TOTAL TV
|
14.03.2022
QR-koodien hyödyntäminen mainonnassa on noussut maailmalla uuteen suosioon. Useat älypuhelintoimijat tarjoavat QR-skannausmahdollisuutta jo valmiiksi asennettuna ja entistä kattavammin tuotteissaan. Covid-pandemian aikana kuluttajat ovat oppineet käyttämään QR-koodia (”quick response”) muun muassa ladatessaan ravintolan menua, tutustuessaan tarjottuun lisätietoon museoissa tai osallistuessaan arvontoihin ja palautekyselyihin.
Aikaisemmin QR-koodia on hyödynnetty mainonnassa erityisesti printti-, pakkaus- ja ulkomainonnassa, mutta nyt QR-koodi on tulossa entistä vahvemmin osaksi videomainontaa.
Isolta ruudulta katsottu TV-sisältö ja TV-mainonta kehittyvät koko ajan entistä digitaalisempaan, verkon yli tapahtuvaan jakelutapaan eli Connected TV -jakeluun. Connected TV:n yleistyessä tarjoaa QR-koodin hyödyntäminen markkinoijille helpon keinon kerätä esimerkiksi dataa omasta kohderyhmästään ja sitouttaa käyttäjiä entistä vahvemmin brändiin.
On tiedetty jo pitkään, että TV-mainonnan katselu ohjaa vahvasti verkkoon niin sanotun Second Screen -katselun myötä. Ihmiset etsivät omalla älypuhelimellaan tietoa näkemästään mainoksesta ja brändistä. QR-koodin avulla katsojalle avautuu mahdollisuus suoraan ja nopeaan siirtymään mainostajan sivulle tai muuhun aktivointiin.
Koska QR-koodin näyttäminen ja sen skannaaminen voi viedä hetken, soveltuu isolta ruudulta katsottu pidempikestoinen videomainos tähän käyttöön erinomaisesti lyhyiden muutamien sekuntien mittaisten videomainosten sijaan.
rakentaakseen suoraa yhteyttä asiakkaisiin esimerkiksi kilpailuilla tai alennuskoodeilla
kerätäkseen omaa eli ensimmäisen osapuolen dataa asiakkaistaan
jatkaakseen mainoksen viestiä syvemmälle
QR-koodia kehitetään tulevaisuudessa entistä dynaamisemmaksi. Koodissa oleva lähdesivu tai viesti voi vaihtua esimerkiksi skannaajan sijainnin tai skannausajankohdan mukaan.
TV-ruudulta eli mtv-palvelun SmartTV-sovelluksen kautta katsotussa videomainoksessa on mahdollista hyödyntää QR-koodiratkaisua, joka ohjaa kuluttajan puhelimen kautta suoraan halutulle verkkosivustolle tai aktivointiin.
Mtv-palvelun käytöstä yli 70 % ison ruudun katselusta tulee SmartTV-sovelluksen kautta. Jopa 45 % mtv-palvelun mainosnäytöistä tulee isolta TV-ruudulta.
QR-koodia on mahdollista hyödyntää kaikissa mtv-palvelun instream-videokampanjoissa. Ratkaisu ei vaadi asiakkaalta lisätoimenpiteitä eikä tuo lisäkustannuksia. Koodi tuodaan MTV:n mainonnanhallinnasta automaationa mtv-palvelun spotteihin myös ohjelmallisesti ostettuna.
QR-koodi mahdollistaa suoran liikenteen verkkosivustolle ja klikki rekisteröidään. Taktinen, verkkoon ohjaava viesti spotissa parantaa ominaisuuden tehoja. Kysy lisää!
Lähteitä:
MarketinDive.com: QR codes promise ad interactivity boost with growth of connected TV
Miten QR-koodeja hyödynnetty Super Bowl -mainoksissa: AdAge.com