Strategi vinkkaa: Keskeiset mainosratkaisut kesäkampanjointiin

VINKIT

|

( PÄIVITETTY 01.03.2024 )

29.02.2024

Vaikka lumikola voi olla vielä pihalla, grilli pressun alla ja MM-kiekko vasta tulossa, on jo aika suunnitella kesälomaa, sukujuhlia ja tietysti markkinoinnin aktiviteetteja kesäsesongille sekä tulevalle syksylle. Helpottaaksemme sesonkisuunnittelua MTV:n Team Lead Strategist Juha Västi kokosi keskeiset MTV:n erikoisratkaisutuotteet ja niiden vahvuudet napakaksi paketiksi.
Kirjoitus on toinen osa juttusarjaa, jossa MTV:n strategit antavat ideoita ja näkemystä, miten huomioida sesongit ja muut ajankohtaiset teemat mainoskampanjaratkaisuissa ja niiden suunnittelussa. Lue täältä ensimmäinen osa.

1. Pysy kuluttajan mielessä vuodenajasta huolimatta: top-of-mind

Suurin osa myynnistä tulee Suomessa brändin aseman kautta. Markkinoinnilla on valtava rooli baseline-myynnin ylläpidossa ja vahvistamisessa*. Kun brändi on kuluttajan top-of-mindissa ostohetkellä, hän valitsee usein mieluummin tutun brändin kilpailijan sijaan. Kesällä voi olla hankala varmistaa brändin top-of-mindia, koska kuluttajien rutiinit muuttuvat kesäsesongin ajaksi**: matkustellaan, lomaillaan, valvotaan. Tämä näkyy myös sisältöjen kulutuksessa ja katselussa. Lompakko ei kuitenkaan mene lomalle, kun varaillaan kesälomareissuja, katetaan kauden antimia ruokapöytään ja mökillekin pitäisi ostaa rakennustarpeita ja SUP-lauta. Siksi on tärkeää olla kuluttajien top-of-mindissa ennen kuin he tekevät ostopäätöksiä.
RBS-ohjelmayhteistyö on tehokas ratkaisu brändin top-of-mindin vahvistamiseen. Se tavoittaa kohderyhmän vuorokauden ympäri ja on samalla kustannustehokas. RBS-kampanjan räätälöinti on joustavaa ja mediaympäristö on tarkasti validoitu ja turvallinen. Vaikka kesällä, erityisesti heinäkuussa, mobiililaitteiden käyttö korostuu**, niin kannattaa muistaa monipuolisessa mediamixissä, että tv lisää muiden medioiden tehoa ylivoimaisesti eniten: keskimäärin 28 %***.
Uutuutena MTV on tuonut markkinoille RBS:n mahdollisuuden nyt myös MTV Katsomoon. MTV Katsomolla voidaan kasvattaa kampanjan tavoittavuutta. Vaihtoehtoisesti RBS-kampanjan voi kokonaan toteuttaa MTV Katsomossa, jossa kuitenkin yli 60 % katseluajasta kulutetaan tv-ruudulta****. Äänet ovat aina päällä ja mainonta ei ole ohitettavaa. RBS on kustannustehokas ratkaisu lanseeraukseen ja pitkäkestoiseen muistuttamiseen.

2. Sesonkimainostajan relevantti ympäristö

Digitaalinen kulutus kasvaa kesällä**, ja mainostajat kilpailevat huomiosta digiympäristöissä. Tällöin on tärkeää löytää tapoja erottua, ettei sesonkimainonta jää heikolle huomioarvolle ja huku muiden sekaan. Televisio on tehokas digimainonnan boostaaja. Sen avulla digimainokset muistetaan kaksi kertaa paremmin, ostoaie kasvaa 15 % ja brändin parissa vietetty aika kolminkertaistuu digissä, jos mainontaa on nähty myös televisiossa*****. Jos jokin asia on taattu eri vuodenaikoina, niin se on kysymys ”Millainen sää huomenna on?”
MTV on kaupallisena televisiotoimijana ainoa taho, joka mahdollistaa yhteistyön säässä. Tämä luo relevatin ympäristön kumppaneille, joiden tuote liittyy säähän ja sesonkiin. Sään avulla pystytään luomaan luotettavassa ympäristössä asiayhteys brändin ja sään välillä.
Sää on myös kustannustehokas ratkaisu, joka tavoittaa viikossa yli 2,1 miljoonaa suomalaista. Suuri tavoittavuus liikkuvassa kuvassa on tärkeää, koska se kasvattaa mentaalista saatavuutta niiden mielessä, jotka eivät vielä tiedä tai harkitse koko brändiä. Mitä suurempi vaikutus kampanjalla on mentaaliseen saatavuuteen, sitä suuremmat ovat vaikutukset liiketoimintaan, kuten markkinaosuuden ja myynnin kasvuun, uusiin asiakkuuksiin ja asiakaspitoon******.
Sää tarjoaa brändille poikkeuksellisen mediaympäristön luotettaviksi ja turvallisiksi koettujen uutissisältöjen yhteydessä viikon jokaisena päivänä. Sää-yhteistyöllä varmistat, että brändisi ja tuotteesi tulee eri sesongeilla huomatuksi. Se antaa liikkuvan kuvan hyödyt digimainontaan ja kasvattaa brändisi mentaalista saatavuutta.

