjelmallisesti?
”Ostaminen sujui hyvin! Saimme MTV:n ohjelmallisen ostamisen asiantuntijalta Anu Höglundilta proaktiivisesti apua sekä suunnitteluvaiheessa että ostotilanteessa ja kampanja-aikana. Siitä iso kiitos! Muuten digikatkon ostaminen solahti näppärästi kampanjaan, jossa mukana oli myös video- ja bannerimainontaa – saimme hallinnoitua aineistoja sekä kanavia yhden ostojärjestelmän kautta.”
”Aiomme suositella digikatkoja matalalla kynnyksellä kaikenkokoisille mainostajille”
Peilaten kokemukseenne – minkälainen rooli digikatkoilla voisi olla osana asiakkaidenne mediavalikkoa?
”Ensikokemus digikatkoista oli oikein positiivinen myös tunnuslukujen osalta. Näkisin digikatkojen sopivan sekä pidempikestoiseen mainontaan että lyhyempiin lähtöihin. MTV3-kanavan digikatko on hyvä lisä muun videomainonnan yhteydessä, kun hyödynnettävissä on samat suoratoistoa varten jo tehdyt mainosaineistot. Etenkin ohjelmallisesti ostettuna digikatko laajentaa kampanjan peittoa tehokkaasti, ja toistokontrolli tuo uusia mahdollisuuksia kampanjoiden ajamiseen ja mittaamiseen.”
”Myös budjetin optimointi käy saman järjestelmän alta helposti eri kanavien välillä. Jatkossa aiomme suositella digikatkoja matalalla kynnyksellä kaikenkokoisille mainostajille.”
Miten näette digikatkojen tulevaisuuden?
”Mielenkiintoista on seurata, miten digikatkot kehittyvät tulevaisuudessa, sillä uskoisin formaatin olevan vasta alussa: pääsemmekö esimerkiksi joskus testaamaan vielä enemmän alueellisesti kohdennettua kampanjaa? Lisäksi odotamme innolla, milloin digikatkot laajentuvat muihin MTV:n kanaviin!”