Brändeille juuri sopivaa näkyvyyttä: Näin Stockmann, Nescafé ja IKEA hyödyntävät Muodin huipulle -ohjelmayhteistyökumppanuutta

TOTAL TV

|

16.01.2023

MTV:lle paluun tekevä Muodin Huipulle -reality etsii keväällä 2023 Suomesta jälleen uutta tähteä muotisuunnittelun taivaalle kymmenen kisaajan joukosta. Suunnittelijoiden taitoja punnitaan laajalla skaalalla, ja heille käsikirjoitetut kisatehtävät ovatkin mainostajalle oiva tilaisuus saada luontevaa, ohjelmaympäristöön istuvaa brändinäkyvyyttä ohjelmayhteistyökumppanuuden keinoin. Tutustu, millaisin ratkaisuin keskenään erilaisilla liiketoiminta-alueilla toimivat Stockmann, Nescafé sekä IKEA lähtivät mukaan Muodin Huipulle!

Stockmann: Yhteistyö levittäytyy myös tv-esitysten ulkopuolelle

Vaatettamisen asiantuntija ja pitkän linjan toimija Stockmann on tietenkin muotisuunnitteluohjelmalle erinomainen ja luonteva kumppani. ”Olemme jo 160 vuoden ajan vaatettaneet suomalaisia ja tehneet tiivistä yhteistyötä kotimaisten ja kansainvälisten suunnittelijoiden ja brändien kanssa. Haluamme olla tukemassa uusia suunnittelijatalentteja urallaan”, valottaa Stockmannin markkinointijohtaja Tia Rantanen.
”Ohjelmaan tulee muun muassa Stockmannille oma jakso, jossa tietenkin suunnitellaan tuotteita. Nämä suunnittelun tulokset tuodaan livenä ihasteltaviksi Helsingin keskustan Stockmann-tavarataloon jaksomme ilmestymisen aikaan, sekä ohjelmakauden loppupuolella tullaan näkemään ikonista tavarataloamme enemmänkin. Läpi ohjelmakauden jatkuvaa näkyvyyttä saatiin muun muassa asusteseinän muodossa: suunnittelijat viimeistelevät suunnittelemansa asukokonaisuudet Stockmannin valikoimasta kuratoiduilla kengillä, laukuilla ja muilla asusteilla”, lisää Rantanen. ”Lisäksi olemme vaatettaneet ohjelman juontajan Miisa Grekovin kaikkiin jaksoihin.”
Ohjelmayhteistyökumppanuutta on mahdollista hyödyntää myös tv-näkyvyyden ulkopuolella. Stockmannin tapauksessa ohjelmayhteistyön sisällöt näkyvät kevään aikana niin Stockmannin omissa tavaratalomedioissa, digikanavissa kuin asiakaslehdessäkin. Kokonaisuuden kruunaa upea yhteistyö kilpailun voittajan ja Stockmannin välillä ohjelman päätyttyä – tästä lisää ohjelmassa!

Nescafé: Brändilähettiläs ja vastuullisuus esiin

Suomen Nestlén kahvin liiketoimintapäällikkö Juliaana Leppänen muistelee mielissään aikaisempaa Nescafé-ohjelmayhteistyötä MTV:n Koko Suomi leipoo -ohjelmassa.
”Olimme erittäin tyytyväisiä erilaiseen markkinointilähestymiseen, jota taannoinen ohjelmayhteistyö tarjosi. Meillä oli toiveissa tehdä vastaavaa uudelleen, mutta uudenlaisella konseptilla ja teemalla. Muodin, brändilähettiläämme Minttu Räikkösen sekä Nescafén yhdistyminen Muodin Huipulle -ohjelmassa vaikutti kaikkiaan erittäin sopivalta yhtälöltä. Haluamme saada laajaa näkyvyyttä brändille kohderyhmässämme, ja tavoitteena onkin saada uusia kuluttajia pikakahvin pariin sekä kertoa suomalaisille Nescafén pikakahvin olevan laadukasta, vastuullisesti tuotettua kahvia."
Leppänen kertookin Nescafén olevan vahvasti tuotenäkyvyydellä mukana kisaajien kahvitaukohetkissä, ja myös yksi pääpalkinnoista on Nescafén lahjoittama. Yhteistyöhön kuuluvat lisäksi myös brändinäkyvyyden ohjelmayhteistyötunnisteet sekä mainosspotit jokaisen jakson yhteydessä. Räätälöityä ja kaivattua uudenlaista näkyvyyttä brändille saatiin suunnittelemalla kisatehtävä brändilähettilään ympärille. ”Emme malta odottaa, miltä lopputulos tulee näyttämään – jakso tulee olemaan erittäin mielenkiintoinen!”, Leppänen intoilee.
Entä yhteistyön onnistuminen sitten; millä tavoin sitä mitataan?
”Tarkastelemme jaksojen katsojamääriä, erityisesti tietenkin Nescafé & Minttu -jakson suoritus kiinnostaa. Olemme kiinnostuneita myös siitä, miten oheismarkkinointitoimenpiteet tuottavat näkyvyyttä: miten PR-tilaisuus noteerataan lehdistössä ja vaikuttajien kesken, millaista somenäkyvyyttä ohjelma sekä brändi saavat ja niin edelleen. Toki katsomme myös konkreettisia lukuja, eli generoituuko yhteistyöstä toivottua lisämyyntiä brändillemme”, tiivistää Leppänen.

IKEA: Yllättävällä ohjelmayhteydellä puhutellaan tärkeitä kohderyhmiä

Muotiohjelmaa ei äkkiseltään mieltäisi ensisijaiseksi mainosympäristöksi huonekaluliikkeelle – mikä homma, IKEA Suomen markkinointipäällikkö Johanna Granqvist?
”Kuten muodissa, myös huonekalu- ja sisustustuotteiden taakse kätkeytyy pitkä ja tarkka suunnitteluprosessi, missä jokainen yksityiskohta on mietitty, eikä mitään jätetä sattuman varaan. Juuri tätä IKEA-tuotteiden taakse kätkeytyvää suunnittelufilosofiaa halusimme tuoda esille ohjelmayhteistyössä. Luvassa onkin jotain ennennäkemätöntä ja uniikkia!”
Myös ohjelman teemat, vastuullisuus ja kierrätys, soveltuvat mainiosti IKEAn vastuullisuusstrategiaan. ”Vastuullisuus, kierrätys ja kiertotalous ovat meille tärkeitä teemoja jokapäiväisessä työssämme. Tuotteiden suunnitteluprosessissa meille on tärkeää, ettei hukkamateriaalia jää, vaan kaikki käytetään hyödyksi. Muun muassa tämän puolen valottaminen ohjelmayhteistyön keinoin on meille hyvä väylä tavoittaa tärkeitä kohderyhmiä sekä syventää suhdetta heihin”, tarkentaa Granqvist.
”Mittaamme ohjelmayhteistöiden onnistumista vuosittaisen ekonometrisen mallinuksen avulla, ja olemmekin saaneet niistä oikein hyviä tuloksia. Palaute niin työntekijöiltä kuin asiakkailtakin on ollut pelkästään positiivista, joten ohjelmayhteistyöt ovatkin siten osa laajempaa tv-ostamisen strategiaamme.”
Kysy lisää ohjelmayhteistyön mahdollisuuksista MTV:llä alla olevalla lomakkeella.