MIELI ry:lle huima kasvu tunnettuudessa – koskettava kampanja vetosi suomalaisiin

TOTAL TV

|

18.08.2021

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. Mielinauha-kampanjalla järjestö halusi herättää keskustelua mielenterveyden merkityksestä ja kasvattaa MIELI ry:n toiminnan tunnettuutta suomalaisten keskuudessa. Vuonna 2021 mediakumppaniksi valikoitui ensimmäistä kertaa MTV, ja ratkaisuksi liikkuva kuva sekä natiiviartikkelisarja.

Tavoite

Kasvattaa tunnettuutta ja tietoisuutta MIELI ry:stä ja mielenterveyden merkityksestä kampanjaviestillä ”Mieli ei näy ulospäin, mutta sen voi kuulla”. Tavoitteena oli myös vähentää mielenterveyden haasteisiin liittyvää stigmaa nostamalla mielenterveys koko kansan puheenaiheeksi. Mielinauha on myös merkittävä varainhankintakampanja, jonka yhteydessä kerätään varoja mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen.

Ratkaisu

Total TV -kampanja sisälsi kolme eri pituista spottia (60, 30 ja 15 s), joita ajettiin huhtikuun aikana kelluvasti MTV3:n valtakunnallisessa näkyvyydessä sekä mtv-palvelussa, kohderyhmässä naiset 25-54. Kampanja-aika oli 2,5 vkoa. Huhtikuun aikana myös mtvuutiset.fi-sivustolle tuotettiin neljä eri teemoja käsittelevää, henkilöhaastattelumuotoista natiiviartikkelia. Lisäksi Mielinauha-kampanja näkyi somessa ja ulkomainonnassa. Kampanjakokonaisuuden startti tv-mainonnalla toi hyvän tuen muille medioille alusta lähtien.

Tulokset

MIELI ry:n tunnettuus kasvoi kampanjan ansioista huimat 19 %-yksikköä ja harkinta 15 %-yksikköä. Kampanjan oli huomannut puolet tutkimukseen vastanneista, joista 77 % muisti nähneensä mainontaa nimenomaisesti tv:ssä tai mtv-palvelussa. Kampanjan onnistunut luova toteutus vaikutti hyviin tuloksiin: 86 % piti kampanjasta, ja natiiviartikkeleiden keskimääräinen lukuaika ylitti 3 minuuttia*. Lukijoita natiiviartikkeleille saatiin kuukauden aikana yhteensä 12 400.

Koskettava ja yhtenäinen kampanja onnistumisen takana

”NORD DDB:n rakentama koskettava kattokonsepti heräsi eloon, kun kampanjan keulakuva, kansan rakastama Kaija Koo pisti persoonansa peliin. MTV:n ratkaisu tarjosi juuri oikean väylän tarinan kertomiselle ja tunnettuuden rakentamiselle. Viestimme välittyi erinomaisesti ja tunnettuus ottikin todellisen kasvuloikan”, riemuitsee MIELI ry:n varainhankinnan kampanjapäällikkö Katri Korpinen.

”Mainosmuotona natiiviartikkeli, jossa ihmiset omin sanoin ja omilla kasvoillaan kertovat tarinansa, täydensi hienosti kokonaisuutta ja toi kampanjaan syvyyttä”, Korpinen jatkaa avaten onnistumisen osatekijöitä. ”Kampanjalla oli merkittävä rooli suuren yleisön aktivoijana ja se toi järjestön toiminnalle aivan uusia tukijoita. MIELI ry:n harkinnassa lahjoituskohteeksi saatiinkin todella merkittävä kasvu!”

Korpinen on hyvin tyytyväinen yhteistyöhön MTV:n kanssa. ”Maikkarin ihmiset ovat meille kumppaneita, joiden kanssa työskentelemme tiiminä, mittaamme onnistumista ja opimme matkan varrella. Saamamme data on ollut todella arvokasta. Sen avulla olemme kehittäneet toimintaamme eteenpäin”, hän summaa.

*Nepa Oy:n toteuttama Mielinauha-kampanjan esi- (n=207) ja jälkimittaus (n=218) 15–74 v. suomalaiset. Tutkimuksen ajanjakso: 22.3.–23.4.2021