Miksi tv-mainonnan mittaaminen on niin vaikeaa?

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

|

( PÄIVITETTY 26.01.2021 )

22.01.2021

Hammarin Sähkön toimitusjohtaja Kristina Fredriksson kommentoi, että jos tekee kampanjan digikanavissa tai sosiaalisessa mediassa, näkee kampanjan tulokset heti. Mutta miksi tv-mainonnan mittaaminen ja tulosten saaminen on niin paljon vaikeampaa?

MTV:n asiakkuuspäällikkö Jarno Laitinen vastaa:

  • Tv- ja digimainontaa mitaan eri tavoin, koska kampanjoiden toiminta-ajatus on erilainen. Lineaari-tv:ssä yksi tv-mainos näkyy tuhansille, jopa kymmenille tai sadoille tuhansille tv-katsojille samaan aikaan, kun taas digimainos näkyy kerralla vain yhdelle "vastaanottajalle", ja näkyvyyttä ohjataan frekvenseillä.

  • Siinä missä digitoimijat ja sosiaalisen median yritykset mittaavat ja antavat mainostajile kampanjatuloksensa itse, mittaa tv-mainontaa puolueeton taho eli Finnpanel Oy:n TV-mittaritutkimus. TV-mittaritutkimus perustuu tv-mittaripaneeliin, joka edustaa kattavasti suomalaisia tv-talouksia.

  • Finnpanel toimittaa joka aamu raportin edellisen päivän ohjelmien katselusta ja tavoittavuudesta, jonka pohjalta voidaan mitata ja tarkastella kampanjan toimivuutta, kuten nettopeittoa.

Mitattavalla kontaktilla on eroja

  • Mittaamisen erot näkyvät myös siinä, mihin kontakti perustuu.

  • YouTubessa tai somessa jo muutaman sekunnin mainonnan näkyvyys määritetään kontaktiksi. Metriikka on siis erilaista verrattuna tv- ja premium-videomainontaan, joissa mainoksen loppuunkatselu lasketaan kontaktiksi.

  • Digikampanjat ja niiden mittaaminen ajavat vahvasti lyhyen aikavälin konversion mittaamiseen, jolloin unohtuu pitkän aikavälin vaikuttavuuden mittaaminen ja brändin rakennus, joka on myös tv-mainonnan vaikuttavuuden vahvuus.

  • MTV:n ja muiden suomalaisten medioiden mitattavuuden vahvuudet ovat läpinäkyvyys ja luotettavuus.

  • MTV:llä on videomainonnassa on 100 % loppuunkatselutakuu, digimainonnassa mainoksen näyttötakuu ja natiivimainonnassa lukijatakuu, ja tämä kaikki brändeille turvallisessa mediaympäristössä.

Mainostajien Usein Kysytyt Kysymykset -videosarja

Mitä mainostaja-asiakkaat kysyvät meiltä MTV:läisiltä usein yhteisissä tapaamisissa? Ainakin tv-mainonnasta, sen roolista tämän päivän markkinoinnissa sekä hinnoista. Siitä saimme idean vastata näihin yleisimpiin mainostajien esittämiin kysymyksiin videosarjan muodossa.

Toivomme, että videosarjamme voi auttaa asiakkaitamme omissa pohdinnoissaan ja markkinoinnin haasteissaan. Jos vastauksen jälkeen jää vielä jokin seikka askarruttamaan, ota rohkeasti yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai suoraan myyntiimme, niin jatketaan kysymyksesi parissa.

Ota yhteyttä!