Tutustu kesämainostajan inspiraatiopakettiin ja varmista brändillesi paikka auringossa myös kesällä!

KESÄ

|

06.04.2021

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta elämä ei pysähdy tänäkään kesänä. Mainostajalle tämä tarkoittaa, että suurin osa suomalaisista viettää kesän kotimaassa. Kesä on loistava tilaisuus saada omalle viestille suurempi tila ja näin päästä kuluttajien mieleen ja harkintalistalle.

Tv-sisällöt tavoittavat suomalaiset laajimmin myös kesäisin

Kantar Mind tutkimuksen* mukaan tv-sisällöt tavoittavat suomalaiset kaikista medioista laajimmin, ja niiden parissa vietetäänkin kolmannes mediapäivästä: yhteensä yli 2 tuntia vuorokaudessa! Tv on siis todellinen massamedia, jolla tavoittaa suuren määrän kuluttajia yhdellä kertaa. Poikkeusaika on myös vahvistanut erityisesti kaupallisten tv-kanavien katselua, ja niiden katselu kasvoi myös kesällä 2020 verrattuna vuoden takaiseen**.

Varsinkin MTV on osa kuluttajien jokaista päivää myös kesäisin. Finnpanelin tv-mittaritutkimus*** kesältä 2020 osoittaa, että MTV:n kaupallinen katseluosuus pysyy yli 40 %:ssa myös kesän viikkoina. MTV:n kohderyhmäkohtainen tavoittavuus pysyy kesäisin suhteellisen samana kuin muina vuodenaikoina, ja se tavoittaa kaupallisista kanavista parhaiten koko väestön***. Lisäksi tiedämme, että erityisesti kesäisin kuluttajat haluavat katsoa suosikkisisältöjään ajasta ja paikasta riippumatta – laiturinnokassa, leirintäalueella, veneilyn lomassa tai vaikkapa patikkaretken taukotuvalla. Mtv-palvelulla tavoitat kohderyhmäsi varmasti myös kesällä, ja vieläpä rentoutuneessa mielentilassa, jolloin kuluttajat ovat vastaanottavaisempia mainosviestillesi.

*Kantar Mind Kuluttaja H1/2020. Koko väestö (15-74 v.) n = 8 071 est. 3 780 000. Sisältää lineaarisen sekä netti-tv:n katselun. ** vkot 23-35/2020 ja 23-35/2019 ***vkot 23-35/2020

Kesällä MTV:llä kokataan, ruoditaan ajankohtaisaiheita, kisaillaan, viihdytään ja rakastutaan

MTV3:n kesässä ruokaohjelmat ovat isossa roolissa. Ruokakilpailujen klassikko Kokkisota viihdyttää läpi kesän, tunteikkaassa Illallinen äidille -ohjelmassa valmistetaan herkullisia aterioita huippukokki Kape Aihisen kanssa, ja uutta suosikkia suomalaisten ruokapöytiin etsitään ohjelmassa Suomalainen menestysresepti.

Salatut elämät jatkuu pitkälle kesään, ja Salkkareiden kesätauolla alkuiltaisin uppoudutaan asiaohjelma Kesäterassin monipuolisiin keskusteluihin. Laadukas uutistarjonta pitää suomalaiset ajan hermolla lomakuukausinakin, ja mielenkiintoisimmat yhteiskunnalliset aiheet puidaan heinäkuussa SuomiAreenassa.

Kesäiltojen viihdykkeeksi esitetään kansainvälisiä suosikkisarjoja: uudet kaudet nähdään mm. sarjoista Selviytyjät, Amazing Race, Tervetuloa Sjölyckaniin ja Täydellinen kesä. Sunnuntai-illoissa puolestaan Neiti Marple ratkoo rikoksia elokuvissa.

Sub tykittää leffoja joka päivä kello 21 myös kesällä. Realityohjelmisto täydentyy uudella sarjalla Käräytyskamerat (Caught Red Handed), jossa rikollisia saadaan kiinni itse teossa. Simpsoneista nähdään uusin 32. kausi ja Masked Singer USA valloittaa 4. kaudellaan.

AVAlla nautitaan romantiikkaa aimo annos, kun Bachelor Australia alkaa toukokuussa. Australialaista remppakilpailua seurataan läpi kesän suositussa Remontilla rahoiksi -sarjassa. Saippuaoopperan ystäviä hemmotellaan Home and Awayn uusilla jaksoilla läpi kesän. AVAn rikosputkessa nähdään palkittu Killing Eve, jännittävä Gåsmamman sekä ikisuosikki Kova laki.

