Bannerimainonnalla lisää bränditunnettuutta ja myyntiä poikkeusaikana – case Kauppahalli24

DIGI

|

( PÄIVITETTY 06.02.2024 )

02.02.2024

Seulo Palvelut Oy pyörittää Kauppahalli24-nimistä ruoan verkkokauppaa, joka toimittaa ruokaostokset asiakkaille suoraan tuottajilta ja valmistajilta tuoreustakuulla. Toimitusalueena yrityksellä on Uusimaa, joten bränditunnettuutta ja luottamusta lähdettiin kasvattamaan aluekohdennetuilla mtv-palvelun sekä MTVuutiset.fin digikampanjoilla. 

Kampanjan tavoite

Herättää huomiota ja tehdä brändiä tunnetuksi koronarajoituksia välittömästi seuranneen tilausmäärien kasvun jälkeenkin, saada lisää rekisteröityjä käyttäjiä ja ohjata heitä ostamaan sekä haastaa jo markkinalla olevia toimijoita.

Mitä tehtiin?

Kahden viikon kampanjat Mtv-palvelussa MTV Video Premium -tuotteella (spotti 15 s) sekä MTVuutiset.fissä cross-device kokosivubanneri Uudenmaan aluekohdennuksella, kohderyhmänä 25-64-vuotiaat sekä lapsiperheet. Lisäksi 15 sekuntista spottia ajettu MTV3-kanavan Uudenmaan näkyvyysalueella myös kahden viikon ajan kohderyhmäkaupalla. 

Tulokset

Kävijöiden määrä sivulla kasvoi hienosti ja myyntiä generoitui hyvin sekä kampanja-aikana että sen jälkeenkin.

Asiakkaan kommentti

"MTVuutiset.fin kautta saimme todella hyvin uusia kävijöitä tutustumaan sivustoomme, eli kiinnostusta oli. Kokosivun kuutio oli mainio huomionherättäjä.” - Kauppahalli24:n markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Risku.

Case kokonaisuudessaan:

Kauppahalli24:n markkinointijohtaja Hanna-Kaisa Riskun mukaan kampanjan tulosten arviointia jonkin verran mutkistaa kevään poikkeusaika, eli vertailua siihen, millaiset tulokset olisi saatu normaalitilassa on haasteellista tehdä. Koronarajoitukset nostivat myynnin keväällä huippuunsa, mutta rajoitusten höllentäminen käänsi myynnin jälleen laskusuuntaiseksi ihmisten uskallettua jälleen enemmän liikkeelle ja kauppoihin. Tämä ajankohta oli Riskun mukaan se, jossa Kauppahalli24 halusi mainostaa.  
”Tämä kampanja oli ehdottomasti tärkeä ja halusimme tuoda muuttuneessa tilanteessa meitä esiin ja ihmisten mieliin sellaisessa hetkessä, jossa herkkyys ostamiselle on suurempi. Kesä muutoinkin hiljentää verkkoruokakauppojen myyntiä, mutta tänä vuonna hiljeneminen ei ollut niin suurta kuin aikaisemmin.”  
Bannerimainosmuotona käytettiin sekä desktopissa että mobiilissa kokosivun käänneltävää kuutiota. Klikkiprosentit olivat Kauppahalli24:n kampanjassa paremmat kuin yleensä vastaavissa bannerikampanjoissa samoilla bannerimuodoilla. Keskimäärin CTR (clickthrough rate) kokosivun cross-devicessa on luokkaa 0,21–0,39 %, mutta Kauppahalli24:llä päästiin komeaan lukuun 0,92 %.  
”Aikaisemmin olemme tehneet digikampanjointia ohjelmallisesti bannereissa sekä somea. MTVuutiset.fin kautta saimme todella hyvin uusia kävijöitä tutustumaan sivustoomme, eli kiinnostusta oli. Kokosivun kuutio oli siis mainio huomionherättäjä”, Risku toteaa. ”Samanaikaisesta, alueellisesta tv-mainonnasta saimme luonnollisesti lisähuomiota. Se onkin kohtuuhintainen keino saada näkyvyyttä kampanjointiin.” 
Hanna-Kaisa Riskun mukaan yhteistyö MTV:n kanssa sujui oikein hyvin myös uuden mainostajan roolissa. Palvelu on ollut asiantuntevaa ja Risku kokee saaneensa hyviä vinkkejä ja ohjeistusta toimivaan kampanjointiin. ”Hyvin suurella todennäköisyydellä teemme vastaavan kampanjalähdön uusintana syksyn mittaan”, hän sanoo.