Kannattaako haastavina aikoina mainostaa?

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

|

( PÄIVITETTY 28.01.2021 )

22.01.2021

Autokonserni Pörhön markkinointipäällikkö Juha Huovinen kysyy ajankohtaisen kysymyksen: Korona-tilanteen jatkuessa ja tulevaisuuden näyttäessä epävarmalta, kannattaako nyt tai ylipäätään haastavina aikoina mainostaa?

MTV:n asiakkuusryhmän päällikkö Irene Eweiss vastaa:

  • Haastavina aikoina kannattaa mainostaa, sillä kuluttajat eivät ole kadonneet mihinkään.

  • Mainostamalla ja viestimällä haastavina aikoina pysyy paremmin kuluttajien mielissä myös sen jälkeen, kun poikkeusolot jossain vaiheessa päättyvät.

  • Mainonnan vaikuttavuutta taantuman aikana käsittelevässä tutkimusaineistossa havaitaan kiistaton näyttö siitä, että niiden yritysten myynti kärsii taantuman jälkeen eniten, jotka leikkaavat mainospanostuksiaan taantuman aikana.*

  • Yritykset, jotka lisäävät mainospanostuksiaan taantumassa, kasvattavat myyntiään ja markkinaosuuttaan taantuman jälkeen. Tämä positiivinen vaikutus myyntiin näkyy useita vuosia taantuman jälkeen.*

Esimerkkejä korona-ajan mainonnasta

  • Olemme nähneet esimerkkejä mm. korona-pandemian kurittamalta matkailualalta, että moni matkailuyritys tekee poikkeustilanteen aikana brändimainontaa.

  • Suomessa paikalliset yritykset ovat taas markkinoineet valtakunnallisesti esimerkiksi nettikauppojaan eli poikkeusaikana he ovat laajentaneet toimialuettaan valtakunnalliseksi.

  • Korona-tilanne rajoituksineen on nostanut erityisesti paikallisten tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja kiinnostusta, joten siinäkin mielessä nyt kannattaa markkinoida omaa brändiään mahdollisimman laajasti.

Miten markkinoida haastavina aikoina?

  • Markkinointibudjettia kannattaa suunnata niihin medioihin, joiden kulutus on kasvanut poikkeusaikana kuten tv-mainontaan ja digitaaliseen mainontaan.

  • Panosta yrityksesi digitaaliseen löydettävyyteen ja asiakaskokemukseen.

  • Kerro markkinointiviesteissä, miten juuri sinun tuotteesi tai palvelusi helpottaa kuluttajien arkea, tuo iloa tai tietoa poikkeusajan keskelle.

  • Laajalla ja nopealla tavoittavuudella, kuten tv-mainonnalla, tavoitetaan tehokkaasti uusia potentiaalisia kuluttajia, rakennetaan brändiä, luodaan kiinnostusta ja aktivoidaan brändin pariin myös poikkeusaikana.

Mainostajien Usein Kysytyt Kysymykset -videosarja

Mitä mainostaja-asiakkaat kysyvät meiltä MTV:läisiltä usein yhteisissä tapaamisissa? Ainakin tv-mainonnasta, sen roolista tämän päivän markkinoinnissa sekä hinnoista. Siitä saimme idean vastata näihin yleisimpiin mainostajien esittämiin kysymyksiin videosarjan muodossa.

Toivomme, että videosarjamme voi auttaa asiakkaitamme omissa pohdinnoissaan ja markkinoinnin haasteissaan. Jos vastauksen jälkeen jää vielä jokin seikka askarruttamaan, ota rohkeasti yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai suoraan myyntiimme, niin jatketaan kysymyksesi parissa.

(*Lähde: A Critical Review and Synthesis of Research on Advertising in a Recession /Gerard J. Tellis and Kethan Tellis. April 16, 2009, Journal of Advertising Research.)

Ota yhteyttä!