Laajaa tavoittavuutta ja aitoa vaikuttavuutta brändisi kasvuun – Katsaus MTV:n mainosratkaisuihin ja hintoihin 2026

VUOSI 2026

|

31.10.2025

MTV:n mainosratkaisujen kivijalka rakentuu laajasta tavoittavuudesta ja aidosta vaikuttavuudesta myös vuonna 2026. Laajalla tavoittavuudella mainostaja tavoittaa sekä nykyiset asiakkaat että laajentaa ostajapotentiaalia. Mainonta taas tarvitsee aitoa huomiota laadukkaassa mediaympäristössä vaikuttaakseen kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Lue katsaus MTV:n mainosratkaisuihin ja hintoihin 2026.

MTV:n vuosi 2026

Suomen johtavana kaupallisena tv- ja suoratoistoyhtiönä MTV:llä on tavoittavuudeltaan ainutlaatuinen positio Suomen liikkuvan kuvan markkinalla. MTV:n vakaan suoritteen taustalla vaikuttaa sisältöstrategia, jossa painottuvat isot viihdeilmiöt, arki-iltojen vahvat suosikit, monipuolinen urheilutarjonta ja luotettavat uutissisällöt.
Vuonna 2026 MTV:llä tulee olemaan poikkeuksellisen korkea katseluosuus toukokuusta elokuuhun, jolloin suomalaiset jännittävät sekä jääkiekon MM-kisoja toukokuussa että jalkapallon MM-kisoja keskikesällä.
MTV:n laaja tavoittavuus sekä vaikuttavat mainosratkaisut Total TV:ssä, videossa ja digissä tuovat mainostajille ja brändeille liiketoiminnallisia tuloksia ja kasvua myös vuonna 2026.

MTV:n Total TV -mainonta 2026

Jatkamme asiakkaillemme tuloksia tuovaa Total TV -strategiaa, jossa yhdistyvät tv-kanaviemme ja MTV Katsomon laajat tavoittavuudet ja liikkuvan kuvan vaikuttavuus.
Vuodelle 2026 ei ole tulossa isoja tuotemuutoksia Total TV:n osalta. Vuonna 2025 aloitimme mainosmyyntiyhteistyön Disneyn tv-kanavien STAR Channel ja National Geographic sekä suoratoistopalvelu Disney+ kanssa laajentaen mainosyhteistyötä myös SkyShowtime-suoratoistopalveluun. Mittausteknisistä syistä (SpotOn-mittaus) Disney+ ja SkyShowtime eivät ole Total TV -mittauksessa eikä siten tuotteistuksessa mukana.
Vuonna 2026 laajennamme Total TV:n vahvuudet myös Kelluva ohjelmayhteistyö -ratkaisuun. Samassa kelluvassa tunnistekampanjassa on mukana valmiiksi paketoituna kanavat: MTV3, MTV Sub, MTV Ava, STAR Channel, National Geographic sekä MTV Katsomo ostajan valitsemalla osuudella. Uudistettu Total TV Kelluva ohjelmayhteistyö sopii niin uuden brändin lanseeraukseen kuin pitkäaikaisempaan muistuttamiseen.
Uusi ostokohderyhmä 45+ -vuotiaat takaa Suomen ostovoimaisimman väestönosan tavoittamisen, sillä jopa 4/5 suomalaisten varallisuudesta löytyy yli 45-vuotiaiden taskuista.
MTV:n Total TV -mainonnan, aluemainonnan ja ohjelmaostamisen bruttohinnat nousevat keskimäärin 8 % tarjoten silti kilpailukykyisen hinnan suomalaisten laajaan ja vaikuttavaan tavoittamiseen.
Vuoden 2026 kausi-indeksejä on muokattu hieman. Kausi-indekseissä on pieni 1 % hinnankorotus, mutta osassa viikoista on myös hinnan selkeää laskua. Palautimme 100-indeksin takaisin, minkä ansiosta maaliskuun viimeisten viikkojen hinta laskee 9 %.

MTV:n video- ja digimainonta 2026

MTV on uudistanut ja selkeyttänyt videomainonnan tuotteistustaan vastaten sekä laajan tavoittavuuden että tarkan kohdentamisen tarpeisiin.
Vuonna 2025 lanseerasimme Suomen ensimmäisen laajan tavoittavuuden CTV-mainosratkaisun MTV Video CTV:n, joka tarjoaa digitaalista videomainontaa laadukkaassa mediaympäristössä ja aina isolta tv-ruudulta.
MTV:n videomainonnan tuotteisiin ja digitaalisen mainonnan tuotteisiin ei ole tulossa hintamuutoksia vuodelle 2026.

Materiaalien toimitus MTV:lle aikaistuu

Mainosaineistot tulee toimittaa MTV:lle arkipäivisin jatkossa jo klo 12 mennessä niin, että toimituksen ja ensiesityspäivän väliin jää kaksi kokonaista työpäivää.

Viime hetken muutokset mainosaineistoihin ja ajo-ohjeisiin muuttuvat maksullisiksi

Mikäli MTV toteuttaa mainosaineistojen muutoksia aineisto-ohjeista poikkeavalla aikataululla mainostajan erillisestä pyynnöstä, MTV:llä on oikeus veloittaa erillinen pikatoimitusmaksu. Tämä koskee erityisesti Total TV -kampanjoiden ajo-ohjemuutoksia.