QR-koodien hyödyntäminen mainonnassa on noussut uuteen suosioon ja entistä vahvemmin osana videomainontaa

TOTAL TV

|

14.03.2022

QR-koodien hyödyntäminen mainonnassa on noussut maailmalla uuteen suosioon. Useat älypuhelintoimijat tarjoavat QR-skannausmahdollisuutta jo valmiiksi asennettuna ja entistä kattavammin tuotteissaan. Covid-pandemian aikana kuluttajat ovat oppineet käyttämään QR-koodia (”quick response”) muun muassa ladatessaan ravintolan menua, tutustuessaan tarjottuun lisätietoon museoissa tai osallistuessaan arvontoihin ja palautekyselyihin.

Aikaisemmin QR-koodia on hyödynnetty mainonnassa erityisesti printti-, pakkaus- ja ulkomainonnassa, mutta nyt QR-koodi on tulossa entistä vahvemmin osaksi videomainontaa.

Isolta ruudulta katsottu TV-sisältö ja TV-mainonta kehittyvät koko ajan entistä digitaalisempaan, verkon yli tapahtuvaan jakelutapaan eli Connected TV -jakeluun. Connected TV:n yleistyessä tarjoaa QR-koodin hyödyntäminen markkinoijille helpon keinon kerätä esimerkiksi dataa omasta kohderyhmästään ja sitouttaa käyttäjiä entistä vahvemmin brändiin.

On tiedetty jo pitkään, että TV-mainonnan katselu ohjaa vahvasti verkkoon niin sanotun Second Screen -katselun myötä. Ihmiset etsivät omalla älypuhelimellaan tietoa näkemästään mainoksesta ja brändistä. QR-koodin avulla katsojalle avautuu mahdollisuus suoraan ja nopeaan siirtymään mainostajan sivulle tai muuhun aktivointiin.

Koska QR-koodin näyttäminen ja sen skannaaminen voi viedä hetken, soveltuu isolta ruudulta katsottu pidempikestoinen videomainos tähän käyttöön erinomaisesti lyhyiden muutamien sekuntien mittaisten videomainosten sijaan.

Mainostajat hyödyntävät QR-koodia videomainonnassa

  • rakentaakseen suoraa yhteyttä asiakkaisiin esimerkiksi kilpailuilla tai alennuskoodeilla

  • kerätäkseen omaa eli ensimmäisen osapuolen dataa asiakkaistaan

  • jatkaakseen mainoksen viestiä syvemmälle

QR-koodia kehitetään tulevaisuudessa entistä dynaamisemmaksi. Koodissa oleva lähdesivu tai viesti voi vaihtua esimerkiksi skannaajan sijainnin tai skannausajankohdan mukaan.

MTV:n oma QR-koodiratkaisu on markkinoijalle helppo tapa taktiseen aktivointiin suoraan videomainoksesta

TV-ruudulta eli mtv-palvelun SmartTV-sovelluksen kautta katsotussa videomainoksessa on mahdollista hyödyntää QR-koodiratkaisua, joka ohjaa kuluttajan puhelimen kautta suoraan halutulle verkkosivustolle tai aktivointiin.

Mtv-palvelun käytöstä yli 70 % ison ruudun katselusta tulee SmartTV-sovelluksen kautta. Jopa 45 % mtv-palvelun mainosnäytöistä tulee isolta TV-ruudulta.

QR-koodia on mahdollista hyödyntää kaikissa mtv-palvelun instream-videokampanjoissa. Ratkaisu ei vaadi asiakkaalta lisätoimenpiteitä eikä tuo lisäkustannuksia. Koodi tuodaan MTV:n mainonnanhallinnasta automaationa mtv-palvelun spotteihin myös ohjelmallisesti ostettuna.

QR-koodi mahdollistaa suoran liikenteen verkkosivustolle ja klikki rekisteröidään. Taktinen, verkkoon ohjaava viesti spotissa parantaa ominaisuuden tehoja. Kysy lisää!

Lähteitä:

Miten QR-koodeja hyödynnetty Super Bowl -mainoksissa: AdAge.com