Miksi tv-mainonta on niin kallista?

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

|

( PÄIVITETTY 29.09.2022 )

22.01.2021

Vitabalans Oy:n Brand Manager Mia Saarinen menee suoraan asiaan ja esittää usein esiin nousevan kysymyksen: Miksi tv-mainonta on niin kallista?

Miksi näen tämän?

Et ole antanut lupaa evästeille joita tarvitaan etsimäsi sisällön esittämiseen.

Hyväksy Sosiaalinen media, jotta näet sisällön.


MTV:n asiakkuusryhmän päällikkö Irene Eweiss vastaa:

  • Tämä on yleinen mielikuva asiakkaiden keskuudessa. Mutta tv-mainonta ei ole kallista, esimerkiksi Suomessa 1000 kontaktia tv:ssä maksaa reilu 3 euroa 20 sekunnin mainoksella.
Mikä tv-mainonnassa maksaa?
  • Laaja ja nopea tavoittavuus. Kampanja alkaa tuottaa tuloksia jo ensimmäisestä päivästä lähtien, jos näin halutaan optimoida.
  • Tasainen suorite kampanjalle viikon jokaisena päivänä, ja tämä on MTV3-kanavan erityinen vahvuus.
  • TV-mainonnalla on korkein ROI (Return Of Investment) verrattuna muihin medioihin. Kun sijoitat saman verran euroja eri medioihin, tv-mainonta tuottaa todennäköisesti eniten. (Tutustu esimerkiksi Screenforcen julkaisemaan tutkimukseen, jossa tv-mainontaan sijoitettu 1 euro tulee takaisin lyhyellä aikavälillä 6 eurona liikevaihdossa.)
  • TV-mainonta ohjaa vahvasti verkkoliikennettä ja nostaa internet-hakujen määrää kampanjan aikana ja sen jälkeen.
  • TV-mainos näkyy aina laadukkaan sisällön yhteydessä ja turvallisessa mediaympäristössä. Se täyttää koko ruudun ja sitä kulututetaan aina äänet päällä.
  • TV-mainos kohdataan sellaisessa hetkessä, joka on otollinen viestin vastaanottamiselle: oman suosikkisisällön yhteydessä ja usein rentoutuneessa ja sisällöstä kiinnostuneessa mielentilassa.
  • Lisäksi TV-mainonnan tuotannon pystyy tekemään kustannustehokkaasti esimerkiksi kuvaamalla monta eri versiota samalla kertaa tai rakentamalla taktisen mainoksen yrityksen logosta ja kuvista. Lisää vinkkejä tv- ja videomainonnan tuottamiseen löytyy ilmaiseksi ladattavasta videomainonnan oppaastamme.
Laaja tavoittavuus on tv-mainonnan vahvuus - ja sillä on etuja mainostajalle
  • TV-mainonnalla tavoitetaan nopeasti isot massat. Kampanja ostetaan valitulle kohderyhmälle kohdistettuna, mutta kampanja tavoittaa aina enemmän kuin kohderyhmänsä.
  • Nämä "ylimääräiset" kontaktit asiakas saa niin sanotusti kaupan päälle, eli laaja tavoittavuus on mainostajan näkökulmasta rahanarvoinen etu.
  • Laajalla tavoittavuudella tavoitetaan myös heidät, jotka eivät välttämättä ole vielä kuulleet tai kokeilleet brändiäsi. Laaja tavoittavuus kasvattaa potentiaalista asiakasmäärää ja sitä kautta myyntiä.

Mainostajien Usein Kysytyt Kysymykset -videosarja

Mitä mainostaja-asiakkaat kysyvät meiltä MTV:läisiltä usein yhteisissä tapaamisissa? Ainakin tv-mainonnasta, sen roolista tämän päivän markkinoinnissa sekä hinnoista. Siitä saimme idean vastata näihin yleisimpiin mainostajien esittämiin kysymyksiin videosarjan muodossa.