Digitaalisen mainosmateriaalin kohdentaminen tiettyyn sisältöön tai sisältöteemaan, eli kontekstuaalinen kohdentaminen, vaikuttaa paljon kampanjan onnistumiseen. Jos mainosmateriaali viesteineen sopii luonnollisesti sitä ympäröivään sisältöaiheeseen, lisää se tutkitusti** kiinnostusta tuotetta kohtaan, vaikuttaa myönteisesti mielikuviin tuotteesta tai mainostajasta, ja saadaan parempi huomioarvo mainokselle.
Jotta nämä kontekstuaalisen kohdentamisen eli sopivassa sisältöyhteydessä näkymisen parhaat puolet toteutuvat mahdollisimman hyvin, on myös itse mainosmateriaalilla suuri merkitys. Niin mainoksen sisältö kuin tekninen suunnittelu (esimerkiksi animaation ajastukset) ja toimivuus vaikuttavat kaikki osaltaan tuotteesta tai mainostajasta muodostuvaan mielikuvaan, kiinnostukseen sekä huomioarvoon.
Konktekstuaalinen kohdentaminen: Display sekä outstream-video
Kontekstuaalinen kohdentaminen, eli kohdentaminen sisältöaiheen mukaan, voidaan toteuttaa sekä ohjelmallisen ostamisen että suoraostamisen display- ja outstream-kampanjoissa, joko sivusto-osioiden tai aiheasiasanojen avulla.
Kontekstuaalisen kohdennuksen voi yhdistää esimerkiksi käytettyihin laitteisiin, selaimiin tai käyttöjärjestelmiin, kellonaikoihin, tai geolokaatioon.
MTVuutiset.fi sisältökohdennukset tehdään useimmiten osioihin:
Osioita tarkempana kohdennuksena tarjoamme myös aihetageihin eli asiasanoihin perustuvan kohdentamisen. Jokainen artikkeli on uutistoimituksen puolesta tagitetty usean eri aiheasiasanan alle, ja voimme kohdentaa mainontaa mille tahansa annetuista aiheista, poislukien brand safety -automaation alle menevät aiheet (esim. henkirikokset, lento-onnettomuudet).
Voimme räätälöidä aiheasiasanoihin perustuvat kohdennukset jokaisen mainostajan kohderyhmä huomioiden.
Kontekstuaalinen kohdentaminen: Miten toimii eri ostotavoissa?
Osio-kohdentaminen (esim. Urheilu, Autot)
Kohdentaminen artikkelin aiheasiasanoihin (esim. Kimi Räikkönen, kuntavaalit, kasvisruoka – myös otsikoissa mainittuihin sanoihin)
Kontekstuaalinen kohdentaminen ylettyy myös Safari ja Firefox -selaimiin, joissa normaalit joko mainostajan omat tai kolmannen osapuolen segmenttikohdennukset eivät ole muutamaan vuoteen toimineet
Mahdollista käyttää sekä inklusiivisia että eksklusiivisia kohdennuksia yhdistelmänä, esim. Kohdennetaan ”terveys” sekä ”ruokavalio” -aiheiden asiasanoihin, poislukien "koronavirus"-aiheen asiasanat. Tai kohdennetaan "Urheilu-osioon", mutta poisluettuna "hiihtolajit" liittyvät aiheasiasanat.
Ohjelmalliset diilit voidaan tehdä kontekstuaalisesti kohdennettuina artikkelien aiheasiasanoihin, jolloin myös Safarit ja Firefoxit (joissa normaalit joko mainostajan omat tai kolmannen osapuolen segmenttikohdennukset eivät ole muutamaan vuoteen toimineet), sekä MTV:n verkkopohjaiset uutissovellukset ovat mukana diilien piirissä.
Mahdollista käyttää sekä inklusiivisia että eksklusiivisia kohdennuksia, myös yhdistelmänä, esim. Kohdennetaan "terveys" sekä "ruokavalio"-aiheisiin, poislukien "koronavirus"-aihe.
Kontekstuaalinen kohdentaminen: Instream-video sekä Pause-Ad
MTV:n Instream-video sekä Pause Ad -mainonnassa on kontekstuaalinen kohdentaminen mahdollista sekä mtv-palvelussa että MTVuutiset.fin videosisällöissä. Kohdennuksen voi valita palvelukohtaisesti tai mtv:n videotuotteisiin perustuen joko valittuihin ohjelmiin (MTV Video Premium Ohjelmaostaminen) tai sisältökategoriatasolla (MTV Video Reach Draama, Lifestyle, Tosi-tv, Viihde, Urheilu, Uutiset ja dokumentit).
Kontekstuaalisen kohdentamisen voi mtv-palvelussa yhdistää myös demografiatietoihin, kuten esimerkiksi ikä, sukupuoli, asuinpaikka tai lasten lukumäärä perheessä.
Suoraostoina sekä instream-videomainontaa että Pause Ad -mainontaa voi kohdentaa kategoriatason lisäksi myös yksittäisiin ohjelmiin.
Ohjelmallisten diilien avulla instream-videomainonta on kohdennettavissa MTV:n palveluihin kategoriatasolla.
** Digitalist Groupin alkuvuonna 2021 tekemä tutkimus sisältää selvityksen kontekstuaalisesti kohdennettujen kampanjoiden vaikuttavuudesta. Tutkimus sisältää myös suomalaisten markkinoijien haastatteluja, sekä kuluttajatutkimuksen. Sen toteutti IAB Finland yhteistyössä Sanoman, Mediatalo Keskisuomalaisen ja Otavamedian kanssa