Mtv-palvelun kestosuosikkeja ovat päivittäissarjat, ja jo mainittujen Salkkareiden sekä Home and Awayn lisäksi Emmerdalesta nähdään uusia jaksoja koko kesän. Nuorta naiskohderyhmää tavoittavat rakkausrealityt Labor of Love, Parents to Be UK sekä Love After Lockup. Ajankohtaisiin aiheisiin sukelletaan myös mtv-palvelussa, ja kesään mennessä sieltä löytyy kiinnostava, monipuolinen dokumenttien arkisto, mm. Framing Britney Spears, Whitney Houston & Bobbi Kristina, Mysteeri nimeltä Marianne ja Seduced: NXIVM-kultin tarina.

”Erottaudu kilpailijoista ja markkinoi pitkäjänteisesti”

Rohkeus tehdä asioita toisin kuin kilpailijat on tuonut lisäarvoa paikalliselle asuntokaupan brändille Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Perinteisesti printissä mainostavalla asuntovälitysalalla toimiva Aitoasunnot Oy on luottanut liikkuvaan kuvaan MTV:n alueellisessa mainonnassa jo kahdeksana vuonna, ja erityisesti kesän 2020 kampanjointi nosti heidät mökkikaupan asiantuntija-asemaan päämarkkina-alueellaan. ”Tv:stä tuttu toimija herättää luottamusta asiakkaissa, joka osaltaan auttaa brändin rakentamisessa”, sanoo Aitoasuntojen toimitusjohtaja Marko Palhomaa. Lue lisää!

MTV:n mainosratkaisut tavoittavat kohderyhmäsi myös lomakaudella

Kesälanseeraus tulossa? Kanavailmeiden haltuunotto on suuren huomioarvon mainosratkaisu erottuvaan kampanjointiin! Viestisi integroidaan MTV3:n, AVAn tai Subin kanavailmeeseen mainoskatkolle menon ja paluun sekä lopputunnuksen yhteyteen. AVAlla ja Subilla yhteistyöt ovat viikon mittaisia, MTV3:n kanavailmeen voi ottaa haltuun vaikka vain yhdeksi päiväksi.

RBS-kelluva ohjelmayhteistyö sopii erinomaisesti brändilliseen viestimiseen. Näkyvyys toteutetaan MTV3-, AVA- ja Sub -kanavilla kohderyhmän tavoittavissa ohjelmissa yhteistyötunnistein, joten huomioarvo on korkeampi kuin perinteisellä mainoksella. Yhteistyöhön sisältyvät ohjelmat ovat ulkomaista ja kotimaista draamaa, elokuvia, lifestylea, komediaa sekä realitya. Kampanja voidaan suunnitella sopivaksi kaikenkokoisille budjeteille ja kampanja-ajoille, joten tunnettuuden kasvattaminen on kustannustehokasta.

MTV3 tarjoaa ainoana tv-kanavana Suomessa sääyhteistyömahdollisuuden. Sääohjelmista saat luotettavan ja laadukkaan mediaympäristön mainonnallesi, ja jo viikon pituisella kampanjalla pääset vuorokauden suurimpien yleisöjen äärelle. Viiden ja Seiskan säät esitetään arkipäivisin, ja Kympin sää jokaisena viikonpäivänä. 5-sekuntisia yhteistyötunnisteita on mahdollista räätälöidä kuhunkin sääohjelmaan erikseen – tai ota haltuun vaikka kaikki!

Alkoholimainostajille on saatavilla räätälöity erikoismainospaikka juuri ennen Kymmenen uutisia. Alkoholikatko on tutkitusti jopa 30 % keskimääräistä katkoa korkeamman katselun mainospaikka jopa 60 sekunnin spotille, joten kyseessä on siis suuren huomioarvon tilaisuus kesän alkoholivirvokkeille!

Päivittäisostopäättäjät tavoitat kustannustehokkaasti kohderyhmän arvostaman sisällön avulla Kokkisodasta ja Illallinen äidille -ohjelmista. Neljän viikon kesäpaketointi arjen kotimaisiin ruokaohjelmiin sisältää tunnistenäkyvyyden niin tv:ssä kuin mtv-palvelussa, sekä lisäksi trailerointia ja mobiilinäkyvyyttä.

Lineaari-tv:n lisäksi tavoitat mtv-palvelusta kohderyhmäsi ajasta ja paikasta riippumatta, myös lomalla. Mtv-palvelusta saat tunnistetut kontaktit kohdennetusti sekä takuun mainosten loppuunkatselusta, joten mtv-palvelun kampanja on erinomainen keino lisätä tv-mainoksen tavoittavuutta ja tehokkuutta.

Hyödynnä myös kesämainostamisen alhaisemmat hintaindeksit tv- ja videomainontaan!

Kysy lisää kesäratkaisuista!