Tokmanni ajoitti Black Horse -kampanjansa keskelle kesää ja yllättyi Total TV:n laajan tavoittavuuden vaikutuksista myyntituloksiin

TOTAL TV

|

10.11.2025

Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni markkinoi Herra Tokmanni -konseptillaan tasaisesti ympäri vuoden. Tokmannin Black Horse -boksereiden kampanja ajoitettiin heinäkuulle, ja tavoitteena oli myydä boksereita sekä vallata top-of-mind-asema boksereiden ykkösostopaikkana. Kampanja toimi myynnillisesti niin hyvin, että Tokmannilla harkitaan Total TV -mainonnan hyödyntämistä jatkossakin kesäkaudella.
”Kesälläkin kannattaa todistetusti mainostaa. Vaikka epäilimme Total TV -mainonnan tavoittavuutta kesällä, toimi se meidän tapauksessamme sekä myynnillisesti että brändillisesti”, kommentoi Tokmannin Marketing Manager Niina Karhu.

Ruuhkainen markkinoinnin vuosikello ajoitti kampanjan lanseerauksen heinäkuulle

”Mainonnan konseptimme Herra Tokmanni on strateginen ja brändiä rakentava sekä taktinen, sillä tarinan loppu huipentuu aina kovaan taktiseen tarjoukseen kaupanteon kohteena olevasta tuotteesta”, taustoittaa Tokmannin Marketing Manager Niina Karhu ja jatkaa:
”Herra Tokmanni -kampanjoiden ajankohtia määrittelee markkinoinnin vuosikello, joka on ollut kovin ruuhkainen. Heinäkuu valikoitui Black Horse -kampanjan lanseerausajaksi ja kampanjointi jatkui lähes koko heinäkuun.”
Kampanjaan kuului laajasti tavoittavaa Total TV -näkyvyyttä mukaan lukien MTV:llä, joka on kesäisinkin tavoittavin kaupallinen tv-yhtiö. Lisäksi Tokmannilla on kampanjoissaan aina mukana omat vahvat mediat kuten tarjouslehden etusivu, myymälöiden tarjousjulisteet, myymäläradio sekä some-kanavat ja YouTube.

”Olimme epäileväisiä tv:n tavoittavuudesta kesällä, mutta myyntitulosten valossa viestimme huomattiin laajasti”

Markkinointitutkimukset* alleviivaavat, että mainontaan tulisi investoida tasaisesti: luonnollisesti tärkeimmät myyntisyklit huomioiden, mutta niiden rinnalla mahdollisimman tasaisesti ajallisesti ja yleisöjen suhteen. Jatkuva näkyvyys kasvattaa kysyntää tasaisesti ja luo pitkällä aikavälillä kestävää kasvua.
”Kampanja toimi myynnillisesti erittäin hyvin. Olimme varsin epäileväisiä siitä, miten mainostaminen tv:ssä toimii kuumimpaan loma-aikaan heinäkuussa. Myyntitulosten valossa viesti on huomattu ja boksereita on tultu ostamaan innolla. Näkyvyys heinäkuussa toimi niin hyvin, että harkitsemme vakavasti Total TV -mainonnan mukanaoloa kesäajan kampanjoinnissa jatkossakin”, iloitsee Karhu.
”Yleisesti ottaen kesä on vaikeaa myyntiaikaa kaikille retailereille. Kesällä 2025 boksereiden myynti aktivoitui myös helteiden tulon myötä. Kesäaikana asiointi siirtyy mökkipaikkakunnille ja Tokmannin etuna on laaja myymäläverkosto ympäri Suomen.”
”Kesälläkin kannattaa todistetusti mainostaa. Vaikka epäilimme Total TV -mainonnan tavoittavuutta kesällä, toimi se meidän tapauksessamme sekä myynnillisesti että brändillisesti”, summaa Niina Karhu huomioitaan kesän kampanjasta.
*The Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science

Lue lisää: