Sopiiko tv-mainonta pienelle mainostajalle?

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

|

( PÄIVITETTY 29.09.2022 )

22.01.2021

Leppäkosken Energia Oy:n asiakkuuspäällikkö Anna-Mari Nyyssönen haluaisi tietää, että hyötyvätkö tv-mainonnasta eniten isot mainostajat kalliilla brändimainonnallaan vai sopiiko tv-mainonta pienemmällekin toimijalle, joka haluaa esimerkiksi viestiä taktisesti?

Miksi näen tämän?

Et ole antanut lupaa evästeille joita tarvitaan etsimäsi sisällön esittämiseen.

Hyväksy Sosiaalinen media, jotta näet sisällön.


MTV:n asiakkuuspäällikkö Terhi Lotvonen vastaa:

  • TV-mainonnassa löytyy aina keinoja ja ratkaisuja räätälöidä kampanja asiakkaan tarpeen, tavoitteen ja budjetin mukaan.
  • TV-mainonta sopii erinomaisesti myös pienemmälle toimijalle ja taktiseen viestintään esimerkiksi ohjaamaan verkkosivuille, kertomaan tarjouksista tai kutsumaan tapahtumaan.
  • Taktisessa tv-kampanjassa kannattaa panostaa selkeään ja aktivoivaan mainosviestiin, jotta se toimii halutulla tavalla.
Kampanjan näkyvyyttä ja investoinnin suuruutta voi optimoida muun muassa:
  • Mainostamalla vain tietyllä alueella valtakunnallisen kampanjan sijaan. Esimerkiksi MTV3-kanavalla kampanjan voi kohdistaa 17 eri näkyvyysalueelle ympäri Suomen. Aluekohdennuksesta huolimatta mainos näkyy samojen ilmiöohjelmien katkoilla kuin valtakunnallisissakin kampanjoissa.
  • Kampanjan esitysaikaa voi sijoittaa prime timen eli parhaan katseluajan ulkopuolelle, esimerkiksi aamuohjelmistoon.
  • Kampanjan näkyvyys voidaan ajoittaa esimerkiksi lyhyen ajan sisään ja painottaa tärkeimpiä ajankohtia tai vaikka viikonpäivää.
  • Perinteisen tv-katkomainonnan lisäksi tuloksia saadaan tehokkaasti myös netti-tv:n puolella tai ohjelmayhteistyöllä.
Onko tv-mainonta kalliimpaa kuin printtimainonta?
  • Toisin kuin usein luullaan, tv-mainonnan kontaktihinta on edullisempi kuin printissä.
  • TV-mainonta myös tavoittaa paremmin kuin printtimainonta.
  • Liikkuvan kuvan tv-mainonta vaikuttaa hyvin vahvasti tunteisiin, sillä on pitkä muistijälki sekä ylivoimainen huomioarvo verrattuna printtimainontaan.
  • TV-mainonnalla on myös luotettava, läpinäkyvä ja auditoitu kontaktien mittaaminen, jolla pystytään todentamaan kampanjan tavoittavuus.

Mainostajien Usein Kysytyt Kysymykset -videosarja

Mitä mainostaja-asiakkaat kysyvät meiltä MTV:läisiltä usein yhteisissä tapaamisissa? Ainakin tv-mainonnasta, sen roolista tämän päivän markkinoinnissa sekä hinnoista. Siitä saimme idean vastata näihin yleisimpiin mainostajien esittämiin kysymyksiin videosarjan muodossa.