3. Kun lyhyt ostopolku ja verkkoon ohjaaminen ratkaisevat

Kesällä liikutaan paljon paikasta toiseen ja mobiilikäyttö korostuu**. Tämän seurauksena mainosten viewability ja attention eli huomaaminen saattavat olla haasteena. Postimerkin kokoinen mainos verkkosivustolla tai somessa ei välttämättä aiheuta kovin paljon konversiota. Kuitenkin lomalla nautiskellaan ajan kanssa omien suosikkisarjojen ja -elokuvien parissa. Osa katselee lempiviihdettään sängyllä tai vaikkapa kulkuneuvossa, toiset taas mukavasti isolta ruudulta. Samalla saatetaan hiukan hövelisti tehdä ostoksia verkkokaupasta, koska kesälomarahat ovat tilillä.
Pause Ad on mainosmuoto, joka peittää koko ruudun, kun MTV Katsomossa painetaan pausea ja pidetään tauko. Näin olleen mainos kerää huomiota tauolle lähtiessä ja sieltä palatessa − sen parissa vietetään aikaa ja se huomataan. Mainonnan tehokkuuden näkökulmasta on iso ero sillä, onko mainos mahdollista nähdä vai onko se oikeasti nähty*******. Korkeaa huomioarvoa optimoimalla saadaan huomattavasti parempia tuloksia aikaan********. Pause Ad näkyy premium-mainosympäristössä, eikä sen ympärillä ole muuta mainontaa. Tästä tuotteesta on saatu hyvää palautetta, koska se on kustannustehokas ja siinä on hyvä konversioaste.
Kun toteutus on tehty hyvin perustuen kuluttajan tarpeiden ymmärtämiseen, Pause Ad toimii tehokkaana, hyvän huomioarvon ja edullisena verkkoon ohjaamisen ratkaisuna. Sen verkkoon ohjaamisen mitattavuutta voidaan parantaa lisäämällä kuvaan QR-koodi. Näin varmistetaan kuluttajalle mahdollisimman lyhyt ostopolku, joka voi johtaa nopeampaan ostopäätökseen sekä mahdollistaa tiukemmat markkinointikustannukset. Pause Adin viesti voi olla taktinen, ja sitä voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti.

4. Tähtäimessä luotettavuus, tavoittavuus ja suoritevarmuus

Markkinoilla on paljon vaihtoehtoja erilaisten mediamixien rakentamiseen, jos haetaan nopeaa tavoittavuutta ja suoritevarmuutta ostovoimaisen kohderyhmän tavoittelussa. Haasteeksi saattaa muodostua se, että pitää operoida useiden eri alustojen ja toimijoiden kanssa. Mediaympäristöjen luotettavuus ja bränditurvallisuus vaihtelee alustan mukaan. Mainosmuotojen tehokkuus ja tavoittavuus eroavat toisistaan paljon, ja suoritevarmuudessakin saattaa olla eroavaisuuksia.
MTVuutiset.fi tavoittaa viikossa lähes 2 miljoonaa suomalaista. Kymmenen sekä Seiskan uutiset tavoittavat viikossa yli 2,4 miljoonaa katsojaa. Yhdistämällä nämä ja MTV Katsomo syntyy tavoittava ja suoritevarma mediaympäristö, joka takoo tasaisesti viikon jokaisena päivänä. MTV:lle uutisten luotettavuus ja turvallinen brändiympäristö ovat kaiken keskiössä.
MTV:n uutisympäristön haltuunotto on monipuolinen mediamix, joka saa haltuun tehokkaasti ja suoritevarmasti ostovoimaisen kohderyhmän sekä televisiota vähemmän katsovat kohderyhmät. Haltuunotto saa suomalaiset kiinni missä ja milloin vain. Uutisympäristön haltuunotto räätälöidään aina tarpeen mukaan. Kokonaisuus hyödyntää tehokkaasti MTV:n kaikkia alustoja. Kun monimediallisuus, suoritevarmuus ja tavoittavuus ovat keskiössä, silloin uutisympäristön haltuunotto tarjoaa hyvän ratkaisun.
Tarjoamme mielellään lisätietoa kesämainostamisen ratkaisuista, ota yhteyttä! Nyt sitten niitä lomia varailemaan.
Lähteet:
*Ekonometristen mallinnusten meta-analyysi Suomessa. Toteuttaja: Dagmar Oy. Mallinnuksessa mukana 59 brändiä, 95 mallinnusta, 200 miljoonaa mediaeuroa, v. 2016-2020. Välitön mainonta: 1 pv-3 kk.
**Tilastokeskus, Kesä tilastojen valossa 2023
***‘Demand Generation’, 2019. MediaCom/Wavemaker/Gain Theory. Mallinnuksessa mukana 50 brändiä, 14 tuotekategoriaa, 1,55 miljardia euroa mediainvestointeja v. 2016-2019 UK:ssa.
****Finnpanel, päätelaitejakauma tammi-elokuu/2023
*****Mediascience for Effectv, September 2019. Results measured with biometrics, eye tracking facial coding & survey questions , n =147
******Advertising Council Australia 2021. ACA’s Effectiveness Database. Dataa kerätty 20 vuoden ajalta.